4

سرنوشت برق ارزان چه می شود؟/ افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور به ۱۲۴ هزار مگاوات در برنامه هفتم/ رفع مشکل کنتورهای مشترک آب در برنامه‌های آتی

  • کد خبر : 108277
  • 31 تیر 1402 - 22:32
سرنوشت برق ارزان چه می شود؟/ افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور به ۱۲۴ هزار مگاوات در برنامه هفتم/ رفع مشکل کنتورهای مشترک آب در برنامه‌های آتی
"علی اکبر محرابیان"درباره راهکار وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق در فصل تابستان سال جاری گفت: یکی از مهمترین اقدامات وزارت نیرو پس از شروع به کار دولت سیزدهم ایجاد برنامه جامع برای توسعه، جوان سازی و هوشمند سازی صنعت برق بود که هم اکنون این برنامه تهیه و تصویب شده است.

وزیر نیرو آسیب ارزان بودن بهای انرژی در کشور را متوجه مصرف کننده دانست و گفت: مردم دوست دارند از آب مناسب و برق پایدار بهره ببرند و این زمانی امکانپذیر است که صنعت آب و برق اقتصادی شده و سرمایه‌گذاران به آن توجه کنند.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “علی اکبر محرابیان”درباره راهکار وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق در فصل تابستان سال جاری گفت: یکی از مهمترین اقدامات وزارت نیرو پس از شروع به کار دولت سیزدهم ایجاد برنامه جامع برای توسعه، جوان سازی و هوشمند سازی صنعت برق بود که هم اکنون این برنامه تهیه و تصویب شده است.
وزیر نیرو ادامه داد: این موضوع در برنامه ۲۰ ساله توسعه کشور گنجانده شده بود که برای رسیدن به اهداف آن، دو برنامه ۵ ساله و یک برنامه یک ساله را باید اجرایی میکردیم و در پایان آن باید به صورت کمی اعلام میشد که در چه نقطهای قرار داشتیم و به چه نقطهای خواهیم رسید.
وی در همین باره افزود: در این برنامه چند محور مهم وجود دارد که شامل؛ توسعه صنعت نیروگاهی و تنوع بخشی به سبد نیروگاهی است. از طریق توسعه صنعت نیروگاهی میتوانیم سال به سال ناترازی و تنگناهای تأمین برق را کاهش دهیم و در تنوع بخشی به سبد نیروگاهی میتوانیم بار تولید برق را از نیروگاههای حرارتی کم کرده و نیروگاههای جدید با توجه به شرایط اقلیمی احداث کنیم که این نیروگاهها را نیز توسعه دهیم.
محرابیان گفت:مهمترین اقدامی که وزارت نیرو در این راستا انجام داده است توجه ویژه به نیروگاههای تجدید پذیر است که شامل نیروگاههای خورشیدی، بادی برق آبی میشود.

