2
گزارش وزیر نیرو از طرح‌های افتتاح شده سال 1399 در روزنامه ایران؛

سرمایه‌گذاری روزانه ۲۲۲ میلیارد تومان در وسط جنگ اقتصادی

  • کد خبر : 45761
  • 27 اسفند 1399 - 19:45
سرمایه‌گذاری روزانه ۲۲۲ میلیارد تومان در وسط جنگ اقتصادی
ما هفته به‌هفته طبق زمان‌بندی این کار را انجام داده و در اسفند 1398 ختم پویش را به افتخار ایران و ایرانیانی که در به ثمر رسیدن پویش یا بهره‌مندی از مزایای طرح‌ها سهیم بودند جشن گرفتیم. گزارش آنچه را در پویش #هرهفته_الف_ب_ایران انجام گرفت با عنوان «وعده‌ای که وفا شد» خدمت ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران گزارش کردیم.

تکرار کردن موفقیتی که با همکاری و هماهنگی گروه بزرگی از آدمیان به دست می‌آید همیشه دشوارتر از به دست آوردن آن موفقیت برای اولین بار است. پویش #هرهفته_الف_ب_ایران وقتی برای بار اول در مهرماه ۱۳۹۸ به رئیس‌جمهوری وعده داده شد، با کمک همه همکاران وزارت نیرو در ستاد، شرکت‌های تابعه و شرکت‌های بخش خصوصی تلاش کردیم تا درست بموقع کار تکمیل، راه‌اندازی و بهره‌برداری از ۲۲۷ طرح به ارزش بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان را در سراسر کشور به انجام رسانیم.

ما هفته به‌هفته طبق زمان‌بندی این کار را انجام داده و در اسفند ۱۳۹۸ ختم پویش را به افتخار ایران و ایرانیانی که در به ثمر رسیدن پویش یا بهره‌مندی از مزایای طرح‌ها سهیم بودند جشن گرفتیم. گزارش آنچه را در پویش #هرهفته_الف_ب_ایران انجام گرفت با عنوان «وعده‌ای که وفا شد» خدمت ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران گزارش کردیم.
تکرار موفقیت پویش هرهفته_الف_ب_ایران در سال ۱۳۹۸ را از ابتدای امسال تاکنون نیز شاهد بودیم و روز سه‌شنبه بیست‌وششم اسفندماه ۱۳۹۹ بار دیگر موفقیت همه دست‌اندرکاران دولتی و غیردولتی در اجرای طرح‌های آب و برق در سال ۱۳۹۹ را جشن گرفته و اختتامیه پویش هرهفته_الف_ب_ایران در این سال نیز برگزار شد. ما برای دومین سال موفق شدیم آنچه را وعده داده بودیم طبق برنامه و با زمانبندی مشخص به مردم ایران تقدیم کنیم.
پویش هرهفته_الف_ب_ایران در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ دارای پیشرفت مفهومی و مقداری بود. پیشرفت مفهومی آن بود که در این سال «اصلاحات سازوکاری» به «طرح‌های ساخت‌وسازی» اضافه شدند. ما با درک این واقعیت مهم که سازوکارها بستر و پیشران بهتر و بهره‌ور شدن ساخت‌وسازها هستند و نظام انگیزه‌ها برای پیشبرد عمران و آبادانی بشدت تحت تأثیر سازوکارهاست، اصلاحات سازوکاری، نرم‌افزاری و نهادی را در دستور کار پویش سال ۱۳۹۹ قرار دادیم و به این جهت پیشرفتی مفهومی در اجرای پویش و دستور کار صنعت آب و برق را شاهد بودیم. پویش هرهفته_الف_ب_ایران سال ۱۳۹۹ شاهد افزایش مقداری نیز بود. تعداد طرح‌هایی که در این پویش به بهره‌برداری رسیدند و میزان سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته روی آنها بسیار چشمگیر و نسبت به سال ۱۳۹۸ با افزایش همراه بوده است.
طرح‌های ساخت‌وسازی اعم از سد، شبکه آبیاری، انواع نیروگاه حرارتی و تجدیدپذیر، تصفیه‌خانه آب و فاضلاب، آبرسانی پایدار روستایی و تأسیسات انتقال و توزیع برق به تعداد ۲۵۴ طرح و با سرمایه‌گذاری ۸۰۱۶۳ میلیارد تومان در ۳۱ استان کشور در قالب این پویش افتتاح شده و به بهره‌برداری رسیدند (جدول ۱).
طرح‌های سازوکاری اجراشده در قالب این پویش نیز ۵۳ طرح بوده است و به این ترتیب صنعت آب و برق در سال ۱۳۹۹ جمعاً ۳۰۷ طرح به ارزش ۸۱۰۲۲ میلیارد تومان را راه‌اندازی و به بهره‌برداری رسانده است. این بدان معناست که میزان سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری رسیده در صنعت آب و برق ایران در سال ۱۳۹۹، در شرایطی که کشور و دولت تحت شدیدترین جنگ اقتصادی و بروز بحران کرونا بوده، به‌طور متوسط در هر روز به ۲۲۲ میلیارد تومان بالغ شده است.
اختتامیه و آخرین روز پویش هرهفته_الف_ب_ایران نیز ویژگی خاص خود را داشت. طرح بزرگ جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب غرب تهران و تصفیه‌خانه فاضلاب پردیس به ارزش ۹۱۷۵ میلیارد تومان به ایستگاه پایانی رسیدند. بخش آب و جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب تهران در دولت یازدهم شاهد پیشرفت گسترده‌ای بوده است. جمع سرمایه‌گذاری در این دو بخش در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بالغ بر ۱۶۰۰۰ میلیارد تومان بوده و جمعیت تحت پوشش شبکه فاضلاب کلانشهر تهران از ۲٫۵ میلیون نفر در سال ۱۳۹۲ به ۶ میلیون نفر افزایش یافته و ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب رشد ۹ برابری داشته است.

