5

صرفه‌جویی ۳۸ میلیاردی برای ساخت قطعه توربینی با اتکا به تولید داخل/ افتتاح واحد آب‌ شیرین‌کن تا تابستان آینده

  • کد خبر : 17318
  • 20 بهمن 1398 - 10:31
صرفه‌جویی ۳۸ میلیاردی برای ساخت قطعه توربینی با اتکا به تولید داخل/ افتتاح واحد آب‌ شیرین‌کن تا تابستان آینده

مدیرعامل تولید برق نکا گفت: ساخت و نصب پره‌ها و متعلقات فیدپمپ توربینی واحد یک بخاری با اعتبار ۲۳ میلیارد ریالی درحال صورت گرفت که برای انجام این پروژه، پیمانکار خارجی درخواست بیش از ۴۰ میلیارد تومانی داشت که متخصصان داخلی تنها با حدود دو میلیارد تومان و تنها صرف یک بیستم هزینه به انجام […]

مدیرعامل تولید برق نکا گفت: ساخت و نصب پره‌ها و متعلقات فیدپمپ توربینی واحد یک بخاری با اعتبار ۲۳ میلیارد ریالی درحال صورت گرفت که برای انجام این پروژه، پیمانکار خارجی درخواست بیش از ۴۰ میلیارد تومانی داشت که متخصصان داخلی تنها با حدود دو میلیارد تومان و تنها صرف یک بیستم هزینه به انجام رسید.

 

نیروگاهیان

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل ازگزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، محسن نعمتی شنبه شب در جمع اصحاب رسانه مازندران با اشاره به تحقق ۷۸ درصدی انرژی تولیدی ۱۰ ماهه مطابق پیش‌بینی در نیروگاه نکا، اظهار کرد: انرژی تولیدی ناخالص در ۱۰ ماهه سال جاری بیش از هشت میلیارد و ۱۰۰ کیلووات ساعت بوده که از این مقدار بیش از هفت میلیون و ۷۰۰ کیلووات ساعت خالص به شبکه تزریق شده است.

وی در ادامه به تعمیرات دوره‌ای و اساسی واحدها، افزود: به منظور ارتقاء میزان آمادگی و پایداری تولید واحدها در فصول مختلف به منظور تأمین برق مورد نیاز شبکه، همه ساله بر اساس برنامه زمانبندی و در زمان عدم نیاز شبکه به تولید، طی دو مرحله تعمیرات میان‌دوره‌ای در کلیه واحدهای بخاری، واحدهای گازی و واحد بخار سیکل ترکیبی و تعمیرات اساسی و نیمه اساسی به صورت متناوب و حتی همزمان در واحد ها انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت تولید برق شهید سلیمی نکا با بیان اینکه هیچگونه امیدی به خارج از کشور دیگر وجود ندارد، خاطرنشان کرد: خارجی‌ها حتی پاسخ ایمیل‌های ما را نیز نمی‌دهند و ما با تکیه کامل بر توان داخل نیز اکنون روز های پایانی تعمیرات واحد دو بخار را پشت سر می‌گذاریم و طبق برنامه در روزهای آینده واحد یک بخار نیز برای انجام تعمیرات از مدار خارج می‌شود.

* دستیابی به توان اسمی برای یک واحد ۴۰ ساله

این مسئول اضافه کرد: سال گذشته باوجود عمر ۴۰ ساله واحدها با اتکا به ظرفیت‌های فنی و تخصصی موجود و اطمینان از توانمندی همکاران خود تعهد کرده بودیم که تلاش خواهیم کرد تا ظرفیت‌های نهفته تولید نیروگاه را به قطعیت برسانیم و با انجام پروژه‌های بهسازی و بازسازی در واحدهای بخار و سیکل ترکیبی میزان تولید نیروگاه را در پیک مصرف تابستان امسال در حدود ۲۶ مگاوات افزایش دهیم اما خوشبختانه این رقم بالاتر از پیش‌بینی محقق شد و آمادگی و توان تولید واحدها به میزان ۴۲ مگاوات در مقایسه با تابستان سال گذشته ارتقاء پیدا کرد.

وی گفت: این درحالی است که روند تعمیرات در واحدهای نیروگاه به گونه‌ای است که هر ۶ ماه تعمیرات کوتاه مدت، هر ۲۵ هزار ساعت یا سه سال تعمیرات نیمه اساسی توربین‌ها و هر ۵۰ هزار ساعت یا ۶ سال تعمیرات اساسی دراز مدت صورت می‌پذیرد.

