5

سد لاستیکی ماسال آماده بهره برداری است

  • کد خبر : 117914
  • 22 مهر 1402 - 22:32
سد لاستیکی ماسال آماده بهره برداری است
وحید خرّمی گفت: بهره برداری از سدهای لاستیکی پس از تأیید عملکرد اجزای اصلی طرح و همچنین بررسی درستی کارکرد لاستیک و متعلقات آن انجام می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان از انجام موفقیت آمیز آبگیری مخزن (تست تر) سد لاستیکی ماسال خبر داد و گفت : این سد هم اکنون آماده بهره برداری است.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، وحید خرّمی گفت: بهره برداری از سدهای لاستیکی پس از تأیید عملکرد اجزای اصلی طرح و همچنین بررسی درستی کارکرد لاستیک و متعلقات آن انجام می‌گیرد.

خرّمی اظهار داشت: با توجه به تأیید تمامی اجزای اصلی طرح سد لاستیکی ماسال توسط دستگاه نظارت جهت بهره‌برداری از این سد، مرحله کنترل عملکرد لاستیک با آبگیری مخزن ( تست تر)با موفقیت انجام گرفت.

وی گفت: هدف ازساخت این سد بالا بردن تراز آب به منظور انتقال آب مازاد به کانال فومنات، تثبیت بستر رودخانه و جلوگیری از پدیده کف‌کنی ،پرورش آبزیان و اهداف توریستی و تغذیه آبهای زیرزمینی است.

خرّمی به ارتفاع سه متری سد لاستیکی ماسال اشاره کرد و گفت: طول لاستیک در تاج ۴۴ متر است.

 

 

نیروگاهیان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به تنظیم سالانه ۱۷ میلیون مترمکعب آب توسط سد لاستیکی ماسال یادآور شد: حجم مخزن این سد ۱۲۰ هزار متر مکعب است که باعث بهبود آبیاری ۹۲۵ هکتار از اراضی شالیزارهای  پایین‌دست خواهد شد.

سهولت اجرا، طراحی سریع، سهولت نصب و بهره‌برداری، هزینه اندک اجرای طرح و مدت زمان کوتاه اجرا از ویژگی های مهم سدهای لاستیکی است و با توجه به انعطاف پذیری قابل توجه در مقابل عوامل خارجی، امکان تغییر شکل و سبکی سدهای لاستیکی می‌توانند جایگزین مناسبی برای سازه‌های آبی در استان های شمالی کشور محسوب شوند.

این سدها از یک تیوپ بزرگ و حجیم تشکیل شده‌اند و بر روی یک بستر بتنی نصب و به وسیله هوا پر می‌شوند و اتصال بدنه لاستیکی به بستر بتنی با استفاده از مهارهای فولادی صورت می‌پذیرد و از مولفه‌های کاربردی مهم سدهای لاستیکی کنترل ساده آن جهت تنظیم تعادل فشار درون تیوپ، اجرای فرمان تخلیه و یا پر کردن تیوپ است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=117914
  • نویسنده : مهدی لطفی چهارده
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.