*ظرفیت نیروگاههای کشور به ۱۲۴ هزار مگاوات می رسد

محرابیان بیان کرد: همچنین در طول این دوره نیروگاههای متعدد برق آبی را در دستور کار قرار دادیم تا بتوانیم از انرژی آبی برای تأمین برق به نحو مطلوب استفاده کنیم. البته در کنار توسعه نیروگاهها، فعالیت دیگری نیز در حال اجراست. در برنامه هفتم توسعه جداولی تهیه شده که ظرفیت نیروگاههای کشور را از ۹۱ هزار مگاوات عبور دهد و به ۱۲۴ هزار مگاوات رساند. در برنامههای یک ساله نیز رسیدن به این هدف گام به گام دیده شده است به عنوان مثال در برنامه سال ۱۴۰۲ مشخص است چه مقدار برق نیروگاهی باید وارد مدار شود.
وزیر نیرو درباره میزان برق جدیدی که سال گذشته وارد مدار شد، اظهار داشت: برنامه وزارت نیرو در سال گذشته ورود ۷ هزار مگاوات برق جدید به شبکه برق سراسری بود که خوشبختانه این گام طی و ۷ هزار ۴۹ مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شد؛ که از این میزان ۲۶۸ مگاوات برق مربوط به نیروگاههای تجدید پذیر و ۶ هزار و ۷۸۱ مگاوات برق مربوط به نیروگاههای حرارتی بوده است. برای سال ۱۴۰۲ هم برنامهای در دستور کار داریم که بتوانیم ناترازی برق را کاهش دهیم.
وی در ادامه سخنان خود درباره اهمیت مدیریت مصرف برق در حفظ پایداری شبکه تصریح کرد: در کنار توسعه نیروگاهی، موضوع مدیریت مصرف از برنامههای شاخص دولت سیزدهم است که با مدیریت مصرف و به کارگیری ابزارهایی نظیر هوشمند سازی کنتورهای برق و برنامههایی از این دست مدیریت مصرف را در پیش گرفتهایم. لازم به توضیح است اکنون با توجه به اینکه ناترازی قابل توجهی در تأمین برق داریم، اما بکارگیری این ابزارها این ناترازی مانند سالهای گذشته به چشم نیامده است. تاکید میکنم نمیگوییم ناترازی اثر ندارد، اما سعی کردیم اثرات آن را با مدیریت مصرف کاهش دهیم.
وی در همین رابطه افزود: به عنوان مثال با تنظیم ساعات ادارات اوج مصرف برق در بخش اداری و خانگی همزمانی نداشت و با این تغییرات زمانی توانستیم مصرف برق را مدیریت کنیم. در گذشته اوج مصرف برق در بخش خانگی و اداری همزمان و از ساعت ۱۳ تا ۱۶ بود، اما با تغییر ساعات ادارات ساعات اوج مصرف ادارات و بخش خانگی تغییر کرد.
وزیر نیرو بیان کرد: همچنین در بخش صنایع با برنامه ریزی دقیق انجام شده واحدهای کوچک و متوسط شناسایی شدند و به آنها اعلام شد از ساعت ۱۳ به بعد یک روز در هفته تعطیل هستند و روز جمعه میتوانند به جای آن میزان ساعت تعطیلی مشغول به کار شوند تا خللی در تولیدات صنایع رخ ندهد. این اقدامات به این دلیل انجام شد تا برق تولیدی بین تمام واحدها توزیع شود.
محرابیان گفت: همچنین در خواست ما از ۳۰۰ واحد بزرگ صنعتی این بود که مصرف خود را در ساعتهای اوج مصرف در بخش خانگی کاهش داده و در ساعاتی که پیک بخش خانگی نیست مصرف خود را افزایش دهند.
وی ادامه داد: اگر به مصرف انرژی در سالهای گذشته نگاه کنید کمترین مصرف برق در روز جمعه بوده است، اما امسال پیک مصرف برق در بخش فولاد خوزستان در روز جمعه است؛ دقیقاً روزی که پیک مصرف در سایر بخشها کاهش پیدا میکند .در اینجا لازم است اعلام کنم با حد اکثر توان در بخش نیروگاهی برق تولید و راهی شبکه توزیع میشود.
وزیر نیرو با اشاره به نقش بخش خصوصی در فرایند تامین برق اظهار داشت: محور توسعه نیروگاهها بخش خصوصی است و دولت کمترین سرمایه گذاری و حضور را در این بخش دارد، حضور دولت در توسعه نیروگاهها در حد ضرورتها است و زمانی که بخش خصوصی تمایلی به مشارکت ندارد دولت وارد توسعه نیروگاهی میشود.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال در بخش تأمین برق صنایع طبق توافقی که با صنایع شد که البته این موضوع به قانون نیز تبدیل شده است، توسعه نیروگاهها توسط صنایع و بخش خصوصی انجام میشود. یعنی دولت هیچ دخالتی در این موضوع ندارد و سرمایه گذار به صورت ۱۰۰ درصد بخش خصوصی است. ضمن آنکه حضور ما در در نیروگاههای تجدیدپذیر صفر است و هیچ نیروگاه دولتی تجدید پذیر وجود ندارد.
محرابیان اظهار داشت: حتی نیروگاههایی که زیر نظر وزارت نیرو در حال توسعه هستند نیز باید توسعه خود را توسط بخش خصوصی انجام دهند. وزارت نیرو قطعاً مقرراتی را وضع میکند که در ادامه توسعه نیروگاهی حضور بخش خصوصی پر رنگتر و با انگیزه بیشتری باشد. به عنوان مثال نزدیک به ۲۰ سال است که بخش خصوصی فعال در کشور تقاضای صادرات برق دارد که هیچ گاه اجابت نشده است، اما به زودی دستور العملی از سوی وزارت نیرو صادر میشود که بر اساس آن بخش خصوصی میتواند برای صادرات برق در بخش تجدید پذیر اقدام کند.