نعمتی تصریح کرد: یکی دیگر از اثرات بسیار برجسته اجرای پروژه‌های بهسازی و بازسازی که تابستان امسال و در چهلمین سال بهره‌برداری از این واحد بروز کرد و تحسین همگان را بر انگیخت، ثبت رکورد تولید ۴۴۰ مگاوات به میزان ظرفیت اسمی در واحد یک بخاری بود که رساندن تولید یک واحد ۴۰ ساله به ظرفیت نامی آن کار آسانی نیست، اما با تلاش همکاران ما این مهم محقق شد.
وی با اعلام خبر اینکه بعد از ۲۲ بهمن واحد یک بخار به مدت ۱۱۰ روز برای تعمیرات آماده‌سازی و رسیدن به پیک تابستان از مدار خارج می‌شود به مزایای مختلف اجرای پروژه‌های این واحد تولیدی پرداخت و افزود: اولین مزیت صرفه جویی حدود چهار هزار میلیارد ریال در هزینه تحصیل انرژی است.

* عدم خاموشی در سال آینده

مدیرعامل نیروگاه نکا اذعان کرد: چراکه در شرایط فعلی احداث نیروگاه بخاری با ظرفیت ۴۲ مگاوات به حدود ۴۲۰ میلیارد تومان هزینه و به حدود دو سال زمان نیاز دارد، اما با اجرای این پروژه‌ها بستر تولید ۴۲ مگاوات انرژی در این نیروگاه با حدود ۲۰ میلیارد تومان هزینه و در زمان عدم نیاز شبکه و خروج واحدها برای انجام تعمیرات نیمه اساسی و میان‌دوره‌ای فراهم شده است.

این مسئول دیگر مزایا را نیز برشمرد و اضافه کرد: جوان سازی و بهسازی تجهیزات، استفاده از توان متخصصان و سازندگان داخلی، جلوگیری از خروج ارز، افزایش توان تولید و بهبود راندمان واحدها، ارتقاء آمادگی و پایداری واحدها ، کاهش مصارف انرژی داخلی، آب و سوخت واحدها، بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌های موجود گوشه‌ ای از مزیت‌های مد نظر با اجرای پروژه‌ها بوده است.

وی گفت: از همه مهمتر اما حذف خاموشی‌ها و افزایش رضایت‌مندی هم‌وطنان به خصوص مردم فهیم استان مازندران با توجه به رشد فزاینده مصرف برق کشور در سال‌های اخیر بوده و برگ زرین دیگری به کارنامه افتخارات نیروگاه بزرگ شهید سلیمی نکا افزوده شد.

نعمتی پروژه آب شیرین کن را از برنامه‌های مهم در دست اقدام خواند و تأکید کرد: به منظور استفاده از آب دریا در چرخه مصارف نیروگاه و کاهش برداشت آب از ذخایر زیرزمینی مراحل اجرایی پروژه آب شیرین کن SWRO (اسمز معکوس) با ظرفیت ۶ میلیون لیتر در طول شبانه روز از سال گذشته آغاز شد.

وی افزود: تا کنون از محل سرمایه‌گذاری اختصاصی تولید ۴۰۰ میلیارد برای اجرای پروژه تخصیص یافت در بخش سازه‌های پیش‌تصفیه و ساختمان RO، برق، شیمیایی و همچنین مخازن آب تولیدی و پساب حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که امیدواریم تا تابستان سال آینده فاز اول آن به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت تولید برق شهید سلیمی نکا بیان کرد: نیاز نیروگاه به چهار میلیون لیتر در شبانه‌روز است اما این واحد از سه بخش دو میلیون لیتری تشکیل شده که درصورت نیاز به تعمیر برای هر واحدی واحد دیگر امکان جایگزینی دارد.

* پیشتازی با تکیه بر توان داخل

این مسئول در ادامه به اقدامات انجام شده در بخش بازسازی و ساخت داخل پرداخت و اضافه کرد: از سال ۱۳۹۰ و با آغاز تحریم‌های ظالمانه دشمنان اداره ساخت داخل با هدف پیگیری و به فعلیت رساندن توانمندی قطعه‌سازان داخلی در زمینه تولید تجهیزات نیروگاهی در این شرکت تشکیل شد.

وی گفت: تا کنون با پیگیری‌های این اداره یک هزار و ۱۲۲ سرنوعی از قطعات نیروگاه به تعداد ۴۹ هزار و ۲۰۲ عدد به روش مهندسی معکوس بومی‌سازی شد اما از سال ۱۳۹۵ این مسیر با آهنگ تندتری طی شد به طوری که در این مدت ۴۴ هزار و ۵۹۴ قطعه تولید شده است.
نعمتی ادامه داد: ۱۰ هزار قطعه مربوط به توربینی است که از سال گذشته ساخت آن آغاز و از یک ماه قبل وارد مدار شده است و این روند نیز در حال افزایش است به خصوص در سیکل ترکیبی که هیچ قطعه‌ای در انبار موجود نیست و بلافاصله در صورت نیاز قطعات آن ساخته می‌شوند.

