1

خوداتکایی در تأمین قطعات نیروگاهی، مزیتی مهم در تأمین پایدار برق

  • کد خبر : 132172
  • 08 خرداد 1403 - 9:50
خوداتکایی در تأمین قطعات نیروگاهی، مزیتی مهم در تأمین پایدار برق
در هوای گرم تابستان با توجه به ضرورت استفاده از سیستم‌های سرمایشی، تأمین بی وقفه تقاضای برق در بخش‌های مختلف، از واحد‌های مصرف کننده خانگی گرفته تا واحد‌های صنعتی، لازم است

به گزارش  پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از خبرنگران جوان، در هوای گرم تابستان با توجه به ضرورت استفاده از سیستم‌های سرمایشی، تأمین بی وقفه تقاضای برق در بخش‌های مختلف، از واحد‌های مصرف کننده خانگی گرفته تا واحد‌های صنعتی، لازم است تمامی واحد‌های نیروگاهی کشور آمادگی کامل را برای تولید حداکثری داشته باشند تا حداقل در بخش خانگی خاموشی‌های برنامه ریزی شده را شاهد نباشیم.

از سال گذشته ۱۸۰ پروژه در بخش‌های توسعه نیروگاه‌ها، افزایش و اصلاح شبکه و مدیریت مصرف برق برای تامین برق پایدار در اوج تابستان امسال در دستور کار قرار گرفت که در رأس این برنامه ها، تعمیرات نیروگاهی با هدف آمادگی کامل نیروگاه‌ها برای ورود به فصل گرم سال است که وزیر نیرو پیشتر در این باره گفته بود از مهم‌ترین اقدامات صنعت برق آماده‌سازی تمامی نیروگاه‌های کشور برای تولید حداکثری در روز‌های اوج مصرف تابستان است.

به گفته مسئولان شرکت برق حرارتی برنامه تعمیراتی امسال در نیمه اردیبهشت امسال به پایان و ارقام جدیدی در میزان تعمیرات نیروگاهی به ثبت اسیده که رکورد سال گذشته را شکسته است. ناصر اسکندری معاون راهبری شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه ۹۴ درصد برق مورد نیاز کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌شود، گفت: با توجه به اینکه بخش اعظم تامین برق کشور بر عهده نیروگاه‌های حرارتی است، از این رو آمادگی کامل این واحد‌ها برای تولید برق پایدار در فصول گرم سال از اهمیت بسیار مضاعفی برخوردار است.

رکورد تعمیرات نیروگاهی شکست

اسکندری تاکید کرد: به همین منظور از ابتدای مهر سال گذشته به منظور آماده‌سازی این واحد‌ها برای تولید انرژی پایدار در فصول گرم سال، ۱۰۵ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی در دستور کار گرفت و اجرایی شد. این درحالی است که سال گذشته حدود ۹۷ هزار مگاوات برنامه تعمیرات و آماده‌سازی نیروگاه‌های حرارتی انجام شده بود. بیشتر بودن میزان تعمیرات از ظرفیت نیروگاهی نیز به این دلیل است که برخی واحد‌ها دوبار در سال به تعمیرات می‌روند.

ساناز جعفرزاده مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و بهره‌برداری تولید در خصوص جزئیات برنامه‌های تعمیراتی امسال به باشگاه خبرنگاران گفت: از ابتدای مهر سال گذشته به منظور تأمین برق پایدار پیک تابستان امسال بیش از ۱۰۵ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی در دستور کار قرار گرفته است که با اتمام به موقع برنامه‌های یاد شده تمامی واحد‌های نیروگاهی برای تأمین برق پایدار روز‌های اوج مصرف برق کشور در مدار خواهند بود.

او با اشاره به اینکه برخی از تعمیرات نیروگاهی به دلیل تداوم گرما در تابستان ۱۴۰۳ به تعویق افتاد گفت: یک سری از تعمیرات ما برای شهریور پیش‌بینی شده بود که به علت تداوم گرما به مهر معوق شد. اما چیزی که بیشتر بر روی حجم تعمیرات اثر گذاشت این بود که دچار تراز منفی سوخت در فصل زمستان بودیم و به این علت خیلی از تعمیرات در زمستان هم برای کمک به تامین بار شبکه به تعویق افتاد.

تأمین ۹۵ درصد تجهیزات صنعت برق از داخل کشور

اما بخش کلیدی در انجام به موقع این تعمیرات نیروگاهی، توان داخل در تأمین تجهیزات و قطعات مورد نیاز است و به گفته مسئولان صنعت برق بیش از ۹۵ درصد تجهیزات و قطعات نیروگاه‌های حرارتی و برقابی ساخت داخل است. مسعود مرادی مدیرعامل شرکت تعمیرات نیروگاهی در یک گفتگوی رادیویی اعلام کرد: توانایی متخصصان کشورمان برای بازسازی قطعات داغ نیروگاه‌ها سالانه از خروج ۲۰۰ میلیون دلار ارز جلوگیری می‌کند.

این توانایی ضمن تامین نیاز داخل در حوزه تعمیرات نیروگاهی و رسیدن به خودکفایی، امکان صادرات خدمات فنی و مهندسی را هم فراهم کرده و بر اساس آخرین اعلام مسئولان، به صورت سالیانه حدود ۲۰ میلیون دلار از صدور خدمات فنی و مهندسی و حدود ۱۰ میلیون دلار نیز بابت فروش قطعات به دیگر کشور‌ها درآمد ارزی برای کشور حاصل می‌شود.

گفتنی است، اجرای به موقع برنامه تعمیرات نیروگاه های برق با اتکا به توان داخلی موجب شد تا ضریب آمادگی تولید برق این واحد‌ها از مرز ۹۹ درصد عبور کند.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=132172

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.