5

سامانه تجمیع اطلاعات سوخت مایع نیروگاه‌ها رونمایی شد

  • کد خبر : 27959
  • 09 تیر 1399 - 8:35
سامانه تجمیع اطلاعات سوخت مایع نیروگاه‌ها رونمایی شد
این اقدامات با هدف کنترل قاچاق سوخت در حوزه نیروگاهی و مبارزه سیستمی و قانونمند با آن انجام شده است که یقیناً یکپارچه‌سازی اطلاعات و داده‌ها، تسهیل‌ارائه خدمات، توسعه دولت الکترونیک از طریق تبادل برخط اطلاعات و نیز بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور از اهم دستاوردهای آن بشمار می‌آید.

سامانه تجمیع اطلاعات و تجهیزات کنترل کمی و کیفی سوخت مایع نیروگاه‌ها رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل ازخبرگزاری مهر به نقل از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، محمود افشاریان با اشاره به انعقاد الحاقیه تأمین مالی تجهیز نیروگاه‌ها به سیستم کنترل وزنی و نصب دوربین و تجهیزات پلاک‌خوان فی‌مابین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران از رونمایی از طرح سامانه تجمیع اطلاعات و تجهیزات کنترل کمی و کیفی سوخت مایع نیروگاه‌ها خبر داد.

مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در این باره گفت: آسیب‌شناسی و ارائه راهکارهای پیشگیرانه از اهم راهبردهای ستاد برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز بالاخص قاچاق فرآورده‌های نفتی است.

افشاریان تصریح کرد: سوخت به عنوان یکی از کالاهای استراتژیک کشور برای قاچاقچیان مهم و سودآور است که با افزایش چشمگیر بهای جهانی مورد توجه سودجیان قرار گرفته است.

نیروگاهیان

مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به تلاش بیش از پیش این ستاد در جلوگیری از قاچاق سوخت گفت: با اولویت‌بندی مصرف‌کنندگان عمده و جز، تعیین نقاط آسیب‌پذیر و ایجاد سازوکار لازم برای نظارت سیستماتیک بر توزیع و مصرف فرآورده‌های نفتی، مقدمات جلوگیری از عرضه خارج از شبکه سوخت فراهم شده است.

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مراکز مصرف، نیروگاه‌ها هستند که بیش از ۲۵% از نفت‌گاز و بیش از ۷۰% از نفت‌کوره توزیعی کشور را مصرف می‌نمایند که به دلیل فقدان توزیع مناسب و عدم نظارت سیستمی و مستمر بر تخصیص، توزیع و مصرف به محلی برای تأمین سوخت قاچاق مبدل شده‌اند.

مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق فرآورده‌های نفتی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در همین رابطه به منظور پیش‌گیری از عرضه خارج از شبکه و قاچاق فرآورده‌های نفتی یارانه‌ای و انضباط‌بخشی و ساماندهی روند سوخت‌رسانی به نیروگاه‌های کشور و تشدید نظارت بر فرآیند تحویل سوخت به نیروگاه‌ها این ستاد با هدف نظارت سیستمی بر فرآیند تخصیص، توزیع و مصرف فرآورده‌ها و نیز کنترل و تأمین سوخت پایدار این مراکز نسبت به انعقاد الحاقیه تأمین مالی تجهیز نیروگاه‌ها به سیستم کنترل وزنی (باسکول) و نصب دوربین و تجهیزات پلاک‌خوان فی‌مابین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران اقدام نموده است.

افشاریان خاطرنشان کرد: پیش از این نیز ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با انعقاد تفاهم‌نامه سه‌جانبه فی‌مابین دستگاه‌های صدرالاشاره موجبات ایجاد و بهره‌برداری از سامانه ارسال، رسید و اجرای طرح دیسپچینگ نیروگاه‌ها و طرح بلاک سیستمی و ایجاب مقدمات گازرسانی به واحدهای نیروگاهی را فراهم کرده است که با مجموع این اقدامات شاهد کاهش مصرف سوخت مایع از ۲ /۲۷ میلیارد لیتر در سال ۹۲ به حدود ۵ /۹ میلیارد لیتر در سال ۹۷ و همچنین کاهش ۷۵۳،۸۵۷ لیتر سوخت مایع در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۹۶ هستیم بطوریکه مطالعه مقایسه‌ایِ مصرف سوخت در نیروگاه‌های کشور حکایت از مصرف کمترین مقدار نفت کوره در ۱۳ سال گذشته دارد.

وی در خصوص نتایج حاصل از اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: این اقدامات با هدف کنترل قاچاق سوخت در حوزه نیروگاهی و مبارزه سیستمی و قانونمند با آن انجام شده است که یقیناً یکپارچه‌سازی اطلاعات و داده‌ها، تسهیل‌ارائه خدمات، توسعه دولت الکترونیک از طریق تبادل برخط اطلاعات و نیز بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور از اهم دستاوردهای آن بشمار می‌آید.

آئین رونمایی از طرح سامانه تجمیع اطلاعات و تجهیزات کنترل کمی و کیفی سوخت مایع نیروگاه‌ها با حضور هندیانی، معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رییس‌کریمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و ترس‌طلب، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران در محل این شرکت برگزار شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=27959

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.