5

رایزنی تاجیکستان و اوکراین بر سر ۴ توربین نیروگاه برق‌آبی راغون

  • کد خبر : 21132
  • 19 فروردین 1399 - 15:07
رایزنی تاجیکستان و اوکراین بر سر ۴ توربین نیروگاه برق‌آبی راغون

مقامات حوزه انرژی تاجیکستان از مذاکره این کشور با اوکراین در مورد عرضه ۴ توربین نیروگاه برق آبی راغون خبر دادند. به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل ازگزارش خبرنگار خبرگزرای فارس در دوشنبه، مقامات حوزه انرژی تاجیکستان از مذاکرات این کشور و اوکراین در مورد عرضه ۴ توربین نیروگاه برق آبی راغون خبر دادند. […]

مقامات حوزه انرژی تاجیکستان از مذاکره این کشور با اوکراین در مورد عرضه ۴ توربین نیروگاه برق آبی راغون خبر دادند.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل ازگزارش خبرنگار خبرگزرای فارس در دوشنبه، مقامات حوزه انرژی تاجیکستان از مذاکرات این کشور و اوکراین در مورد عرضه ۴ توربین نیروگاه برق آبی راغون خبر دادند.

بنابر این گزارش، طرفین طی این مذاکرات گزینه و روش های مختلف همکاری در مورد سفارش، راه های پرداخت و عرضه توربین و همچنین نصب آنها در این نیروگاه را بررسی کردند.

طبق برنامه قبلی تصویب شده، تاجیکستان قصد دارد پس از راه اندازی دو توربین نیروگاه برق آبی راغون تا سال ۲۰۲۵-۲۰۲۶ میلادی چهار توربین مابقی را نیز نصب و مورد بهره برداری قرار دهد.

بنابر اظهارات مقامات ذیربط تاجیکی ساخت و راه اندازی این واحد بزرگ نیاز به منابع هنگفت مالی دارد و اجرای آن با استفاده از بودجه دولتی بسیار دشوار است لذا بدون سرمایه گذاری های خارجی ساخت آن غیر ممکن است.

از آنجا که توربین ها بسیار گران است و توان مالی شرکت نیروگاه راغون محدود است، دولت تاجیکستان به خاطر راه اندازی بموقع توربین ها پیشنهادات خود را به طرف اوکراینی ارائه می کند که سفارش این توربین ها بر اساس وام بلند مدت ۲۰ ساله است.

نیروگاهیان

با این حال، بنابر گزارش وزارت دارایی تاجیکستان در سال جاری میلادی برای کارهای ساختمانی در نیروگاه برق آبی راغون قرار است حدود ۲٫۱ میلیارد سامانی معادل ۲۰۵٫۶ میلیون دلار تخصیص داده شود.

بودجه امسال تاجیکستان برای تداوم کارهای ساختمانی در این نیروگاه با بودجه سال گذشته برای این هدف متناسب است.

شایان ذکر است که مجلس نمایندگان مجلس عالی تاجیکستان مورخ ۱۵ مارس اصلاحات در قانون «خصوصی سازی املاک دولتی» را به تصویب رساند.

این اصلاحات امکان جلب سرمایه گذاری از جمله سرمایه گذاری های خارجی برای توسعه فعالیت شرکت نیروگاه برق آبی راغون را فراهم می کند.

از آغاز ساخت نیروگاه برق آبی راغون در سال ۲۰۰۷ میلادی برای احداث آن از منابع مختلف ۲۴ میلیارد سامانی هزینه شده است.

هزینه کلی ساخت نیروگاه برق آبی راغون ۴٫۵-۵ میلیارد دلار ارزیابی شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=21132

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.