8

صنایع بزرگ و انرژی بر به سمت احداث نیروگاه خود تامین برق حرکت کنند

  • کد خبر : 77690
  • 03 خرداد 1401 - 17:47
صنایع بزرگ و انرژی بر به سمت احداث نیروگاه خود تامین برق حرکت کنند
محسن ارفاق مدير دفتر مديريت انرژي شركت برق منطقه اي خوزستان، اطلاعات فني و اقتصادي دلايل توجيهي ساخت نيروگاه خود تامين در صنايع را ارائه كرد و چند سرمايه گذار نيز مدل هاي سرمايه گذاري احداث نيروگاه و نحوه همكاري با صنايع را مطرح كردند.

معاون برنامه ریزی و تحقیقات این شرکت برق منطقه ای خوزستان در همایش تولید دانش بنیان اشتغال آفرین با موضوع تشویق صنایع بزرگ برای احداث نیروگاه ، گفت: از سال قبل تعداد زیادی از مشترکین بزرگ صنعتی مشمول بند “ز” تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ شدند.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه خبری توانیر به نقل از روابط عمومی شرکت برق منطقه ای خوزستان، کیومرث زمانی در این همایش که با حضور مشترکین بزرگ صنعتی برق منطقه ای خوزستان و سرمایه گذاران احداث نیروگاه برگزار شد، با تقدیر و تشکر از همکاری صنایع در مدیریت مصرف برق در سال های قبل و درخواست برای تداوم این همکاری برای گذر موفق از پیک سال ۱۴۰۱، تصریح کرد: از سال قبل تعداد زیادی از مشترکین بزرگ صنعتی مشمول بند “ز” تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ شدند که بر اساس آن قیمت برق صنایع فولادی و فلزی، نفت، گاز و پتروشیمی با افزایش قمیت در تعرفه ها مواجه شده و امسال نیز این بند تحت عنوان بند “ط” در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ تداوم خواهد داشت.

وی افزود: با این قیمت های جدید دیگر در مدل های مالی و اقتصادی کاملا توجیه پذیر است که مشترکین صنعتی مشمول بند “ط” تبصره ۱۵ بودجه ۱۴۰۱ نسبت به سرمایه گذاری در احداث نیروگاه خود تامین یا جذب سرمایه گذار برای احداث نیروگاه اقدام کنند و همین مبلغی را که برای تعرفه مصرف برق پرداخت می کنند در این مسیر هزینه و در یک دوره ۴ تا ۵ ساله مالک نیروگاه شوند.

 

 

نیروگاهیان

معاون برنامه ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه ای خوزستان تصریح کرد: اگر مشترکین ما نسبت به احداث نیروگاه اقدام نکنند و به این سمت نروند با توجه به اینکه بر اساس سیاست های کلان کشور، مردم در اولویت تامین برق قرار دارند، صنایع با محدودیت نسبی مواجه خواهد شد. هر چند امسال برنامه ریزی شده تا با توافق وزارت صمت و نیرو، دوره تعمیرات سالانه صنایع با نظمی که با نظر وزارت خانه مربوطه برنامه ریزی شده به تابستان جابجا گردد.

زمانی ادامه داد: بنابراین در درازمدت احداث نیروگاه های خود تامین، سبب خواهد شد برنامه ریزی تعمیرات صنایع بطور کلی بدون محدودیت و با نظر صنعت صورت پذیرد و از طرفی به دلیل ایجاد دو منبع مستقل جهت برق کارخانه (شکه و نیروگاه خود تامین)، توقف های ناشی از قطعی برق بطور کامل به صفر خواهد رسید.

وی با بیان اینکه این محدودیت باعث تحمیل هزینه هایی به بخش تولید شرکت ها و در نهایت کشور خواهد شد، افزود: احداث نیروگاه خود تامین مطمئن ترین راهی است که تضمین می کند که برق مشترک صنعتی به هیج وجه در فصول گرم و پیک مصرف تابستان دچار قطعی یا محدودیت نشود و شبکه سراسری برق بیشتر نقش یک پشتیبان کننده را برای آن ایفا خواهد کرد.

در ادامه این همایش محسن ارفاق مدیر دفتر مدیریت انرژی شرکت برق منطقه ای خوزستان، اطلاعات فنی و اقتصادی دلایل توجیهی ساخت نیروگاه خود تامین در صنایع را ارائه کرد و چند سرمایه گذار نیز مدل های سرمایه گذاری احداث نیروگاه و نحوه همکاری با صنایع را مطرح کردند.

پرسش و پاسخ در خصوص مطالب ارائه شده از دیگر محورهای این همایش بوده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=77690
  • نویسنده : مرتضي آژند
  • ارسال توسط :
  • منبع : پايگاه خبري توانير

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.