8

سد چم‌شیر گچساران سال آینده آبگیری می‌شود

  • کد خبر : 18756
  • 07 اسفند 1398 - 20:12
سد چم‌شیر گچساران سال آینده آبگیری می‌شود

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران گفت: با اتمام عملیات احداث سد چم شیر گچساران در سال آینده آبگیری خواهد شد.   بیشتر بخوانید بازدید هوایی وزیر نیرو از سد چمشیر برنامه های وزیر نیرو به کهگیلویه و بویراحمد با بازدید از نیروگاه در حال ساخت بهمئی آغاز شد نیروگاهیان به گزارش […]

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران گفت: با اتمام عملیات احداث سد چم شیر گچساران در سال آینده آبگیری خواهد شد.

 

نیروگاهیان

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از خبرنگار فارس در گچساران، محدرضا فاضل امروز اظهار کرد: مطالعه احداث سد چم شیر در سال ۷۳ از سوی سازمان آب منطقه‌ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت.

وی ادامه داد: عملیات اجرای احداث سد و نیروگاه چم شیر از سال ۱۳۹۱ آغاز شده و در حال حاضر در مراحل پایانی قرار گرفته است.

فاضل با بیان اینکه در حال حاضر ۱۲۵ میلیون متر مکعب آب از سد در حال ساخت چم شیر برای بخش های صنعت و کشاورزی این شهرستان اختصاص داده شده، عنوان کرد: ۶۵ میلیون متر مکعب برای آبیاری زمین‌های دیم در گچساران و ۶۰ میلیون مترمکعب آب نیز برای مصارف بخش صنایع از سد چم شیر اختصاص یافته است.

این مسوول ابراز کرد: تأمین آب آشامیدنی و صنعت، بهره‌مند شدن زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب، تولید ۲۸۲ مگاوات برق آبی، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغال زایی در زمان اجرای طرح و زیرساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از مهمترین مزایای ساخت این سد است.

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران با بیان اینکه سدچم شیر گچساران می تواند پتانسیل گردشگری را در این شهرستان ایجاد کند، عنوان کرد: با بهره برداری از سد چم شیر ظرفیت گردشگری این شهرستان دو چندان خواهد شد.

فاضل خاطرنشان کرد: با اتمام عملیات احداث سد چم شیر گچساران در سال آینده آبگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: حجم کل مخزن این سد ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب با مساحت ۵۱ کیلومتر مربع، طول دریاچه ۴۸ کیلومتر و تراز نرمال از سطح دریا ۶۰۴ متر است.

فاضل با بیان اینکه این سد در زمان بهره برداری در هر ثانیه ۵۰۰ لیتر در ثانیه آب تخلیه می‌کند تصریح کرد: تراز سد چم شیر از سطح دریا برای آبگیری تا سال آینده به ۵۶۰ متر خواهد رسید.

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران اذعان کرد: سد چم شیر دارای یک میلیون و ۱۰۰ متر مکعب حجم بدنه،۶۰۴ متر طول تاج، ۱۵۰ متر ارتفاع، ۷۵ متر عرض بدنه و سه دهنه سرریز اوجی دریچه دار است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=18756

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.