*محرابیان: نیروگاه‌ها می‌توانند برق تجدیدپذیرشان را بدون محدودیت صادر کنند

وزیر نیرو ادامه داد: به عبارتی نیروگاههایی که تولید برق تجدید پذیر دارند یا از بستر موجود که در اختیار وزارت نیرو و دولت است، استفاده کرده و صادرات برق داشته باشند و یا حتی الگوهای اختصاصی صادراتی ایجاد کنند میتوانند بدون هیچ محدودیتی برق خود را صادر کرده و ۴ ماه برق تولیدی خود را به صورت رقابتی در داخل بفروشند.
وی گفت: لازم به ذکر است ایجاد تابلوی برق سبز در بورس انرژی نیز خبر خوب برای نیروگاههای تجدید پذیر در ماههای اخیر بود که فضای رقابتی ایجاد کرد و تولیدکنندگان برق تجدید پذیر میتوانند برق خود را به صورت نقد به مصرف کننده بفروشند که خوشبختانه استقبال بسیار مناسبی نیز از آن صورت گرفته است.
محرابیان در همین رابطه اضافه کرد: در این دستور العمل صادراتی پیش بینی شده که ۸ ماه در سال صادرات برق وجود داشته باشد و ۴ ماه برق را از طریق تابلوی سبز به خریداران داخلی میفروشند. چنین امری باعث میشود که ناترازی برق در ۴ ماه کاهش پیدا کند و هم در ۸ ماه دیگر سال برق را با نرخهای خوب به فروش برسانند.
وی در مورد تفاوت نرخ رقابتی با نرخ معمول نیز اعلام کرد:  نرخ رقابتی در بورس تعیین میشود و بر اساس عرضه و تقاضا است و در زمان به تعادل رسیدن عرضه و تقاضا تعیین میشود، به عنوان مثال در نیروگاههای تجدید پذیر قانون دانش بنیانها در صنعت برق وجود دارد که بر اساس این قانون پیش‌بینی شده است از سال ۱۴۰۲ یک درصد برق صنایع از محل برق تجدید پذیر تأمین شود. در این قانون آمده است دو روش برای تأمین برق صنایع وجود دارد، یکی احداث نیروگاههای تجدید پذیر توسط صنایع و تأمین یک درصدی برق مورد نیاز کشور توسط آنها که هر سال یک درصد به آن افزوده میشود تا به ۵ درصد برسد. این کار به این دلیل است تا بخش صنعت برق بیشتری را از محل نیروگاههای تجدید پذیر تأمین کند.
وزیر نیرو در ادامه سخنان خود در ارتباط با تفاوت اهمیت صادرات برق و صادرات گاز گفت: بازار گاز و برق متفاوت از یکدیگر است و به عوامل متعددی مانند بازار مقصد و معاملهای که انجام میشود بستگی دارد. ممکن است یک بازار به گاز نیاز داشته باشد و بازار دیگر به برق، تقاضا تعیین کننده قیمت است. اگر تقاضا کم باشد نرخ پایین میآید که اقتصادی نیست به همین دلیل نمیتوان یک حکم واحد داد. به عنوان مثال، فرش در تمامی بازارها سود آور است؟ طبیعتاً خیر در یک بازار بسیار سودآور است و در بازار دیگر ممکن است فروش معمولی داشته باشد و حتی در بازاری هم صرفه اقتصادی نداشته باشد، انرژی هم به همین منوال است.
وی در مورد اهمیت تبادلات برقی با کشورهای همسایه نیز بیان کرد:  این کار موجب توسعه شبکه برق خواهد شد و این شبکه به کل کشورهای منطقه متصل میشود که از یک سو باعث پایداری شبکه خواهد شد و از دیگر سو برق کشور به شدت اقتصادی میشود. زیرا مواقعی که برق مشتری داخلی دارد آن را با نرخ بهتری میفروشیم زمانیکه برق مازاد داریم آن را با قیمت مناسب صادر خواهیم کرد.
