1
مدیرعامل آبفای گیلان:

درمان مقطعی کمبود آب آستارا، اجرای رینگ آبرسانی است

  • کد خبر : 54043
  • 19 تیر 1400 - 19:34
درمان مقطعی کمبود آب آستارا، اجرای رینگ آبرسانی است
"سیدمحسن حسینی" با اشاره به اینکه آستارا ششمین شهر بزرگ استان گیلان و مرکز شهرستان آستارا در شمالی‌ترین نقطه استان گیلان و در مرز ایران با جمهوری آذربایجان واقع شده ‌است، گفت: میانگین مجموع بارندگی ماهانه در آستارا 1345 میلی‌متر در ماه است و بیشینه بارندگی روزانه در این شهر، 190 میلی‌متر در روز بوده و مربوط به سپتامبر 2000 میلادی است که به این ترتیب، آستارا از نقاط پربارش کشور محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان با تشریح پروژه آبرسانی به آستارا و اقدامات انجام شده، حل مشکل کمبود آب این شهر را در مقطع کنونی، اجرای رینگ آبرسانی و عدم نصب پمپ مستقیم بر شبکه توسط مشترکان اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “سیدمحسن حسینی” با اشاره به اینکه آستارا ششمین شهر بزرگ استان گیلان و مرکز شهرستان آستارا در شمالی‌ترین نقطه استان گیلان و در مرز ایران با جمهوری آذربایجان واقع شده ‌است، گفت: میانگین مجموع بارندگی ماهانه در آستارا ۱۳۴۵ میلی‌متر در ماه است و بیشینه بارندگی روزانه در این شهر، ۱۹۰ میلی‌متر در روز بوده و مربوط به سپتامبر ۲۰۰۰ میلادی است که به این ترتیب، آستارا از نقاط پربارش کشور محسوب می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان در مورد اجرای طرح  آبرسانی به آستارا با اشاره به اینکه دلیل استفاده از آب‌های سطحی برای تأمین آب شرب این شهر و روستاهای اطراف آستارا،  ضعف آب‌های زیرزمینی از نظر کیفیت است، گفت: به‌منظور تأمین آب شرب مورد نیاز شهر آستارا، تصفیه‌خانه آب شرب بهارستان در سال ۱۳۷۱ با ظرفیت اسمی ۲۱۰ لیتر بر ثانیه به بهره‌برداری رسید و در حال حاضر ۲۴۰ لیتر بر ثانیه از پایین دست آب چشمه بهارستان، تصفیه و پس از انتقال آب به مخزن ۶ هزار مترمکعبی بی‌بی یانلو، به شبکه توزیع آب شهر آستارا منتقل می‌شود.
حسینی همچنین افزود: با توجه به گردشگرپذیر و مرزی بودن شهرستان، همواره در طول سال جمعیت شناوری معادل جمعیت شهر آستارا در این شهر حضور دارند که تأمین آب مورد نیاز باید همواره به میزان دو برابر نیاز آبی جمعیت مقیم شهر آستارا تأمین شود. ضمناً تصفیه‌خانه بهارستان علاوه بر تأمین آب مورد نیاز جمعیت شهری آستارا، تأمین کننده آب مورد نیاز حدود ۷۰ درصد از روستاهای شهرستان نیز است.
وی در مورد زمان و نحوه اقدامات  انجام شده طرح نیز ادامه داد: در سال های اخیر با اجرایی شدن طرح آبرسانی شهر آستارا، اقداماتی برای تأمین و توزیع آب شرب سالم و بهداشتی در شهرستان آستارا از سال ۱۳۹۱ آغاز شده که باید در سال ۱۴۰۱ پایان یابد، اما تخصیص بسیارکم اعتبارات در سال های گذشته موجب شده، طرح با اهداف خود فاصله گیرد و تمدید طرح، حداقل به میزان یک دوره پنج ساله امری اجتناب ناپذیر خواهد بود.

 

نیروگاهیان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان در خصوص مهم‌ترین دلایل بروز مشکل در تأمین و توزیع آب مورد نیاز آستارا عنوان کرد: کاهش شدید آبدهی چشمه بهارستان به علت بروز خشکسالی و کاهش نزولات جوی، عدم وجود ظرفیت هیدرولیکی مناسب در خط انتقال تصفیه خانه بهارستان به مخزن بی بی یانلو، نیاز به احداث خط انتقال جدید به طول ۱۴ کیلومتراز یک سو و کمبود اعتبارات مصوب در طی سال‌های گذشته از سوی دیگر باعث عدم پیشرفت مناسب طرح شده و عملاً بخش‌های مهم طرح شامل احداث تصفیه‌خانه چلوند و خطوط انتقال آن اجرایی نشده است. پتانسیل ضعیف منابع آب زیرزمینی و آب سطحی نیز به ویژه در فصول گرم سال و نبود منابع جایگزین مانند آب شیرین‌کن جهت تأمین موقت آب مورد نیاز در مواقع مورد نیاز و وجود بیش از ۵۰ درصد مشترک که پمپ مستقیم بر روی انشعابات آب نصب کرده‌اند.
وی در پایان برای رفع مشکل کم آبی شهر آستارا در شرایط فعلی گفت: چنانچه پروژه رینگ آبرسانی شهر آستارا در اسرع وقت تکمیل شود، ضمن توزیع مناسب فشار در شبکه توزیع، آبرسانی به برخی از مناطق دارای مشکلات افت فشار و کم آبی نظیر شهرک عباس آباد مرتفع خواهد شد. همچنین از مشترکان محترم انتظار می‌رود، از نصب پمپ به صورت مستقیم بر روی انشعابات آب خودداری نمایند تا از این طریق توزیع مناسب فشار به ویژه در پایین دست شبکه میسر شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=54043
  • نویسنده : لیلا علیزاده
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.