5

سد بالاخانلو تامین کننده آب شرب ۵ شهر استان قزوین

  • کد خبر : 89300
  • 15 آبان 1401 - 18:21
سد بالاخانلو تامین کننده آب شرب ۵ شهر استان قزوین
"یداله ملکی" در حاشیه  بازدید استاندار قزوین با ارائه گزارشی از روند ساخت سد بالاخانلو اظهارداشت: سد مخزنی بالاخانلو با هسته رسی در محدوده شهرستان بویین زهرا و بر روی رودخانه حاجی عرب از سال ۹۲ در دست احداث است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین گفت:از مهمترین اهداف ساخت سد بالاخانلو تامین آب شرب ۵ شهر و ۳۰ روستای جنوب استان است.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “یداله ملکی” در حاشیه  بازدید استاندار قزوین با ارائه گزارشی از روند ساخت سد بالاخانلو اظهارداشت: سد مخزنی بالاخانلو با هسته رسی در محدوده شهرستان بویین زهرا و بر روی رودخانه حاجی عرب از سال ۹۲ در دست احداث است.

وی افزود: ظرفیت این ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب بوده و تاکنون بیش از ۷۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

ملکی تصریح کرد: مهمترین هدف از ساخت این سد، تامین آب شرب ۵ شهر بویین زهرا، سگزآباد، شال، دانسفهان، اسفرورین و ۳۰ روستای منطقه و همچنین تامین و ساماندهی آب کشاورزی ۴۲۰۰ هکتار از اراضی پایین دست سد است.

 

نیروگاهیان

به گفته وی کنترل سیلاب های فصلی رودخانه، تامین نیاز زیست محیطی و تغذیه مصنوعی به میزان ۴.۴ میلیون مترمکعب از دیگر اهداف ساخت این سد است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین افزود: برای ساخت سد بالاخانلو تاکنون حدود ۲۰۰۰ میلیارد ریال هزینه شده و تکمیل آن به ۵۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز دارد.

وی یادآورشد: از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری نیز مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل سد مصوب شده که تخصیص آن در سرعت بخشیدن به روند اجرای پروژه بسیار موثر است.

ملکی در خصوص ساخت خط انتقال به طول ۸۲ کیلومتر و تصفیه خانه آب شرب با ظرفیت ۲۵۰ لیتر برثانیه برای این سد نیز گفت: اسناد و نقشه های مربوط به خط انتقال و تصفیه خانه سد بالاخانلو تهیه شده و فراخوان آن نیز صورت گرفته و بزودی پیمانکار آن نیز انتخاب می‌شود.

وی اضافه کرد: این بخش از پروژه بیش از ۷۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که تاکنون ۱۵۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات تنش آبی برای آن منظور شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=89300
  • نویسنده : فراس خواجوی
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.