محرابیان در همین باره ادامه داد: به این اعداد توجه کنید، برقی که امسال در زمان پیک مصرف کردیم ۷۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات بوده است که این مقدار در زمستان نزدیک به ۳۰ تا ۳۵ هزار مگاوات است بنابراین برای تابستان باید ۷۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات تولید داشته باشیم و در زمستان نزدیک به ۳۰ هزار مگاوات و اگر این میزان برق تولید شود نیروگاه باید خاموش شود که از نظر اقتصادی به صرفه نیست. زیرا نیروگاهی ساخته شده و باید ۸ ماه تعطیل باشد. اما در صورتی که به کشورهای همسایه اتصال پیدا کنیم هر زمان برق مازادی وجود داشته باشد امکان صادرات آن نیز وجود دارد. نکته جالب توجه آنکه همه کشورها رژیم مصرف یکسانی با کشور ما ندارند.
وزیر نیرو گفت: زمانی که ما در پیک تابستان بیشترین میزان مصرف را داریم کشوری نظیر روسیه مازاد تولید دارد. زیرا پیک مصرف آن کشور در زمستان است. به عبارتی با اتصال شبکه برق ما به روسیه تابستان به راحتی برق مازاد آنها را با قیمت ارزان خریداری میکنیم و زمستان که برق مازاد داریم و کشور روسیه نیاز بیشتری به برق دارد، برق مازاد ما را دریافت میکند.
وی در مورد تفاوت تعرفه صادراتی و وارداتی برق توضیح داد:  نرخ ترانزیت زمانی که برق را از نقطهای به نقطه دیگری منتقل میکند، سرمایه گذاری برای زیر ساختهای آن باید انجام شده باشد، اما نرخهایی برای عبور این جریان وجود دارد که آنها، نرخهایی نیست که صادرات را تحت تأثیر قرار داده و توجیه ناپذیر کند. نوع تعامل دو کشور، فاصله دو کشور و مواردی از این دست موجب تغییر نرخ خواهد شد.
محرابیان پیرامون قراردادهای برقی ایران با دیگر کشورها گفت: برق مانند گاز نیاز به سرمایه گذاریهای کلان و بهره بری طولانی مدت ندارد به همین دلیل قراردادهای که اکنون در حوزه برق وجود دارد، قرار دادهای ۵ ساله و پارت به پارت است. پارت به پارت به این معنا است که حجم صادرات و یا واردات برق مشخص است و بازه زمانی مشخص یک ماهه یا سه ماهه دارد.
وی ادامه داد: برخی از کشورهای منطقه برق را از طریق بورس خرید و فروش میکنند و نرخ برق در ماهها و روزهای مختلف و در ساعتهای مختلف متفاوت است. در مدتی از شبانه‌روز که اوج مصرف است، قیمت برق ممکن است به ۱۸ سنت برسد و در ساعاتی که اوج مصرف نیست ممکن است قیمت به ۱ سنت برسد. به همین دلیل قراردادهای پارت به پارت و با قیمتهای متفاوت منعقد میشود و بخش خصوصی به راحتی میتواند به این بخش ورود پیدا کند.
محرابیان در همین باره بیان کرد: با اغلب کشورهای همسایه ارتباط الکتریکی داریم. کشورهایی نظیر ارمنستان، ترکیه، عراق، افغانستان، آذربایجان، ترکمنستان و روسیه همچنین با کشور قطر در مرحله مطالعات اجرای پروژه قرار داریم. برای مدت کوتاهی با روسیه سنکرون داشتیم و اکنون در حال مذاکره هستیم که این ارتباط از دو مسیر برقرار شود. همچنین باید در نظر داشت که روسیه برای ما بازار مهمی است، زیرا پیک مصرفهای متفاوتی با یکدیگر داریم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با اهمیت نوسازی زیرساختهای آب و برق کشور گفت: شبکه برق هر کشوری مانند بدن یک انسان است که روزانه میلیونها سلول میمیرند و به جای آن سلول جدید تولید میشود. به همین دلیل باید اجزای پیر را به سرعت نو سازی کنیم. متأسفانه در سالهای اخیر سرمایه گذاری در این بخش کاهش پیدا کرده است و بخشهایی که فرسوده شدند، نوسازی نشدند.

