2
در سه ماهه ابتدایی سال جاری صورت گرفت؛

صرفه‌جویی ۱۲ میلیون مترمکعبی آب در استان مرکزی

  • کد خبر : 53270
  • 09 تیر 1400 - 20:39
صرفه‌جویی ۱۲ میلیون مترمکعبی آب در استان مرکزی
معاون حفاظت و بهره‌برداری منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مرکزی خاطرنشان کرد: شرکت آب منطقه‌ای مرکزی بر اساس قانون با هرگونه تخلف در زمینه آب‌های سطحی و زیرزمینی برخورد خواهد کرد و از همه کشاورزان و بهره برداران منابع آبی در سطح استان، درخواست کرد تا ضمن رعایت الگوی کشت مناسب و تعامل با شرکت آب منطقه‌ای، از هرگونه اضافه برداشت یا برداشت‌های غیرمجاز، خصوصا از منابع زیرزمینی خودداری کنند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مرکزی، از صرفه‌جویی حدود ۱۲ میلیون مترمکعبی آب در این استان طی سه ماهه ابتدایی سال جاری با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “محمود قدبیگی” با اشاره به کم بارشی در سال زراعی جاری و بروز خشکسالی کم سابقه در سطح کشور و استان، بر اجرای برنامه‌های مربوط به طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی که همگی در راستای حفاظت و صیانت از منابع آبی و تلاش برای سازگاری با کم آبی است، تاکید کرد و افزود: در سه ماهه ابتدایی سال جاری با همت و پیگیری امورهای منابع آب، هفت حلقه چاه غیرمجاز (فرم ۵) پر و مسدود شد که این امر صرفه‌جویی ۱۰۳ هزار مترمکعب از منابع آبی را در پی داشت.
قدبیگی تصریح کرد: ضمناً طی این مدت در بخش آب‌های زیرزمینی، طی بازدید میدانی گروه‌های گشت و بازرسی تعداد هفت حلقه چاه جدید شناسایی، پر و مسدود شد که صرفه‌جویی ۷۹ هزار مترمکعب آب را به همراه دارد.
وی با اشاره به اینکه در سه ماهه ابتدایی سال جاری، ۱۰۴ عدد کنتور هوشمند روی چاه‌های مجاز دارای پروانه بهره‌برداری نصب شده است، گفت: نصب کنتور هوشمند روی چاه‌های آب موجب کنترل و نظارت بر میزان برداشت آب‌های زیرزمینی استان شده و از اضافه برداشت آب‌های زیرزمینی به شدت جلوگیری می‌کند.
وی افزود: با نصب این تعداد کنتور حدود ۲ میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شده است.

 

نیروگاهیان

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای مرکزی ادامه داد: همچنین ۶ دستگاه حفاری غیرمجاز نیز توقیف و با اصلاح و تعدیل ۱۵۰ مورد پروانه بهره‌برداری چاه‌های کشاورزی، ۱۰ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شده است.
معاون حفاظت و بهره‌برداری منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مرکزی در پایان خاطرنشان کرد: شرکت آب منطقه‌ای مرکزی بر اساس قانون با هرگونه تخلف در زمینه آب‌های سطحی و زیرزمینی برخورد خواهد کرد و از همه کشاورزان و بهره برداران منابع آبی در سطح استان، درخواست کرد تا ضمن رعایت الگوی کشت مناسب و تعامل با شرکت آب منطقه‌ای، از هرگونه اضافه برداشت یا برداشت‌های غیرمجاز، خصوصا از منابع زیرزمینی خودداری کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=53270
  • نویسنده : سمانه کمال‌آبادی
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.