4
در پنل تخصصی حاشیه نمایشگاه و جشنواره تخصصی صنعت برق مطرح شد

رویکرد جهانی به نصب سیستم‌های آنلاین در دودکش‌ نیروگاه‌ها/ عوامل جوی منطقه باید مورد توجه قرار گیرد

  • کد خبر : 116344
  • 24 آبان 1402 - 21:21
رویکرد جهانی به نصب سیستم‌های آنلاین در دودکش‌ نیروگاه‌ها/ عوامل جوی منطقه باید مورد توجه قرار گیرد
پنل تخصصی «تحقیق و پژوهش در طراحی، پیاده‌سازی و استقرار سامانه مدل‌سازی آنلاین پراکنش آلاینده‌های گازی و ذرات معلق در نیروگاه‌ شهید رجایی» امروز، چهارشنبه در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه بین‌‌المللی صنعت برق و نخستین جشنواره و فن بازار تخصصی صنعت برق ایران برگزار شد.

در پنل تخصصی حاشیه نمایشگاه و جشنواره تخصصی صنعت برق مطرح شد که نصب سیستم‌های آنلاین در دودکش‌ها جهت شناسایی میزان آلاینده‌ها که در دنیا مرسوم شده است، امری لازم بوده اما کافی نیست، چراکه درکنار آن، وضعیت جوی و توپوگرافی از مهم ترین شاخص ها جهت تعیین اثرات آلاینده ها در منطقه است.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، پنل تخصصی «تحقیق و پژوهش در طراحی، پیاده‌سازی و استقرار سامانه مدل‌سازی آنلاین پراکنش آلاینده‌های گازی و ذرات معلق در نیروگاه‌ شهید رجایی» امروز، چهارشنبه در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه بین‌‌المللی صنعت برق و نخستین جشنواره و فن بازار تخصصی صنعت برق ایران برگزار شد.

“انسیه شرفخانی” مدیر‌علمی شرکت آرین ستاک اندیش به ارائه این پنل و نیز ضرورت و چرایی انجام این پژوهش پرداخت و گفت: این پروژه مشتمل بر پنج فاز اعم از بررسی مقالات، گزارشات و مستندات مرتبط با مدل‌سازی پخش آلاینده‌های منتشر؛ طراحی و معماری سامانه مدل سازی آنلاین پخش و پراکنش آلاینده‌های منتشره از نیروگاه شهید رجایی و تامین تجهیزات و تعیین مدل مناسب به منظور محاسبه ترسیب خشک و تر؛ آماده سازی مقدماتی مدل سازی آنلاین پخش و پراکنش آلاینده های گازی و ذرات معلق منتشره از نیروگاه منتخب به صورت آفلاین؛ استقرار و راه اندازی مدل‌سازی آنلاین پخش و پراکنش آلاینده‌های منتشره در نیروگاه منتخب و اصلاحات سامانه مطابق با خواست  IT برق حرارتی و اصلاحات گزارش گیری است.

وی ضمن تشریح مختصر بر مدل سازی این پروژه به جایگاه مدل سازی در سیستم مدیریت آلودگی هوا پرداخت و افزود: در مدل سازی آفلاین از داده‌های آنالیز شده هواشناسی مربوط به دوره زمانی مورد نظر، داده های مربوط به توپوگرافی، داده های انتشار دوره زمانی مورد نظر، ورودی داده ها به صورت دستی به مدل گرافیکی و مواردی از این استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: آماده‌سازی شرایط جهت استقرار و راه‌اندازی مدل‌سازی آنلاین پخش و پراکنش آلاینده‌ها در نیروگاه منتخب، تحلیل و مقایسه نتایج سامانه مدل سازی به استاندادرهای ملی و بین المللی سهم بندی کمی نقش نیروگاه، سهم بندی کمی نقش نیروگاه در آلودگی محیط زیست، صحت سنجی و کالیبراسیون مدل سازی و پیش بینی هزینه نصب و راه اندازی سامانه مدل‌سازی برای نیروگاه‌های دیگر را از جمله مواردی عنوان کرد که در حیطه استقرار و راه اندازی مدل سازی آنلاین پخش و پراکنش آلاینده های منتشره در نیروگاه منتخب مورد توجه و بررسی قرار گرفته است.

شرفخانی ضمن بازگویی مهم‌ترین مدل‌های آنلاین انجام شده در جهان، به چرایی انجام این پروژه پرداخت و اضافه کرد: نصب سیستم‌های آنلاین در دودکش‌ها جهت شناسایی میزان آلاینده‌ها امری لازم بوده اما کافی نیست، علاوه بر آن آلاینده‌های موجود در دودکش دقیقا همان اثر را در محیط نخواهد داشت چراکه درکنار آن، وضعیت جوی و توپوگرافی از مهم ترین شاخص ها جهت تعیین اثرات آلاینده ها در منطقه است.

 

 

نیروگاهیان

مدیر علمی شرکت آرین ستاک اندیش در این زمینه افزود: محاسبه عددی غلظت آلاینده ها در محیط اطراف امکان پذیر است و نیز مدل سازی می تواند سهم هر صنعت را در آلودگی هوای منطقه مشخص کند.

وی تحلیل و مقایسه نیروگاه ها بر اساس میزان آلاینده های پراکنش شده، ایجاد شبکه‌ای کلان با تمرکز بر پارامترهای بازخورد و تعاملات بین محیط زیست، نیروگاه‌ها و شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی، توسعه یک استراتژی جامع و خاص و تبدیل یافته‌ها به سامانه های مدل سازی یکپارچه و ایجاد بستر مدل سازی آنلاین و قابلیت تعمیم به نیروگاه های کل کشور را مهم ارزیابی کرد.

وی با بیان اینکه امکان اندازه کیفیت هوا در تمامی نقاط مربوط در همه زمان ها وجود ندارد، اظهار کرد: اگر صنعتی در حال ساخت و بهره‌برداری است‌ می توان با استفاده از مدل سازی، اثر این صنعت را بر کیفیت هوای محیط پیش بینی کرد و نیز زمانی که آلودگی هوا تشخیص داده شد، مدل سازی می تواند منبع آلودگی را پیدا کند.

به گفته وی، اگر صنعتی آلودگی هوا تولید می‌کند، مدل سازی پخش و پراکنش می تواند پیش نیازهای اساسی جهت کنترل و کاهش آلاینده های هوا را مشخص کند، همچنین مدل‌سازی می‌تواند برای برنامه ریزی‌های اضطراری در حوادث غیرمترقبه جهت تصمیم گیری‌های بهینه کمک شایانی کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=116344
  • نویسنده : معصومه قلباربند
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.