4
در سفر معاون اول رئیس جمهور و وزیر نیرو به آذربایجان غربی؛

دومین طرح احیای دریاچه ارومیه افتتاح می‌شود/ بهره برداری از مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب و خط انتقال پساب به دریاچه ارومیه

  • کد خبر : 107064
  • 13 تیر 1402 - 22:24
دومین طرح احیای دریاچه ارومیه افتتاح می‌شود/ بهره برداری از مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب و خط انتقال پساب به دریاچه ارومیه
محمد اشرفی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی با اعلام این خبر گفت: با بهره برداری از این پروژه سالانه 51 میلیون مترمکعب پساب به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد.

همزمان با سفر امروز معاون اول رئیس جمهور و وزیر نیرو به آذربایجان غربی مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه و خط انتقال پساب آن به دریاچه ارومیه افتتاح می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، محمد اشرفی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی با اعلام این خبر گفت: با بهره برداری از این پروژه سالانه ۵۱ میلیون مترمکعب پساب به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی گفت: محل تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه در مجاور جاده ریحان‌آباد با مساحتی در حدود ۱۳۵ هکتار قرار دارد. افق طرح تصفیه‌خانه  فاضلاب سال ۱۴۲۰ با ظرفیت کل ۲۰۰ هزار مترمکعب در شبانه روز در چهار مدول برای جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر در نظر گرفته شده است، مدول اول تصفیه خانه فاضلاب ارومیه به ظرفیت کل ۴۰هزار مترمکعب در شبانه روز برای جمعیت ۲۰۰ هزار  نفر  با سیستم لجن فعال از نوع بیولاک در سال ۸۱ شروع و در سال ۸۷ به بهره برداری رسید. مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه نیز به ظرفیت کل ۴۰ هزار  مترمکعب در شبانه روز برای جمعیت ۲۰۰ هزار  نفر با سیستم لجن فعال از نوع بیولاک در سال ۸۷ شروع و در سال ۹۳ به بهره برداری رسید.

رئیس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان غربی افزود: مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه به ظرفیت کل۶۰ هزار مترمکعب در شبانه روز برای جمعیت ۳۰۰ هزار نفر با سیستم  SBR  در سال ۹۴ شروع و هم اکنون با هزینه کرد اعتباری بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد ریال در مرحله بهره برداری قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی همچنین به بهره برداری از پروژه خط انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب ارومیه به پیکیره دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: با برنامه‌ریزی های صورت گرفته انتظار داریم سالانه ۵۱ میلیون مترمکعب پساب خروجی کل تصفیه‌خانه ارومیه شامل مدول های اول، دوم و سوم به رودخانه نازلو چای و نهایتا به دریاچه ارومیه منتقل گردد.

 

 

نیروگاهیان

اشرفی به اهداف این طرح از جمله کمک به احیای دریاچه ارومیه با انتقال پساب استاندارد تصفیه خانه فاضلاب، جلوگیری از استفاده غیرمتعارف و عدم استفاده در باغات و مراتع، تامین شرایط زیست محیطی استاندارد با تصفیه فاضلاب و تولید پساب استاندارد و بازچرخانی آن اشاره کرد و اضافه کرد: تا کنون ۹۴۷ میلیارد ریال برای تکمیل این پروژه هزینه شده است که از این مبلغ ۴۸۲ میلیارد ریال آن از محل اعتبارات ستاد احیا دریاچه ارومیه، ۱۵ میلیارد ریال از محل منابع داخلی شرکت و ۴۵۰ میلیارد ریال آن مصوب از محل سفر اول آیت الله سید ابراهیم رئیسی ریاست محترم به استان بوده که ۳۰۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

اشرفی در پایان گفت: طول این خط انتقال ۱۱٫۱ کیلومتر است که ۱۰٫۴۵ کیلومتر آن با خط انتقال پلی اتیلنی دوجداره فاضلابی و ۶۵۰ متر نیز با باکس بتنی اجرایی شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=107064
  • نویسنده : توحید عباسپور
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.