9
برای نخستین بار در کشور تحقق یافت؛

ساخت بخشی از روتور توربین واحد گازی نیروگاه شهید رجایی قزوین در کشور

  • کد خبر : 41281
  • 03 بهمن 1399 - 18:22
ساخت بخشی از روتور توربین واحد گازی نیروگاه شهید رجایی قزوین در کشور
غنوی اظهار داشت: فعالیت‌های تعمیرات این واحد در 3 حوزه مکانیک، الکتریک و ابزاردقیق به انجام رسیده بود که با تحویل و نصب استاپ شفت ساخت داخل در محل خود، برنامه تعمیرات این واحد نیز با اتصال دوباره آن به شبکه سراسری، تکمیل و به پایان رسید.

بخشی از روتور انتهایی توربین واحد شماره ۵ گازی نیروگاه شهید رجایی با استفاده از ظرفیت دانش و تخصص داخلی در کشور طراحی و ساخته شد.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “بهمن غنوی” معاون تعمیرات نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی در تشریح عملیات ساخت بخشی از روتور انتهایی توربین واحد شماره ۵ گازی این نیروگاه گفت: در کنار انجام تعمیرات اساسی و  RI این واحد، مشکل اصلی در بهره‌برداری از آن، افزایش میزان لرزش در یاتاقان شماره ۳ بود که این اشکال مانع از بهره‌برداری این واحد می‌شد، به‌همین منظور پس از بررسی‌های تخصصی در انجام تعمیرات RI روتور توربین متوجه شدیم که بخش انتهایی این روتور(استاپ شفت) دچار ایراد شده و نیاز به تعویض دارد؛ بنابراین با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و توسط متخصصان ایرانی، این قطعه ساخته و در واحد نصب شد.

 

 

نیروگاهیان

وی ادامه داد: برای تامین این قطعه، شرکت فولاد آلیاژی اصفهان با تولید متریالی از فولاد آلیاژی، اقدام به انجام عملیات‌های «فورج» و حرارتی روی آن نمود که در ادامه برای ساخت بخش انتهایی روتور توربین واحد شماره ۵ گازی این قطعه در اختیار شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران قرار گرفت.
غنوی در ادامه اظهار داشت: فعالیت‌های تعمیرات این واحد در ۳ حوزه مکانیک، الکتریک و ابزاردقیق به انجام رسیده بود که با تحویل و نصب استاپ شفت ساخت داخل در محل خود، برنامه تعمیرات این واحد نیز با اتصال دوباره آن به شبکه سراسری، تکمیل و به پایان رسید.
نیروگاه شهید رجایی با دارا بودن ۱۳ واحد بخاری و سیکل ترکیبی، هرساله به منظور کسب آمادگی تولید انرژی الکتریکی، ۱۷ برنامه تعمیرات اساسی، نیمه اساسی و بازدید دوره‌ای را پشت سر می‌گذارد.
انتهای پیام/
لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=41281
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.