0
یادداشت؛

صرفه‌جویی ۱۰ درصدی مصرف گاز؛ راهکار حذف مازوت از چرخه تولید برق

  • کد خبر : 69131
  • 03 بهمن 1400 - 10:50
صرفه‌جویی ۱۰ درصدی مصرف گاز؛ راهکار حذف مازوت از چرخه تولید برق
با صرفه‌جویی در مصرف گاز می‌توانیم سوخت گاز را به عنوان یک سوخت پاک و قابل دسترس در اختیار مراکز نیروگاهی قرار دهیم.

هر چند اولویت مصرف گاز در کشور مصارف خانگی در شهرها و روستاها است، اما با ۱۰ درصد صرفه‌جویی گاز در اماکن مسکونی و تجاری، بخش عمده‌ای از نیاز نیروگاه‌ها به گاز برطرف خواهد شد و در پی آن مصرف مازوت هم کاهش خواهد یافت.

پژمان اختری، معاون تولید نیروگاه شهید مفتح: همزمان با کاهش دمای هوا در روزهای اخیر مصرف گاز طبیعی نیز افزایش چشمگیری داشته است و عملا سهم ناچیزی از این سوخت برای مصارف صنایع و نیروگاه‌ها باقی می‌ماند. هر چند اولویت مصرف گاز در کشور مصارف خانگی در شهرها و روستاها است، اما با ۱۰ درصد صرفه‌جویی گاز در اماکن مسکونی و تجاری، بخش عمده‌ای از نیاز نیروگاه‌ها به گاز برطرف خواهد شد و در پی آن مصرف مازوت هم کاهش خواهد یافت.

اسراف و زیاده‌روی در آموزه‌های دینی امری ناپسند است و همواره در کلام بزرگان بر مسئله مصرف درست و اهمیت نگهداشت منابع تاکید شده است. عدم توجه به این موضوع باعث شده است عملا سرمایه‌هایی که می‌تواند صرف رونق اقتصاد و بهبود کسب و کار شود، در بخش انرژی به هدر برود؛ فراموش نکنیم دومین برق ارزان جهان با هزینه هنگفت تولید و در ایران در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد.

 

نیروگاهیان

سوخت نیروگاههای حرارتی گاز-گازوییل و مازوت است.کم هزینه‌ترین سوخت گاز است و همه نیروگاهها تمایل دارند در تمام سال گازسوز باشند. نیروگاه‌ها به هیچ‌ عنوان تمایلی به مصرف مازوت ندارند چرا که با مصرف مازوت هزینه تعمیرات نیروگاه‌ها به مراتب افزایش پیدا می‌کند و نرخ خروج اضطراری نیروگاه افزایش یافته و آمادگی نیروگاه نیز کاهش می‌یابد. به عبارت بهتر مصرف مازوت علاوه بر افزایش زمان و هزینه تعمیرات به دلیل کاهش آمادگی تولید به کاهش درآمد نیروگاه ناشی از عدم تولید می‌انجامد. از طرف دیگر عدم مصرف مازوت شرایط را برای صادرات آن فراهم کرده و ارزآوری خوبی برای کشور دارد.

کاهش دمای پکیج و بخاری به میزان یک درجه سانتی‌گراد به کاهش مصرف گاز به میزان ۱۰ درصد منجر شده و نتایجی چون کاهش آلودگی هوا، کاهش هزینه‌های تعمیرات نیروگاهها، امکان صادرات برق، امکان صادرات فرآورده نفتی و تولید برق مطمئن و پاک را در پی خواهد داشت. بنابراین با صرفه‌جویی در مصرف گاز می‌توانیم سوخت گاز را به عنوان یک سوخت پاک و قابل دسترس در اختیار مراکز نیروگاهی قرار دهیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=69131
  • نویسنده : هاشم رازقی
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه خبری برق حرارتی

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.