4
به منظور مدیریت مخزن و خروج رسوبات حاصل از سیلاب؛

دریچه‌های تخلیه تحتانی سد لتیان بازگشایی شد

  • کد خبر : 107451
  • 20 تیر 1402 - 3:17
دریچه‌های تخلیه تحتانی سد لتیان بازگشایی شد
"علیرضا ارسطویی" با بیان این مطلب اظهار کرد: با بازشدن دریچه‌های تحتانی،بخشی از رسوبات دریاچه سد  به صورت روان آب به سمت خروجی رودخانه جاجرود  به پیش می‌رود.

مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آب و برقابی شرکت آب منطقه‌ای استان تهران از بازگشایی دریچه های تخلیه تحتانی سد لتیان در سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “علیرضا ارسطویی” با بیان این مطلب اظهار کرد:  با بازشدن دریچه‌های تحتانی،بخشی از رسوبات دریاچه سد  به صورت روان آب به سمت خروجی رودخانه جاجرود  به پیش می‌رود.
وی در ادامه افزود: بر اساس دستورالعمل‌های بهره‌برداری جهت بهره‌برداری بهینه، مدیریت مخزن و در راستای افزایش  پایداری سد هر ساله بعد از عبور از سیلاب‌های بهاری و آبگیری مخزن که تراز  دریاچه سد به حداکثر می‌رسد، بازگشایی دریچه‌های تخلیه تحتانی در برنامه قرار می‌گیرد.
ارسطوئی درباره باز شدن دریچه‌های تحتانی سد لتیان بیان داشت: در این عملیات طبق برنامه‌ریزی انجام شده دریچه تخلیه تحتانی باز و رسوب‌های ریز دانه‌ای که پشت جسم سد جمع شده تخلیه می‌شود.
مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه با باز شدن دریچه‌ها بخشی از رسوبات تخلیه و عمر مفید سد افزایش می‌یابد، تصریح کرد: با این اقدام همچنین از دریچه‌ها در تراز‌های پایین‌تر هم می توانیم بهره‌برداری لازم را داشته باشیم.

 

 

نیروگاهیان

ارسطوئی همچنین عنوان کرد: هم اکنون۵۸۰ میلیون متر‌مکعب آب در پشت سدها ذخیره شده است که نسبت به مدت مشابه که ۶۱۳ میلیون متر‌مکعب بوده است، کاهش نشان می‌دهد.
وی حجم آب ذخیره شده در مخزن سد لتیان را حدود ۵۱ میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: این مقدار نسبت‌ به ۵۴ میلیون متر مکعب سال گذشته ۳ میلیون متر مکعب کمتر شده است.
مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران یادآور شد:  آب رها‌سازی شده در این عملیات در پایین دست و در مخزن سد ماملو ذخیره شده و برای مصرف آب شرب کلان شهرهای تهران و شهرهای جنوب شرق استان تهران مورد استفاده قرار می گیرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=107451
  • نویسنده : نرگس شیخ‌الاسلامی
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.