*وزیر نیرو: در برنامه هفتم احکامی برای نوسازی شبکه پیش بینی شده است

محرابیان در همین باره گفت: توجه به نوسازی شبکه یکی از مباحث حائز اهمیت است، زیرا اگر شبکهای پیر و فرتوت باشد میزان تلفات آن به همان تناسب افزایش پیدا میکند که این تلفات منجر به فاصله گرفتن صنعت از اقتصاد رقابتی میشود. برای همین باید به توسعه زیر ساختها توجه ویژهای شود. در برنامه هفتم توسعه احکامی برای نوسازی و توسعه شبکه نیز پیش بینی شده است که این موضوع نشان از اولویت نوسازی است.
وی در ارتباط با برای برنامه وزرات نیرو برای اصلاح قیمت برق اعلام کرد: قیمت آب و برق ایران در مقایسه با جای جای دنیا قابل مقایسه نیست و این ارزانی انرژی لطمه قابل توجهی به مصرف کننده هم وارد کرده است. زیرا مردم دوست دارند از آب مناسب و برق پایدار بهره ببرند، اما چه زمان امکان پذیر است، زمانی که این صنعت اقتصادی شود و سرمایه گذار به آن توجه کند. اگر به این موضوع توجه نشود نیروگاهها و شبکهها فرسوده میشوند و تلفات افزایش پیدا میکند.
وی در همین باره افزود: مصارف زیر الگو، یارانهای و قیمتها ممکن است رشدهای جزئی داشته باشند، ولی مصارف بالاتر از الگو با قیمتهای غیر یارانهای محاسبه میشود به این نکته نیز باید توجه شود، باز این قیمتها تماماً غیر‌یارانهای نیست و بخشی از یارانه برایشان اعمال میشود.
محرابیان در خصوص تعرفههای غیر‌یارانه‌ای توضیح داد: تعرفههای غیر‌یارانهای به معنای تعرفه صادراتی نیست و بر اساس قیمت تمام شده تولید محاسبه میشود، اگر بر مبنای تعرفه صادراتی باشد، قبوض آب و برق نجومی میشود.

*محرابیان: اگر کسی میخواهد بالای الگوی مصرف استفاده کند باید هزینه آن را هم بپردازد

