2
وضعیت تامین برق در کشورهای اروپایی؛

زمستان دشوار برق در انتظار هلندی‌ها/ مصرف‌کنندگان بزرگ برای محدودیت‌های برقی آماده می‌شوند

  • کد خبر : 84999
  • 08 شهریور 1401 - 23:30
زمستان دشوار برق در انتظار هلندی‌ها/ مصرف‌کنندگان بزرگ برای محدودیت‌های برقی آماده می‌شوند
بحران انرژی در اروپا که در سایه جنگ روسیه و اوکراین تشدید شده است، حالا بسیاری از کشورهای اروپایی را ناگزیر کرده تا سیاست‌های ویژه‌ای را به منظور کاهش مصرف انرژی و وابستگی به گاز روسیه در پیش بگیرند؛ کشورهایی مثل هلند که دولتمردان این کشور عقیده دارند حتی اگر امتناع روسیه از صادرات گاز هم در میان نباشد، نباید از این کشور گاز خریداری کرد.

دولت هلند از جمله کشورهایی است که در حوزه تأمین برق و انرژی با بحران رو به رو شده است و به ناگزیر اجرای برنامه‌های جدیدی را برای مدیریت مصرف در پیش گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، بحران انرژی در اروپا که در سایه جنگ روسیه و اوکراین تشدید شده است، حالا بسیاری از کشورهای اروپایی را ناگزیر کرده تا سیاست‌های ویژه‌ای را به منظور کاهش مصرف انرژی و وابستگی به گاز روسیه در پیش بگیرند؛ کشورهایی مثل هلند که دولتمردان این کشور عقیده دارند حتی اگر امتناع روسیه از صادرات گاز هم در میان نباشد، نباید از این کشور گاز خریداری کرد.

دولت هلند از جمله کشورهایی است که اکنون در حوزه تأمین انرژی با بحران رو به رو شده و در حالی که بر اساس سیاست‌های بالادستی ملزم به کاهش تولیدCO2  و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی نظیر زغال‌سنگ است، به واسطه جنگ اوکراین و محدودیت‌های انرژی ناشی از آن، ناگزیر اجرای برنامه‌های جدیدی را برای مدیریت این بحران در پیش گرفته است.

در همین رابطه خبرگزاری رویترز گزارش داد که دولت هلند مصرف‌کنندگان بزرگ انرژی در این کشور را ملزم کرده است تا برنامه‌های مدونی را برای کاهش مصرف از سال ۲۰۲۳ اجرایی کنند.

بر اساس این دستورالعمل، شرکت‌های بزرگ مصرف‌کننده انرژی در هلند، ملزم خواهند شد تا از هم اکنون در حوزه‌هایی که به آن‌ها به کاهش مصرف انرژی کمک می‌کند، سرمایه‌گذاری کنند؛ اتفاقی که دولت هلند امیدوار است تا سال ۲۰۳۰ و به صورت سالانه چیزی معادل ۴ میلیون بشکه نفت در این کشور صرفه‌جویی انرژی به همراه داشته باشد.

در همین راستا دولت هلند اعلام کرده است که در تابستان امسال در حال برنامه‌ریزی برای تهیه پیش‌نویس طرح‌های صرفه‌جویی است؛ برنامه‌هایی که تلاش خواهد شد تا رگولاتوری‌ها ملزم به اجرای آن شوند و راب جتن، وزیر انرژی هلند نیز در همین رابطه اخیراً گفته است: ما مجبور نیستیم انرژی که استفاده نمی‌کنیم (انرژی مازاد بر مصرف واقعی) را تولید یا وارد کنیم و یا برای آن هزینه پرداخت کنیم.

 

 

نیروگاهیان

بر اساس این طرح مقرر شده است تا آن دسته از مشترکینی که به طور متوسط سالانه ۵۰ هزار کیلووات ساعت برق و یا ۲۵ هزار مترمکعب گاز مصرف می‌کنند، با محدودیت‌های شدیدی در حوزه انرژی رو به رو شوند و لذا از هم‌اکنون باید خود را برای محدودیت‌های جدید آماده کنند.

این راهبرد جدید را باید در راستای تصمیمی قلمداد کرد که در ماه آوریل اتخاذ شد و دولت هلند برنامه خود را برای توقف واردات سوخت‌های فسیلی از روسیه تا سال ۲۰۲۳ اعلام کرد.

کشوری که در سال ۲۰۲۱ چیزی حدود ۴۴ درصد از انرژی مصرفیش از طریق گاز تأمین می‌شد و در میان کشورهای اروپایی یکی از بالاترین مصرف‌ها در این حوزه به خود اختصاص  داده بود، اما در سال جاری به واسطه افزایش شدید قیمت‌ها، میزان مصرف گاز در این کشور تا یک‌سوم کاهش پیدا کرده است.

هلندی‌ها برای اینکه بتوانند مصرف گاز خود را کاهش دهند و از این طریق از میزان وابستگی خود به انرژی گاز روسیه بکاهند، در ماه ژوئن مجبور شدند یک طرح ملی بحران انرژی را اجرایی کنند و محدودیت‌های پیشین در حوزه تولید برق از طریق نیروگاه‌های زغال‌سنگ را حذف کنند.

این تصمیم در حالی اتخاذ می‌شود که سابق بر این و با هدف کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای نیروگاه‌های زغال‌سنگ هلند تنها با ۳۵ درصد از ظرفیت خود فعالیت می‌کردند.

با اینکه پیش‌بینی می‌شود با حذف محدودیت سقف تولید برق از طریق نیروگاه‌های زغال‌سنگ، تا ۲ میلیارد مترمکعب در مصرف گاز هلند صرفه‌جویی  صورت بگیرد، اما ازآنجایی‌که بخش قابل‌توجهی از مصرف گاز هلند به منابع گازی روسیه وابسته است، همچنین این نگرانی وجود دارد که در فصل زمستان این کشور با مشکل جدی در حوزه تأمین انرژی رو به رو شود، چرا که میزان ذخایر گاز این کشور که عمدتاً نیز از طریق خط لوله نورد استریم روسیه به اروپا تأمین می‌شد، اکنون به شدت کاهش پیدا کرده و در صورت عدم اتخاذ سیاست‌های پیش دستانه نظیر مواردی که در این گزارش به آن اشاره شد، زمستان سختی در انتظار مردم این کشور خواهد بود.

گفتنی است، بر اساس همین نگرانی‌ها دولت هلند در تلاش است تا میزان برداشت گاز خود از میدان گازی گرونینگن که گفته می‌شود ذخایر گازی محدودی دارد و دولت‌مردان این کشور پیش‌تر تمایلی به افزایش برداشت از آن را به واسطه پیامدهایی چون زلزله نداشتند را نیز افزایش دهد.

ترجمه و تنظیم: رضا رحیمی

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=84999
  • نویسنده : مریم حاج‌نوروز نظری
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.