3
برای اولین بار در کشور انجام شد؛

دستیابی به فناوری نانو سیال در سامانه خنک‌کاری توربین‌های گازی

  • کد خبر : 109805
  • 22 مرداد 1402 - 18:18
دستیابی به فناوری نانو سیال در سامانه خنک‌کاری توربین‌های گازی
ویدیو

طرح ابتکاری محققان داخلی به منظور بهبود راندمان خنک‌کاری نیروگاه با بهره‌گیری از نانو ذرات بهبود دهنده تبادل حرارت و طرح پایلوت صنعتی بکارگیری فناوری نانو سیالات در سیکل بسته خنک‌کاری توربین‌ واحدهای گازی برای اولین بار در کشور در نیروگاه سیکل‌ترکیبی شهید سلیمانی کرمان با موفقیت اجرا شد.

مدیر پروژه تولید نیمه‌صنعتی نانوافزودنی‌ها در پژوهشگاه نیرو، در حاشیه فرآیند پیاده‌سازی این طرح در واحد دوم نیروگاه شهید سلیمانی کرمان گفت : با افزودن تنها یک دهم درصد از نانوذرات پایدار به سیال خنک‌کننده سیکل نیروگاه، ضریب هدایت جابجایی سیال خنک‌کننده نیروگاه بصورت چشمگیری بهبود یافتاجرای این طرح، بهبود عملکرد خنک‌کاری روغن توربین و ژنراتور، کاهش مصرف داخلی برق و آب و نهایتا افزایش راندمان تولید به‌ویژه در فصل گرم تابستان را به همراه دارد.

مدیر این پروژه با اشاره به کاهش سرعت خوردگی در نمونه نانوسیال افزود: بر اساس نتایج این پروژه، سرعت خوردگی در نمونه نانوسیال بیش از ۲۸ درصد نسبت به سیال پایه کاهش یافته که این نتایج خود بیانگرکاهش سرعت خوردگی تجهیزات سیکل‌بسته است. همچنین نانوسیال مورد استفاده با ایجاد فیلم ضدخوردگی روی قطعات به میزان قابل توجهی میزان خوردگی را کاهش می‌دهد که نتیجه بسیار مهمی برای صنایع به شمار می‌آیداین امر اثر بالقوه‌ای در بهبود عملکرد واحد داشته و باعث افزایش نرخ انتقال حرارت و راندمان توربین‌های گازی به ویژه در فصل گرم تابستان و پیک مصرف دارددر انتها مسئول مرکز تخصصی نوآوری و توسعه فناوری نانو اعلام کرد با تجاری سازی این محصول گامی در جهت ورود محصولات نوین به صنعت نیروگاهی کشور گشوده خواهد شد.

نیروگاه شهید سلیمانی با تولید اسمی بالغ بر ۲۰۰۰ مگاوات به عنوان یکی از نیروگاههای بزرگ کشور تامین کننده ۶۰ درصد از برق استان و  ۲.۵ درصد برق کشور است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=109805
  • نویسنده : محمدحسین کاظم‌زاده
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه خبری برق حرارتی

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.