5

ریل‌گذاری صنعت برق کشور برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر تولید/ حضور پر‌رنگ شرکت‌های فناور در نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران

  • کد خبر : 90561
  • 01 آذر 1401 - 14:26
ریل‌گذاری صنعت برق کشور برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر تولید/ حضور پر‌رنگ شرکت‌های فناور در نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران
امروز بهره‌مندی از توانمندی‌های شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان به منظور بهبود فرآیندها، از میان برداشتن چالش‌ها و محدودیت‌ها و در نهایت رشد و تعالی صنعت و اقتصاد بر کسی پوشیده نیست؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی با علم به این مهم سال 1401 را با عنوان سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری کردند.

در آغاز گام دوم انقلاب اسلامی، ضربه ناپذیر کردن اقتصاد ملی و رشد و تعالی صنایعی چون آب و برق با تمرکز بر توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان و سرمایه‌های داخلی محقق می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، آنچه که در این بین اهمیت دارد، حمایت از نخبگان به‌عنوان فرماندهان جنگ اقتصادی، ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به عرصه اقتصاد و ترویج ادبیات خودکفایی در جامعه، حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در صنایع راهبردی، بیان دستاوردهای نخبگان ایرانی در طراحی و ساخت تجهیزات بسیار پیشرفته و مسائلی از این دست است که در همین راستا استخدام دانشجویان نخبه کشور در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است.
امروز بهره‌مندی از توانمندی‌های شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان به منظور بهبود فرآیندها، از میان برداشتن چالش‌ها و محدودیت‌ها و در نهایت رشد و تعالی صنعت و اقتصاد بر کسی پوشیده نیست؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی با علم به این مهم سال ۱۴۰۱ را با عنوان سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری کردند.
در همین راستا به منظور اجرای اهداف تصویب‌نامه هیئت وزیران مورخ ۲۹ تیرماه سال‌جاری با موضوع حمایت از تولید، دانش‌بنیان و فناور و اشتغال آفرین، در صنعت آب و برق برنامه‌های راهبردی و عملیاتی پیش‌بینی شده است، از جمله این برنامه‌ها می‌توان به فراهم کردن زیرساخت‌ها و شرایط حضور و مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور با هدف نفوذ فناوری در حوزه صنعت برق در بیست‌و‌دومین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی صنعت برق ایران اشاره کرد.
بر این اساس شرکت‌های فناور و دانش بنیان می‌توانند با حضور در نمایشگاه صنعت برق ایران، محصولات تولیدی را در زمینه همرسانی توانمندی‌های خود به مسئولان و مدیران این عرصه معرفی کنند.
نکته این است که شرکت‌های دانش‌بنیان به‌طورعمده به‌دلیل نوپا بودن و نبود ساختارهای حمایتی، مسیر پرچالشی را برای حضور و عرض اندام در بازارهای رقبای سنتی در پیش دارند، به همین منظور وزارت نیرو در نمایشگاه بیست‌و‌دوم جایگاه ویژه‌ای برای این دست از شرکت‌ها در نظر گرفت به طوری که با مشارکت حدود ۶۰ شرکت دانش‌بنیان از میان ۲۵۰ شرکت داخلی و ۲۲ نماینده شرکت‌های خارجی، گامی مهم و اساسی در راستای بهره‌مندی از تکنولوژی روز در صنعت برق کشور برداشت.
بر اساس دعوت‌نامه “ساتکاب” از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال و دارای محصول در حوزه صنعت برق، شرکت‌هایی در نمایشگاه بیست‌و‌دوم صنعت برق حضور یافتند که در مرحله نخست دارای گواهی دانش‌بنیان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باشند، همچنین محصولات و خدمات شرکت در حوزه صنعت برق بوده و به مرحله تولید صنعتی رسیده یا دارای گواهی نامه ساخت بار اول باشند.
در کنار این مهم لازم است محصولات شرکت‌های معرفی شده مرتبط با زنجیره هوشمندسازی و بهینه‌سازی مصرف انرژی در صنعت برق (مختص بعد از کنتور) بوده و دارای استانداردها و گواهینامه‌های مورد نیاز صنعت باشند.
در این نمایشگاه تعداد ۱۹ شرکت نوع یک در غرفه ساتکاب، مرحله تجاری‌سازی را پشت‌سر گذاشته و قابلیت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ملی صنعت برق را دارند و ۳۰ شرکت نوپا و نوع ۲ در سالن دائمی نمایشگاه بین‌المللی مستقر بوده و دارای محصولات شناخته شده و در نوع خود منحصر به فرد هستند که در یک اقدام برجسته و قابل توجه با مدیریت و راهبری وزیر نیرو  مورد حمایت قرار گرفته‌اند.
اما بی‌تردید ورود شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در کنار برنامه‌ریزی‌های خرد و کلان و اهتمام مسئولان و دست‌اندرکاران این عرصه، با درخشش صنعت برق کشور در خاورمیانه و سطح جهان همراه شده است.
از این رو، خبرهای خوش صنعت برق روز به روز بیشتر می‌شود به طوری‌که شاهد افزایش ظرفیت تولید نیروگاه‌ها خواهیم بود و به گفته مسئولان تا پیک برق آینده نزدیک به ۷ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده خواهد شد.
خوشبختانه ایران از لحاظ راندمان نیروگاه‌ها جزو کشورهای درحال توسعه و یا از میانگین به بالا در دنیا محسوب می‌شود و جهت‌گیری مجموعه برق حرارتی کشور به سمتی است که  بخش بخار نیروگاه‌هایی که بدون مصرف سوخت برق تولید می‌کنند را در برنامه اصلی خود قرار دهد و در سایر بخش‌ها نیز نیروگاه‌های کلاس F و بالاتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