 

نیروگاهیان

طرح فاضلاب غرب شهر تهران شامل احداث ۶ واحد تصفیه‌خانه، حفر ۱۱۶۶۸ کیلومتر تونل فاضلاب‌رو، ۱۶۷۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب و خط انتقال است که جمعیت ۳ میلیون نفر را با ظرفیت تصفیه ۷۸۰۰۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز تحت پوشش قرار می‌دهد. عملیات احداث تصفیه‌خانه این طرح با عنوان تصفیه‌خانه فیروز بهرام در سال ۱۳۹۶ آغاز شده بود که با تحت پوشش قرار دادن ۲۱۰۰۰۰۰ نفر دومین تصفیه‌خانه بزرگ کشور است و به این علت که از فناوری به‌روز دنیا استفاده می‌کند قابلیت تولید پساب با بهترین استاندارد محیط‌زیستی و تولید لجن استاندارد را داراست. بخش لجن این تصفیه‌خانه قادر به تولید ۶ مگاوات برق نیز است که نیمی از مصرف برق تأسیسات این تصفیه‌خانه را تأمین می‌کند.
طرح فاضلاب غرب شهر تهران مکمل طرح‌های متعدد آب و فاضلاب دولت‌های یازدهم و دوازدهم در استان تهران است. واحدهای اول و دوم تصفیه‌خانه هفتم آب تهران، بهره‌برداری از طرح آبرسانی از سد ماملو، طرح سلامت با هدف تعادل‌بخشی کمی و کیفی آب در مناطق غربی و جنوب شهری تهران، بهره‌برداری از تصفیه‌خانه آب شهرستان پردیس، تکمیل رینگ آبرسانی شهر تهران از سامانه‌های شمال شرق و غرب، بهره‌برداری از طرح‌های آبرسانی جنوب شرق و جنوب غرب استان تهران؛ به علاوه احداث ۱۶ واحد تصفیه‌خانه فاضلاب با ظرفیت ۳۱۰ میلیون مترمکعب در سال، توسعه و اصلاح ۳۸۰۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری اصلی و فرعی فاضلاب، اجرای ۱۲۹ کیلومتر خطوط انتقال فاضلاب، نصب ۳۴۱۰۰۰ فقره انشعاب جدید فاضلاب با هزینه کردن ۱۱ هزار میلیارد تومان به علاوه ساخت ۷۰۰۰ کیلومتر از کل ۸۰۰۰ کیلومتر شبکه خطوط انتقال فاضلاب هدف‌گذاری شده از جمله اقدامات صورت‌گرفته در استان تهران در حیطه آب و فاضلاب بوده است.
ظرفیت تصفیه فاضلاب شهرهای استان تهران (به غیر از شهر تهران) تا قبل از دولت یازدهم حدود ۹ میلیون متر مکعب در سال بوده که از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون از رشد ۹ برابری به ۸۰ میلیون مترمکعب رسیده و جمعیت تحت پوشش فاضلاب در شهرهای استان تهران (به غیر از تهران) به ۸۸۰۰۰۰ نفر افزایش یافته که رشد چهار برابری نسبت به قبل از دولت یازدهم را نشان می‌دهد.
کارکنان وزارت نیرو، شرکت‌های تابعه و شمار زیادی از شرکت‌های مهندسین مشاور و پیمانکاری در بخش خصوصی و غیردولتی کوشیدند با وجود همه ناملایمت‌های بین‌المللی و اقتصادی به همه وعده‌های داده‌ شده درباره احداث، تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های صنعت آب و برق در بخش ساخت‌وسازها و سازوکارها جامه عمل پوشانده شود. ما وعده داده بودیم با همه وجود و توان بکوشیم حتی در آخرین سال دولت که معمولاً دستگاه‌های اجرایی دچار صورت‌هایی از کم‌انگیزگی می‌شوند، یک لحظه از پا ننشینیم و در سال جهش تولید جز به پیشبرد آبادانی ایران و همزمان دمیدن روح امید به جامعه نیندیشیم و طرح‌هایی را که در قالب پویش #هرهفته_الف_ب_ایران وعده داده بودیم به نتیجه برسانیم، «وعده‌ای که وفا شد» برای دومین بار؛ تقدیم به ملت ایران.‌‌

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=45761
  • نویسنده : امیررضا آزاده
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.