وی گفت: استدلال ما این است از کسی که در حد الگو مصرف میکند حمایت میکنیم. اما مشترکانی که بالاتر از الگو مصرف میکنند، حقوق دیگران را ضایع میکنند، اگر کسی میخواهد بالای الگوی مصرف استفاده کند باید هزینه آن را هم بپردازد که منطقاً پذیرفته شده و عادلانه است.
وزیر نیرو ادامه داد: مصرف کنندگان باید به این موضوع توجه داشته باشند که مصرف در آب و برق شراکتی است اگر فردی پر‌مصرف است از حق دیگران استفاده میکند که کم مصرف هستند؛ که اگر بخواهیم به آن احترام بگذاریم الگویی تعریف میکنیم که مردم مصارف خود را بر اساس این الگو مدیریت کنند.
وی در همین رابطه ادامه داد: اگر فردی خواست مصارف چندین برابری داشته باشد از جیب تمامی مشترکان برداشت میکند و امری عادلانه نیست. زیرا مشترکان هم از این موضوع گلایهمند هستند که چرا ۱ تا ۲ درصد مصرف کنندگان مصرف چندین برابری دارند. امیدواریم قوانین به گونهای شود که حتماً مصارف در حد الگو یارانهای باشد و مصارف بالاتر از الگو به صورت رقابتی محاسبه شوند.
محرابیان در ادامه سخنان خود پیرامون برنامه وزارت نیرو برای هوشمند سازی کنتورهای آب و برق گفت: در راستای هوشمند سازی کنتورهای برق اقدامی که در دو سال اخیر صورت گرفت شناسایی مشترکان پرمصرف و نصب کنتورهای هوشمند بود که شامل مصرف کنندههای بخش صنعتی و کشاورزی میشد که موفقیتهای خوبی هم حاصل شد.
وزیر نیرو در همین باره گفت: البته نصب کنتورهای هوشمند را برای مشترکان پر مصرف خانگی هم آغاز کردیم. نصب کنتور هوشمند بر اساس اولویت مصارف بیشتر در دستور کار قرار دارد، به نحوی که در سال جاری حداکثر تلاشمان این است که بیش از ۵۰ درصد انرژی برق از طریق کنتور هوشمند قرائت و کنترل شود. در صورتی که این کنترل قبلاً در دستور کار قرار نداشت.
وی بیان کرد: هم اکنون کنتور هوشمند وجود دارد که میزان مصرف برق و آب را قرائت و رؤیت میکند، اما امکان اعمال سیاست اصلاح مصرف ندارد. اگر ابزار کنترلی بر روی کنتورهای هوشمند نصب شود از این طریق میتوان اعمال سیاست کرد به عنوان مثال گفته میشود مصرف کننده خانگی در حد الگو مصرف داشته است یا خیر اگر مصرفش زیاد است چه روشهایی برای مدیریت آن باید اعمال کرد.

*وزیر نیرو: امسال ۵۰ درصد انرژی رؤیت پذیر می شود

محرابیان افزود: اتفاقی که اکنون در حال انجام است این است که ۵۰ درصد انرژی را امسال بتوانیم با کنتورهای هوشمند رؤیت پذیر کرده و با ابزار و کلیدهای هوشمند کنترل پذیر کنیم.
وی در مورد جزئیات هوشمندسازی کنتورهای برق گفت: هوشمند سازی کنتورها در بخشهای صنعتی و کشاورزی به صورت سراسری در حال اجراست و در بخش خانگی مختص شهرهای خاصی نیست. به طوری که برای نصب کنتورهای هوشمند برنامهای بین شرکتهای توزیع اعلام شده است که هر کسی در مناطق خود از مصرف کنندههای پر مصرف شروع کنند. اکنون توسعه کنتورهای هوشمند در سراسر کشور با اولویت مشترکان پر مصرف در حال انجام است. در بخشهای کشاورزی و صنعت که فراگیری ۱۰۰ درصد و در بخش خانگی مشترکان پرمصرف است.
محرابیان در همین باره افزود: نصب کنتورهای هوشمند برای شهرهای بزرگ مانند تهران، مشهد و اصفهان سهم بیشتری دارند و در سایر شهرها متناسب با مشترکان پر مصرف است. زیرا نمیتوان ادعا کرد که مشترکان پر مصرف تنها در تهران هستند، در روستا برخی از مشترکان مصارف بسیار بالایی دارند، بنابراین مصرف برای ما مهم است و نه محل سکونت.
وزیر نیرو در ارتباط با یکی از نقاط ضعف وزارت نیرو در حوزه مدیریت منابع آب، اعلام کرد: یکی از بزرگترین نقطه ضعفهای ما اندازه گیری آب در کشور است نه فقط در بخش خانگی بلکه در سایر بخشها هم چنین شرایطی وجود دارد. زمانی میتوانیم مدیریت آبی مناسبی داشته باشیم که بتوانیم به صورت دقیق میزان آب موجود را در بخشهای مختلف اعم از چاهها، آبهای سطحی، سدها، مصارف صنعتی و بخش خانگی اندازه گیری کنیم.
وی در همین باره گفت: در بخش خانگی امروز ابزاری وجود دارد که آب را در هر نقطهای اندازه گیری‌ میکند، این ابزار هم در ورودی یک آپارتمان و هم در ورودی واحدهای ساختمانی نصب میشود ابزاری که به روش التراسانیک اندازه گیری‌ میکنیم.
محرابیان افزود: یکی از اقداماتی که باید در دستور کار قرار گیرد این است که در یک مدت مشخص و معین کنتورهای ورودی هر آپارتمان را با ابزاری ساده و ارزان متصل کنیم و هر فرد امکان مدیریت مصرف آب واحد خود را داشته باشد. به عنوان مثال بسیاری از شهروندان آپارتمان نشین از میزان مصرف همسایگان خود گلایه دارند که با چنین ابزاری امکان مدیریت مصرف فراهم شده است. ابزار مدیریت مصرف در عرصه برق وجود دارد، اما ابزار مدیریت مصرف آب وجود ندارد که یکی از برنامههای آتی ما این است که بتوانیم در بخش مسکونی نیز از الگوهای هوشمند استفاده کنیم.
وزیر نیرو در مورد برنامه جدید برای مدیریت منابع آب گفت:  از ابتدای سال جاری سیاست جدیدی برای اندازهگیری میزان آب موجود در چاهها پیش گرفته شد. زیرا چاهها دو دسته اند برخی از آنها کنتور هوشمند برقی دارند و برخی هم کنتور هوشمند آب و برق دارند.

