10

«داریان» بزرگ‌ترین نیروگاه برق‌ آبی در غرب کشور/ امسال بیش از ۵۵۰ گیگاوات برق تولید می‌‌شود

  • کد خبر : 25976
  • 09 خرداد 1399 - 12:51
«داریان» بزرگ‌ترین نیروگاه برق‌ آبی در غرب کشور/ امسال بیش از ۵۵۰ گیگاوات برق تولید می‌‌شود
رضاپور خاطرنشان کرد: اکنون در سد و نیروگاه داریان ما 330 نفر نیرو و اشتغالزایی انجام شده است که 90 درصد آن‌ها افراد بومی منطقه هستند که سال‌های آتی نیز افراد بومی با فراگیری دانش تخصصی در امورات نیروگاه این تعداد به صورت 100درصد بومی منطقه خواهند شد.

مدیر امور بهره‌برداری سد و نیروگاه داریان پاوه گفت: سد داریان با هدف توسعه بخش‌های کشاورزی استان‌های کرمانشاه، ایلام و دشت‌های خوزستان، بزرگترین سد و بزرگترین نیروگاه برق آبی در غرب کشور محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل ازخبرنگار فارس در کرمانشاه ،کیانوش رضاپور با اشاره به پروژه احداث سد داریان پاوه از ابتدا تاکنون، اظهار داشت: پروسه احداث سد و نیروگاه این سد با آغاز عملیات راه‌های دسترسی به تونل‌های انحراف از اسفندماه سال ۸۷ شروع شده که عملیات حفاری تونل‌های انحراف آب نیز در شهرویرماه سال ۸۸ انجام گرفت.

وی افزود: عملیات انحراف آب رودخانه سیروان هم در تیرماه سال ۹۰ آغاز شد که در اسفند‌ماه همان سال عملیات احداث فرازبند به ارتفاع ۷۰ متر از پی به اتمام رسید.

مدیر امور بهره‌برداری سد و نیروگاه داریان پاوه گفت: پی‌برداری و شروع عملیات خاکریزی بخش هسته رسی سد در مردادماه سال ۹۱ و عملیات حفاری محدوده سرریز و خاکریزی بدنه به ارتفاع ۱۷۹ متر از پی و بتن‌ریزی سازه سرریز در سال‌های ۹۲ و دی‌ماه ۹۳ به اتمام رسید.

وی با بیان اینکه سد داریان از دی‌ماه سال ۹۳ آماده آبگیری بود اما بدلیل نجات بخشی چشمه بل به تعویق افتاد، ادامه داد: پس از نجات بخشی عملیات پروژه زیست محیطی چشمه بل در آبان ‌ماه سال ۹۴ مرحله اول آبگیری این سد در آذرماه همان سال آغاز و در اردیبهشت‌ماه سال ۹۵ عملیات آبگیری به اتمام رسید.

رضاپور افزود: پس از آن و با آغاز بهره‌برداری نیروگاه سد نیز عملیات سنکرون و اتصال به شبکه سراسری واحد ۷۰ مگاواتی با سیستم توربین فرانسیس به ترتیب در شهریورماه و اسفندماه سال ۹۶ و مردادماه سال ۹۷ به اتمام رسید.

وی خاطر نشان کرد: از شروع اولین انفجار دهانه تونل انحراف تا اتمام عملیات تاج سد و تمامی سازه‌های مربوطه پنج سال و پنج ماه زمان برده است.

افزایش ۱۵ میلیون مترمکعب به حجم آب دریاچه سد داریان با اجرای سد پلاستیکی

مدیر امور بهره‌برداری سد و نیروگاه داریان اضافه کرد: هدف از احداث سد هم توسعه بخش‌های کشاورزی برای استان‌های کرمانشاه، ایلام و دشت‌های خوزستان است که بزرگترین سد و بزرگترین نیروگاه برق آبی در غرب کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: طراحی نیروگاه هم با آورد یا تنظیم سالیانه در طول سال یک‌هزار و ۳۷۸ مترمکعب و ورودی متوسط سالیانه یک‌هزار و ۶۴۰ میلی‌متر مکعب است.

رضاپور گفت: نیروگاه هم در طراحی ۵۵۰ گیگاوات ساعت برای تولید انرژی در نظر گرفته‌اند که در طول سال گذشته ما حدود ۹۰۰ گیگاوات تولید انرژی به مقداری حدود دو برابر تولید انرژی داشته‌ایم.

مدیر امور بهره‌برداری سد و نیروگاه داریان گفت: امسال هم تاکنون ۲۷۰ گیگاوات انرژی تولید شده که تا پایان سال آبی در شهریورماه این مقدار به بالای ۵۵۰ گیگاوات هم می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: پایین دست سد داریان سد تنظیمی هیرویی واقع است که تونل نوسود با ۴۸ کیلومتر را طراحی و احداث کرده‌اند که تنظیم آب رودخانه سیروان هم با سرازیر شدن به سد هیرویی به دشت‌ذهاب و ایلام را آبیاری می‌کند و حق آبه هم از طریق همین سد به کشور عراق تخصیص یافته است.

رضاپور اظهار داشت: طرح سردسیری منطقه اورامانات هم در سال‌های گذشته مطرح بوده است که نماینده جدید هم پیگیر این طرح برای تخصیص حق آبه به اورامانات و نوید به منطقه است که به سرانجام برسد و بخشی از آب سد داریان هم به این طرح اختصاص می‌یابد.

وی گفت: حجم دریاچه ۳۸۲ میلیون مترمکعب است که ۳۲۳ میلیون مترمکعب حجم مفید آن خواهد بود که به دلایل فنی ارتفاع آب در تراز ۸۲۸ از سطح آب‌های آزاد برای سرریز در نظر گرفته شده است اکنون با احداث سد لاستیکی بر روی آستانه سرریز سد ۲ متر به مقدار ارتفاع آب به تراز ۸۳۰ افزایش پیدا کرده است.

رضاپور گفت: با این اقدام ۱۵ میلیون مترمکعب به حجم دریاچه اضافه خواهد شد و مزایای آن هم علاوه بر استفاده آن در پیک تابستان برای تولید انرژی بیشتر سبب جذب گردشگر با افزایش وسعت دریاچه در حوزه گردشگری خواهد شد.

سد داریان به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل می‌شود

وی افزود: در بحث گردشگری در سال گذشته توافق نامه‌ای مابین وزرای نیرو و گردشگری امضا شده است بنا بر آن بوده است که از مخازن و پتانسیل‌های سدها در حوزه گردشگری استفاده کنند که سد داریان پس از سد سردشت دومین هدف برای این توافق‌نامه بوده است.

رضاپور گفت: ما در این منطقه بهترین جاذبه‌ها را نسبت به کل کشور داریم که می‌تواند سبب رونق شهرستان پس از اجرای این موضوع و سرمایه‌گذاری در طرح‌های اشتغالزایی و گردشگری باشد.

وی با بیان اینکه پروژه سد داریان برای طرح‌های بخش کشاورزی احداث شده است، گفت: بخاطر آب شرب بخش‌های کشاورزی مجوز احداث پرورش ماهی در قفس را در این سد ارایه نداده‌اند.

رضاپور خاطرنشان کرد: اکنون در سد و نیروگاه داریان ما ۳۳۰ نفر نیرو و اشتغالزایی انجام شده است که ۹۰ درصد آن‌ها افراد بومی منطقه هستند که سال‌های آتی نیز افراد بومی با فراگیری دانش تخصصی در امورات نیروگاه این تعداد به صورت ۱۰۰درصد بومی منطقه خواهند شد.

انتهای پیام/

 

 

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=25976

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.