*بیش از ۹۵ درصد قطعات و تجهیزات صنعت برق کشور بومی‌سازی شده است

در همین راستا “علی‌اکبر محرابیان”، وزیر نیرو در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران از بومی‌سازی بیش از ۹۵ درصد قطعات و تجهیزات صنعت برق کشور خبرداد و گفت: در این دوره از نمایشگاه دستاوردهای عرضه شده شرکت‌های داخلی ئ شرکت‌های دانش‌بنیان در مقایسه با سال‌های گذشته قابل توجه و بی‌نظیر است.
وی ضمن ابراز خرسندی از بومی‌سازی و داخلی‌سازی برخی از قطعات این صنعت در کشور گفت: برای نخستین بار شاهد بومی‌سازی تعدادی از قطعات صنعت برق در کشور هستیم که امروز برخی از این قطعات و تجهیزات به مرحله رونمایی رسیدند.
به گفته محرابیان، از ابتدای انقلاب اسلامی، کشور تقریباً در این حوزه وابستگی ۱۰۰ درصدی داشت، به طوری‌که فقط در حوزه تعویض روغن در نیروگاه‌ها کار تخصصی صورت می‌گرفت؛ این در حالی است که امروز بیش از ۹۵ درصد قطعات و تجهیزات در صنعت برق کشور با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و تخصص شرکت‌های دانش‌بنیان، تولید و عرضه می‌شود.
وی به کاربرد بهره‌مندی از تکنولوژی‌های جدید برای بهینه‌سازی مصرف انرژی اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون با مصرف بالای انرژی در بخش خانگی مواجه هستیم که با استفاده از ظرفیت تکنولوژی شاهد بهینه‌سازی مصرف برق در این بخش خواهیم بود و از این حیث تولید برق را برای رشد صنعت و تکنولوژی کشور معطوف می‌کنیم.

 

 