*وزیر نیرو: میزان آب مصرفی چاهها با کنتور هوشمند محاسبه  میشود

وی افزود: اکنون در چاههایی که کنتور هوشمند برق وجود دارد با استفاده از ظرفیت کنتور هوشمند برق، میزان آب مصرفی از چاهها اندازه گیری‌ میشود و از این طریق مصرف برق و آب به صورت همزمان مدیریت میشوند. به عنوان مثال در پروانههای صدور مجوز سالیانه ۳۶۴۷ ساعت، مجاز به برداشت به تفکیک ماهها و مقدار آب برداشتی در این پروانهها مشخص شده است. در صورتی که این چاه از کنتورهای هوشمند آب مصرف کنند با توجه به میزان مصرف مشخصی که دارند، در صورتی که بیشتر از این میزان که در پروانه برداشت ثبت شده باشد برداشت کنند نشان میدهد برداشت غیر مجاز دارند و به کسانی که مصرف مازاد دارند اخطار میدهیم.
وزیر نیرو در ارتباط با وضعیت تامین آب تهران اعلام کرد:  تهران در طول ۳ دهه گذشته رشد جمعیت چشمگیری داشته است، اما متأسفانه در طرحهای توسعه منابع آب به ظرفیت منابع آب تهران افزوده نشده است که این مساله ریسک شهر تهران را به شدت بالا برده است.
وی افزود: شهری مانند تهران به عنوان پایتخت با این جمعیت به عنوان شهری که در حال رشد و توسعه است و مردم در حال فعالیتهای متعدد اقتصادی و اجتماعی هستند نباید برای آب این شهر ریسکی را ایجاد کرد.
محرابیان ادامه داد: ناگزیریم طرحهای توسعه منابع آب تهران را با سرعت مضاعفی پیش بریم. چند پروژه مهم و زیر‌بنایی در تهران در حال اجرا است که به تأمین آب پایدار کمک میکند، اما باید توجه داشت که برای توسعه تهران باید توسعه معقول و منطقی در نظر بگیریم یعنی اگر ما بخواهیم بارگذاریهای غیر‌منطقی در تهران داشته باشیم و سیاستهای غلطی را اعمال کنیم، حتی در صورت اجراشدن طرحهای توسعه منابع آب روز به روز به این دغدغه افزوده میشود. همچنین در برنامه هفتم توسعه نیز حکمی مبنی بر این که هر نوع توسعهای در بخش صنعتی و شهری باید متناسب با ظرفیت و تأیید وزارت نیرو انجام بگیرد، وجود دارد که امیدواریم به تصویب برسد.
وزیر نیرو در همین رابطه بیان کرد: این حکم بازگو کننده آن است که آیا ما میتوانیم آب را تأمین کنیم یا خیر! اگر قرار است در شهر تهران یک میلیون جمعیت دیگر بارگذاری شود، امکان تأمین آب وجود دارد یا خیر! یا شهرکها و شهرهای جدید در نقاطی که ایجاد میشوند و توسعه پیدا میکنند پیش از آن مطالعات آب آن باید صورت بگیرد. زیرا با سرمایه گذاری امکان انتقال برق وجود دارد در صورتی که آب به این شکل نیست. آب نه قابل تولید است و نه امکان واردات آن وجود دارد. این آب محدود است و انتقال آن هم با مشکلات عدیدهای همراه است.

