3

رهاسازی آب سد نهب استان قزوین برای بهره‌برداری کشاورزان پایین دست

  • کد خبر : 128934
  • 28 فروردین 1403 - 11:25
رهاسازی آب سد نهب استان قزوین برای بهره‌برداری کشاورزان پایین دست
"منصور ستوده" با بیان اینکه آب سد نهب به منظور آبیاری اراضی کشاورزی و باغات پایین دست شهرستان‌های تاکستان و بوئین زهرا رهاسازی شد،

به گزارش  پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از وزارت نیرو(پاون)، “منصور ستوده” با بیان اینکه آب سد نهب به منظور آبیاری اراضی کشاورزی و باغات پایین دست شهرستان‌های تاکستان و بوئین زهرا رهاسازی شد،گفت: کاهش میزان بارندگی ها و بروز پدیده خشکسالی در چند سال اخیر و همچنین افزایش میزان برداشت در بالادست رودخانه‌ها سبب محدودیت منابع آبی شده لذا سازگاری با کم آبی در کنار مدیریت و صرفه‌جویی در مصرف آب از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی بر اهمیت همکاری کشاورزان منطقه با استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری و همچنین رعایت الگوی مصرف، به منظور مدیریت و توزیع عادلانه منابع آبی، ادامه داد: سد نهب با هدف بهبود آبیاری ۳۶ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی پائین دست در تلفیق با منابع آب زیرزمینی، تغذیه مصنوعی آبخوان، تامین حق آبه محیط زیست و کنترل سیلاب‌های فصلی رودخانه احداث شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین تصریح کرد: تقسیم آب سد نهب برای اراضی پایین دست براساس تقسیم نامه موجود و حق آبه‌های قدیمی انجام شده و بدنبال آن هستیم تا با همکاری همه بهره برداران و با توجه به میزان آب ذخیره شده در سد، با رعایت عدالت و انصاف آن را توزیع کنیم.
ستوده در پایان با اشاره به آخرین وضعیت پیشرفت این پروژه گفت: عملیات اجرایی سد نهب در سال گذشته پایان یافته و این سد آماده بهره‌برداری است؛ همچنین کانال اصلی شبکه آبیاری سد نهب نیز در حال حاضر حدود ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در صورت تخصیص اعتبارات مورد نیاز، این شبکه نیز تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.
شایان ذکر است در این مرحله ۱۲ میلیون متر مکعب آب با دبی کل ۵٫۵ متر مکعب در ثانیه به مدت ۲۲ روز در مسیر کانال اصلی شبکه آبیاری و بستر رودخانه خَرَه رود رها سازی خواهد شد.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=128934

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.