3

سد چمشیر جز ۱۰ سد برتر مخزنی کشور

  • کد خبر : 107962
  • 26 تیر 1402 - 21:14
سد چمشیر جز ۱۰ سد برتر مخزنی کشور
رونق کشاورزی، اشتغال و تولید برق مهمترین دستاورد‌های سد چمشیر در گچساران است.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، کارشناس سد چمشیر شرکت آب و نیرو با بیان اینکه سد بتونی غلتکی چمشیر بلندترین سد در کشور و جز ده سد برتر مخزنی کشور است گفت: آبگیری این سد آغاز شد و به زودی با آبگیری و راه اندازی مراحل نیروگاهی آن، برق وارد مدار تولید کشور می شود.

وی افزود: امروز مرحله اول نیروگاه این سد افتتاح می شود و با توجه به فصل گرما و نیاز مبرم به برق در این شرایط، راه اندازی مرحله اول این نیروگاه می تواند بخشی از مشکل کشور در این زمینه را برطرف کند.

وحید گل لاله گفت: ایران با بارندگی به طور متوسط سالیانه ۲۴۰ میلیمتر با توجه به میانگین ۷۵۰ میلیمتر جهانی و هزار و ۲۵۰ میلیمتری قاره آسیا کشوری خشک محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: شمار سد‌های بزرگ در کشورمان زیاد نیست به طوری که تعداد سد‌های بلندتر از ۶۵ متر جهان ۲ هزار و ۷۰۰ سازه است که سهم ایران تنها ۶۰ مورد است.

گل لاله عنوان کرد: ایرانیان در گذشته مهارت فوقالعاده در احداث قنات‌ها و بهرهبرداری از آن داشته اند، قنات‌ها در سال‌های ۱۳۳۰ به قبل که جمعیت ایران کمتر از ۲۵ میلیون نفر بود مفید بودند، ولی در شرایط کنونی پاسخ نیاز‌های ۷۵ میلیون انسان را نمی‌دهند.

 

 

کارشناس سد چم شیرشرکت آب و نیرو با اشاره به اینکه در حال حاضر سدسازی گزینه‌ای خوب برای تامین آب در کشور است، تاکید کرد: به همین دلیل توسعه سد در کشور به ویژه محل حوزه آبریز رودخانه زهره ضرورت دارد.

وی گفت: در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی گچساران سد چم شیر برروی رودخانه زهره ساخته شد که طول تاج ۶۸۰ متر، ارتفاع بدنه سد ۱۵۱ متر، نوع سرریز اوجی دریچه دار با ۳ دریچه قطاعی، حجم مخزن ۲.۳ میلیارد متر مکعب، ظرفیت نیروگاه ۱۷۶ مگاوات به علاوه نیروگاه جریانی به ظرفیت ۱۱ مگاوات، حجم حفاری ۴ میلیون ۷۶۱ هزار مترمکعب، لاینینگ گالری‌ها و تونل‌ها ۳ هزارو ۵۶ متر، حجم بتن ریزی هم یک میلیون ۵۸۲ هزار مترمکعب است.

این سد از نوع بتنی غلتکی (RCC) است که مطالعه احداث سد چم شیر در سال ۷۳ از سوی سازمان آب منطقه‌ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت.

سرشاخه‌های اصلی رودخانه زهره نیزکوه‌های شمال غرب استان فارس و شرق کهگیلویه و بویراحمد و رودخانه‌های فهلیان و آب شیرین و شیو است.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=107962

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.