نیروگاهیان

*استخدام دانشجویان نخبه کشور در دستور کار وزارت نیرو

با توجه به این مهم که نیروی انسانی توانمند مهم‌ترین رکن اقتصاد دانش‌بنیان است، اکنون نخبگان دانشگاهی در شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از تجربه کار در فضای اقتصادی، در مسیر ارائه راهکارهای عملیاتی برای حل مسائل کشور و تولید محصول‌های موردنیاز صنایع مختلف گام برمی‌دارند. بر همین اساس است که در وزارت نیرو کارگروهی به منظور تقویت و حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل شده است.
وزیر نیرو در این باره گفته که با توجه به نامگذاری سال جاری توسط مقام معظم رهبری با عنوان سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» کارگروهی به منظور تقویت و حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل و ظرفیت‌های قانونی به کار گرفته شده است، با استفاده از این ظرفیت‌ها طرح‌های پژوهشگران جوان ارزیابی می‌شود و طرح‌هایی که به خدمات آنان احتیاج داریم مورد حمایت قرار می‌گیرند. همچنین در بند “ط” تبصره ۱۵قانون بودجه ظرفیت مناسبی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان پیش‌بینی شده است.
وزیر نیرو افزود: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تعداد قابل توجهی از دانشجویان نخبه دانشگاه‌های کشور در رشته‌های برق و رشته‌های مرتبط مانند IT به استخدام وزارت نیرو درخواهند آمد تا از این طریق شاهد رشد روزافزون صنعت برق کشور باشیم.
در این دوره از نمایشگاه شاهد برگزاری نشست‌های تخصصی هستیم که محور اصلی نشست‌های تخصصی این دوره از نمایشگاه را نیز شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور تشکیل دادند، به‌طوری که شاهد برگزاری ۴ نشست تخصصی در حاشیه بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق کشور با موضوعات «توانمندی‌های ساخت داخل صنعت نیروگاهی کشور»، «راهکارهای ارتقای سطح همکاری و تعامل‌ بخش خصوصی صنعت برق با مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در راستای توسعه فناوری‌های نوین مورد نیاز»، «راهکارهای توسعه بهینه‌سازی مصرف انرژی و الگوپذیر نمودن مصارف انرژی در کلیه بخش‌های مصرف با استفاده از توان بخش خصوصی صنعت برق» و«شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید بار اول و حمایت‌های موجود در قوانین کشور و نیازمندی‌های توسعه علمی و فناوری صنعت برق» هستیم‌.

*برگزاری جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نیرو

تجربه کشورهای پیشرفته در این زمینه نشان می‌دهد حمایت‌های دولتی از شرکت‌های دانش‌بنیان در ابتدای مسیر، نقش قابل توجهی در توسعه علم و فناوری و به‌کارگیری آن در بخش‌های صنعتی در حوزه‌هایی چون صنعت آب و برق دارد و این موضوع راهکار مناسبی برای تقویت جایگاه اقتصاد دانش‌بنیان و تحقق شعار رونق تولید در ایران است.
از این رو دیگر برنامه‌ وزارت نیرو به منظور تحقق شعار سال‌جاری و در راستای برای بهره‌مندی از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برگزاری جشنواره پژوهش و فناوری است؛ مهم‌ترین اهداف این جشنواره ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری در سطح وزارت نیرو، شناسایی و عرضه عملکردهای پژوهشی و فناوری حوزه‌های آب و برق، آشنایی بیشتر مدیران اجرائی با نوآوران صنعت، ایجاد فضای تعاملی میان پژوهشگران و فناوران، بسترسازی برای تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی و طرح‌های فناورانه، تشویق و تقدیر از پژوهشگران، فناوران، موسسات پژوهشی و دستگاه‌های اجرایی برتر است.
بر همین اساس از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو، شرکت‌های فناور، شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه صنعت برق، شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌های علاقه‌مند به ارائه محصولات فناورانه برای حضور در این جشنواره دعوت شد.
بر اساس این گزارش، جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نیرو، طی روزهای ۲۷ الی ۲۹ آذرماه ۱۴۰۱ در محل پژوهشگاه نیرو برگزار می‌‌شود.
اما طی روزهای اخیر شاهد امضا تفاهم‌‌نامه و همچنین رونمایی از محصولات جدید بودیم که شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه نیز نقش بی‌بدیلی داشتند.در همین راستا تفاهم‌نامه تولید بار اول روتور توربین گازی GE-F9، سیستم کنترل یک واحد بخار نیروگاه شازند، دستگاه پرس ایزواستاتیک داغ(HIP) به همراه قرارداد نصب و راه‌اندازی تجهیزات بخش گاز طرح توسعه نیروگاه سیکل‌ترکیبی نکا در حضور وزیر نیرو به امضا رسید.
همچنین در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در سال “تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین”، تفاهم‌نامه ساخت روتور توربین گازی GE-F9 نیروگاه شهید رجایی از طریق تولید بار اول اقلام فناورانه و راهبردی میان شرکت تولید نیروی برق شهید رجایی و شرکت دانش‌بنیان مهندسی و ساخت توربین مپنا(توگا) امضا شد.
در همین راستا تفاهم‌نامه بومی‌سازی سیستم کنترل یک واحد بخار نیروگاه شازند در راستای اجرای سیاست‌های کلی نظام در خصوص استفاده حداکثری از توان ساخت داخل و توانمندسازی شرکت‌های داخلی، میان شرکت تولید نیروی برق منطقه مرکزی و شرکت خدمات نیروگاهی آهار شرق به امضا رسید.
تفاهم‌نامه ساخت دستگاه پرس ایزواستاتیک داغ از طریق تولید بار اول اقلام فناورانه و راهبردی نیز میان شرکت قطعات توربین شهریار و شرکت دانش‌بنیان اندیشه عمران نیز منعقد شد.
عبدالرسول پیشاهنگ”، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی در مراسم رونمایی از این قطعات، گفت: با همت و توان تلاشگران صنعت برق سه قطعه اعم از سیستم کنترل و حفاظت توربین گاز، دیسک‌های ردیف ۱، ۲ و۳ توربین ۳۲ مگاواتی آسک نیروگاه ری و پره ردیف ۲۹ واحد ۳۱۵ مگاواتی نیروگاه رامین اهواز داخلی‌سازی شده و در کشور مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.
اما دومین دستگاه رونمایی شده در حاشیه بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران، دیسک‌های ناحیه گرم توربین گاز ۳۲ مگاواتی با قطر هزار و ۲۰۰ میلی متر و وزن متوسط دو هزار کیلوگرم است که در نیروگاه ری مورد استفاده قرار خواهد گرفت و پره ردیف ۲۹ واحد ۳۱۵ مگاواتی نیروگاه رامین اهواز، سومین دستگاه رونمایی شده است که جزو بلندترین پره‌های توربین نصب شده در ایران محسوب می‌شود.
همچنین در روز ابتدایی نمایشگاه، سامانه نمانیرو رونمایی شد، این سامانه به منظور نمایش دستاوردهای فناوری و بومی‌سازی در صنعت نیروگاهی و در راستای سیاست‌های کلی نظام در خصوص استفاده حداکثری از توان ساخت داخل و قطع وابستگی در شرایط تحریم، توسط شرکت‌ تولید نیروی برق حرارتی ایجاد شده است.

