2

ضرورت بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی در حوضه سد سفیدرود گیلان

  • کد خبر : 97603
  • 04 اسفند 1401 - 0:44
ضرورت بهینه‌سازی مصرف آب کشاورزی در حوضه سد سفیدرود گیلان
راهبرد مدیریت بهینه مصرف آب و کاهش اتلاف آن در کنار همراهی کشاورزان و رعایت جدی تقویم زراعی می‌تواند ضمن بهره گیری از تجارب سال‌های گذشته بویژه آموخته‌های ما در قرارگاه جهادی مدیریت آب استان، باعث گذر ایمن از چالش‌ها و تنش‌های آبی پیش رو باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: با توجه به کاهش آورد آب سد سفیدرود، بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “وحید خرمی” در برنامه رادیویی دریچه (رادیو گیلان) گفت: در حال حاضر حجم آب ذخیره شده سد سفیدرود  ۱۸۶ میلیون مترمکعب است. این عدد در مدت مشابه سال قبل ۳۳۸ میلیون مترمکعب و در مدت مشابه ۲ سال گذشته حدود ۸۰۰ میلیون مترمکعب بوده که نشان می‌دهد ذخیره آب بسیار کمی در پشت سد سفید رود داریم و این در حالی است که در فصل کشاورزی ماهانه حداقل ۳۵۰ تا بیش از ۴۰۰ میلیون مترمکعب بطور متوسط مصرف داریم.

وی گفت: راهبرد مدیریت بهینه مصرف آب و کاهش اتلاف آن در کنار همراهی کشاورزان و رعایت جدی تقویم زراعی می‌تواند ضمن بهره گیری از تجارب سال‌های گذشته بویژه آموخته‌های ما در قرارگاه جهادی مدیریت آب استان، باعث گذر ایمن از چالش‌ها و تنش‌های آبی پیش رو باشد.

 

 

نیروگاهیان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان خاطرنشان کرد: مصرف آب شرب سالانه حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب است که در استان گیلان تمهیدات کافی برای تأمین آن که جزو اولویت‌های اصلی ما است، اندیشیده شده و نگرانی از بابت تأمین آب شرب در استان نداریم.

وی ادامه داد: مصرف آب زراعی در استان حدود ۲ میلیارد و ۹۵۰ میلیون مترمکعب است که حدود ۲ میلیارد آن توسط سد سفیدرود و مابقی توسط حوضه‌های داخلی استان تأمین می‌شود، لذا با توجه کاهش بارش‌ها در کشور چشم امیدمان به آورد آب سد سفیدرود در اسفند سال جاری و فروردین و اردیبهشت سال ۱۴۰۲ است و پس از آن آورد قابل توجهی نخواهیم داشت، بنابراین باید داشته‌های خودمان را با حساسیت زیاد و ظرافت لازم مدیریت کنیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=97603
  • نویسنده : مهدی لطفی چهارده
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.