2
یادداشت؛

ضرورت تنوع در سبد سوختی نیروگاه‌ها

  • کد خبر : 73433
  • 28 اسفند 1400 - 16:18
ضرورت تنوع در سبد سوختی نیروگاه‌ها
تنوع در سبد انرژي سبب ايجاد امنيت در عرضه پايدار انرژي مي‌شود؛ امروزه كشورهاي توسعه يافته با تنوع بخشي به سبد انرژي خود سعي دارند امنيت انرژي خود را افزايش دهند و اين موضوع مختص كشورهاي بزرگ وارد كننده انرژي نيست و شامل كشورهاي دارنده منابع انرژي نيز می‌شود.

ایرج امیری، مدیرعامل نیروگاه زرند

تنوع در سبد انرژی سبب ایجاد امنیت در عرضه پایدار انرژی می‌شود؛ امروزه کشورهای توسعه یافته با تنوع بخشی به سبد انرژی خود سعی دارند امنیت انرژی خود را افزایش دهند و این موضوع مختص کشورهای بزرگ وارد کننده انرژی نیست و شامل کشورهای دارنده منابع انرژی نیز می‌شود.
در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد از برق تولیدی نیروگاه‌های کشور توسط سوخت‌های فسیلی تولید می‌شود که نزدیک به ۷۰ درصد آن حاصل از سوزاندن گاز طبیعی بوده و این وابستگی شدید در بخش تولید برق به گاز در سال‌های گذشته مشکلات زیادی را با خود به همراه داشته است.
کاهش تزریق گاز به نیروگاه‌ها در فصول سرد سال و کاهش تولید برق، کاهش امنیت سرمایه‌گذاری در صنایع انرژی با احتمال قطع گاز در فصل سرما و کاهش صادرات گاز از جمله مشکلاتی بوده که در این بخش به وجود آمده است.
با توجه به پایان‌پذیری منابع سوخت فسیلی تصور می‌شود وابستگی شدید به گاز در بخش تولید بویژه تولید برق می‌تواند عاملی تهدید کننده برای امنیت انرژی کشور باشد؛ به این ترتیب که با ایجاد هر مانعی در تولید گاز طبیعی از میادین و عدم انتقال به نیروگاه‌ها مشکلات وسیعی در حوزه برق در نیروگاه‌ها را به همراه خواهیم داشت.

 

نیروگاهیان

با افزایش تعداد نیروگاه‌های کشور در سال‌های آینده جهت تامین برق مورد نیاز کشور، تنوع در سبد سوختی نیروگاه‌ها جهت تولید برق ضروری به نظر می‌رسد و با توجه به محدودیت منابع سوخت فسیلی و هزینه بالای استخراج و انتقال آنها و همچنین آلایندگی بالا حرکت کشور به سمت استفاده از منابع تجدیدپذیر ضروری و انکارناپذیر است.
در سال‌های گذشته عدم تامین گاز مصرفی نیروگاه‌ها بدلیل افت فشار گاز در خطوط انتقال و یا بروز اشکال در تامین سوخت نیروگاه‌ها به دلیل پیک مصرف گاز توسط بخش‌های خانگی و صنایع در فصل سرد و پیک مصرف برق در بخش خانگی و صنایع در فصل گرم، بخش تولیدی برق را با چالش‌های گوناگونی روبه‌رو کرده که در مواردی منجر به خروج نیروگاه‌ها و کاهش تولید نسبت به تقاضای مصرف شده و این اتفاق به طبع خود عامل خاموشی در بخش‌های خانگی و بروز خسارات سنگین در بخش صنایع را به همراه داشته است.
لذا داشتن پتانسیل‌های بالا به لحاظ ذخایر غنی سوخت (زغال‌سنگ- گاز- فرآورده‌های نفتی- میعانات نفتی و …) همچنین منابع طبیعی از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر بدلیل موقعیت جغرافیایی مناسب مانند خورشیدی- بادی و … در کشور امکان تنوع بخشی به سبد سوخت مصرفی نیروگاه‌ها با فراهم کردن امکان به کارگیری از سوخت جایگزین به جای سوخت اصلی در نیروگاه در مواقع مورد نیاز و تامین و ذخیره ایمن به جهت زمان ضرورت و همچنین گسترش به کارگیری و استفاده از انرژی‌های نو و تجدید‌پذیر می‌تواند راه‌گشای مناسب و خوبی برای گذر از مواقع بحران باشد و تولید برق پایدار و شبکه برق ایمن را برای کشور تامین کنیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=73433
  • نویسنده : رسول صادقی
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.