*با بهره‌مندی از توان متخصصان داخلی ظرفیت تولید برق بیش از ۷ هزار مگاوات افزایش می‌یابد

پیش‌بینی افزایش ظرفیت قابل توجهی برای تولید برق صورت گرفته است، بر اساس پیش‌‌بینی و اجرای طرح‌های توسعه‌ای، انتظار می‌رود بیش از ۷هزار مگاوات برق نسبت به سال گذشته به ظرفیت تولید کشور اضافه شود.
به گفته مسئولان، امروز صنعت برق در رفع ناترازی‌های تولید و ناترازی‌های اقتصادی در مسیر خوبی قرار گرفته است.
در این میان می‌توان به دیگر دستاوردهای این صنعت در دولت سیزدهم اشاره کرد، یکی از مهمترین اقداماتی که در سال گذشته صورت گرفت این بود که در ابتدای خردادماه همه نیروگاه‌های کشور تعمیر، بازسازی و آماده تولید شدند. در این زمینه در نیروگاه‌های کشور که بعضا عمر آن‌ها به بیش از ۵۰ سال می‌رسد ۹۸درصد آمادگی ایجاد شد.
برای سال آینده در بخش تولید قرار است ۷ هزار و ۷۸۷ مگاوات افزایش تولید داشته باشیم که از این رقم ۳ هزار و ۲۶ مگاوات از طریق واحدهای حرارتی جدید، ۱۴۷۸ مگاوات از طریق تولید نیروگاه‌های صنایع، ۸۵۰ مگاوات از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر، ۱۸۸ مگاوات از طریق مراکز تولید پراکنده و ۲ هزار و ۲۴۵ مگاوات نیز با ارتقای توان نیروگاه‌های حرارتی و رفع محدودیت‌های تولید محقق خواهد شد.

*تدوین ۱۴۰ برنامه برای عبور از دومین سال بدون خاموشی

همچنین برای سال آینده، ۱۴۰ اقدام راهبردی برنامه‌ریزی شده که ۲۵ برنامه مربوط به بخش تولید، ۳۱ برنامه مربوط به مدیریت بخش مصرف، ۷۱ برنامه مربوط به رفع محدودیت‌ها در نقاط مشکل ساز و ۱۳ برنامه مربوط به همکاری‌ها، آگاه سازی و دیگر اقدامات ستادی است.

گفتنی است، بیست‌و‌دومین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی صنعت برق ایران به مدت چهار روز و طی روزهای ۲۹ آبان‌ماه تا دوم آذرماه با مشارکت ۳۷۲ شرکت داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حال برگزاری‌ است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=90561
  • نویسنده : معصومه قلباربند
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.