وی افزود: علاوه بر این عنوان یک وظیفه و در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و رونق تولید و نیز نهادینه کردن فرهنگ نگرش و استفاده از تولیدات داخلی، با حضور در نمایشگاه‌های متعدد داخلی و به نمایش گذاشتن قطعات بومی‌سازی شده، بر آنیم تا گوشه‌ای از توانمندی‌های فنی و تخصصی تولیدکنندگان داخلی را در زمینه طراحی و ساخت قطعات پیچیده نیروگاهی معرفی کنیم و بتوانیم حس خودباوری در صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی و اطمینان‌بخشی را در مدیران و صاحبان سایر صنایع جهت استفاده از قطعات ساخت داخل تقویت کنیم.

* بهره‌برداری از ابرپروژه سیکل ترکیبی تا اواخر ۱۴۰۰

مدیرعامل نیروگاه نکا به ابرپروژه‌ کلنگ‌زنی شده در این واحد تولیدی در هفته دولت امسال اشاره کرد و متذکر شد: خوشبختانه پس از پیگیری‌های زیاد و تصویب پیشنهاد ما در وزارت نیرو مبنی بر توسعه بلوک سیکل ترکیبی با ظرفیت ۴۸۴ مگاوات، در هفته دولت امسال کلنگ آغاز عملیات اجرایی پروژه زده شد.

این مسئول اضافه کرد: در فاز اول اجرای این طرح دو واحد گازی جدید V۹۴.۲ کلاس E ارتقاء یافته و و کاملا بومی شده در شرکت مپنا هر یک به ظرفیت ۱۶۲ مگاوات با اعتباری بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد ریال احداث می‌شود و در فاز دوم طرح نیز که یک واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی با اعتباری ۱۲ هزار میلیارد ریالی احداث خواهد شد، ظرفیت اسمی نیروگاه به ۲۷۰۰ مگاوات می‌رسد.

وی با بیان اینکه تاکنون عملیات گمانه‌زنی برای انجام آزمایشات خاک به اتمام رسیده، طرح توسعه پست در حال اجرا بوده و زمین نیز تحویل شده است به اهداف این پروژه پرداخت و گفت: افزایش ظرفیت تولید برق منطقه و تأمین بخشی از تقاضا و کمک به افزایش پایداری شبکه سراسری برق کشور، تأمین و پاسخگویی به تقاضای روزافزون مصارف برق مشترکان، استفاده از حداکثر توان مهندسی داخل کشور و ارتقاء دانش فنی در ساخت نیروگاه های حرارتی و اشتغال‌زایی از اهداف این پروژه به شمار می‌آیند.

نعمتی به دیگر طرح‌ها پرداخت و اظهار کرد: گازوئیل سوز نمودن واحدهای گازی با اعتباری بالغ بر ۶۲ میلیارد ریال به اتمام رسید و آماده بهره‌برداری شد که با توجه به عدم تخصیص سهمیه سوخت گاز در فصول سرد و چالش‌های استفاده از گاز در فصول گرم سال، موجب تداوم و پایداری تولید برق و افزایش اطمینان شبکه در همه ماه‌های سال خواهد شد.

* اولین تعمیرات بدون حضور کارشناسان خارجی

وی افزود: ساخت و نصب پره‌ها و متعلقات فیدپمپ توربینی واحد یک بخاری با اعتبار ۲۳ میلیارد ریالی نیز انجام شد که با اجرای این پروژه، علاوه بر افزایش قابلیت اطمینان تولید، منجر به کاهش مصارف داخلی انرژی و افزایش میزان برق تحویلی به شبکه خواهد شد چراکه برای انجام این پروژه، پیمانکار خارجی درخواست ۴۰ میلیارد تومانی داشت که متخصصان داخلی تنها با دو میلیارد تومان و تنها صرف یک بیستم هزینه به انجام رسید.

مدیرعامل نیروگاه برق نکا خاطرنشان کرد: باوجود فقدان تجربه و سابقه قبلی، اولین تعمیرات اساسی بویلر فیدپمپ، کندانسیت پمپ و پمپ آب دریای واحد سیکل ترکیبی بدون حضور کارشناسان خارجی و با استفاده از قطعات ساخت داخل و اتکا بر توانمندی‌های شرکت‌های داخلی صورت گرفته است.

این مسئول اضافه کرد: برای تعمیر این تجهیزات و ابزارهای مخصوص جهت مونتاژ دستگاه طراحی و ساخته شد، همچنین قطعات و لوازم معیوب با قطعات کاملا بومی و تولید شده با دستان توانمند صنعتگران و سازندگان داخل کشور تعویض و پس از مونتاژ نهایی، راه‌اندازی شده و بدون مشکل در حال بهره‌برداری می‌باشد.

وی در پایان گفت: ساخت بسکت‌های لایه سرد و گرم ایرپری هیترها با تلاش شبانه‌روزی همکاران ما در داخل نیروگاه انجام می‌شود و در این فرآیند ساخت این بسکت‌ها ۹۰ تن ورق رول به ۳۰۰ عدد بسکت ردیف سوم ایرپری یک و ۲ واحد تبدیل می‌شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=17318

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.