 

 

نیروگاهیان

*محرابیان: مهمترین برنامه وزارت نیرو کاهش برداشت از آبهای زیر‌زمینی است

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به اهمیت صیانت از منابع آب زیر زمینی کشور گفت:  مهمترین برنامه وزارت نیرو کاهش برداشت از آبهای زیر‌زمینی و مدیریت آن است که یکی از راههای مدیریت چاهها است؛ برداشتهای غیر‌مجاز و مازاد باید مدیریت شودابزاری که پیشتر گفته شد برای همین است و در کنار این اقدامات برای شهر تهران که آب شرب و بهداشتی از طریق چاهها تأمین شود، فاجعه اتفاق میافتد و خطرناک است به همین دلیل باید مدیریت و استفاده از آبهای زیر‌زمینی محدود شود.
وزیر نیرو در همین رابطه توضیح داد: زمانی که میگوئیم مطالعات منابع آب به همین معنا است اگر خواستیم از چاه برداشت کنیم بر مبنای استاندارد موجود برداشت شود، زیرا میزان آب زیر‌زمینی و برداشت از آن مشخص است. میزان بارگذاری معینی وجود دارد ضمن آنکه باید توجه داشت که آبهای سطحی از کدام نقطه و طرحهای انتقال از کدام نقطه است.
محرابیان در ادامه در ارتباط با حقابه هیرمند و آخرین وضعیت آن گفت:  آب هیرمند بر اساس یک معاهده بین المللی بین ایران و افغانستان بوده و جز حقوق مسلم و غیر قابل تغییر کشور است و این معاهده را نمیتوانند نادیده بگیرند، مسئولین افغان هم ما را به رسمیت شناخته‌اند، دفاع کرده‌اند و اذعان کرده‌اند که ما چنین چیزی را به رسمیت میشناسیم و این حقوق را حتماً ادا میکنیم. البته بهانههایی مانند خشکسالی میآورند که چنین مسائلی در این معاهده در نظر گرفته و تمام شرایط پیش بینی شده است و ما تا زمان دریافت آب پیگیر این موضوع خواهیم بود و در دستور کار دولت و وزارت خارجه قرار دارد. وزارت نیرو هم از بابت تأمین آب برای همه مناطق مطالبه گر است و امیدواریم طرف افغان هم این معاهده را ادا کند.
وی پیرامون طرح انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران گفت:  اجرای طرحهای انتقال آب خلیج فارس به استانهای یزد، کرمان و اصفهان از دیگر طرحهایی است که در راستای توسعه متوازن، محرومیت زدایی و اشتغال آفرینی آغاز شده و نیازهای استراتژیک صنایع را در این استانها مرتفع خواهد کرد. موارد متعددی در این رابطه وجود دارد، مانند احداث پروژههای آب شیرین کن بوشهر که تأمین آب شرب ۷۰ درصد جمعیت بوشهر را پوشش میدهد یا تکمیل و بهره برداری از سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه که از آن به عنوان بزرگترین پروژه زیست محیطی خاورمیانه میتوان یاد کرد. در این بین تسریع در اجرای دیگر پروژههای آب نیز با جدیت دنبال میشود. در این رابطه میتوان به بهره‌برداری از ۱۲و احد تصفیه آب و طرح آبرسانی به ظرفیت یک میلیون و ۳۵۵ هزار مترمکعب، اجرای ۲۴و احد تصفیه فاضلاب به ظرفیت ۶۶۳ هزار مترمکعب در روز یا طرحهای بازچرخانی پساب به میزان ۳۲۴ میلیون مترمکعب در سال برای مصارف صنعتی اشاره کرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=108277
  • نویسنده : رضا رحیمی
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.