4
رئیس حوضه آبریز رودخانه زهره، جراحی و حوضه‌های جنوبی:

طرح‌های بهبود در شبکه‌های آبیاری بوشهر در حال اجراست

  • کد خبر : 50902
  • 07 خرداد 1400 - 20:52
طرح‌های بهبود در شبکه‌های آبیاری بوشهر در حال اجراست
"مهرزاد احسانی" در حاشیه بازدید از طرح‌های توسعه منابع آب و شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر افزود: جلب مشارکت مردم در طرح‌های توسعه آب ضروری است.

رئیس حوضه آبریز رودخانه زهره، جراحی و حوضه‌های جنوبی با اشاره به کاهش بارش‌ها، گفت: در حال حاضر تنها ۵۱ درصد از نیاز آبی شبکه‌های آبیاری استان بوشهر تامین می‌شود، بر همین اساس طرح‌هایی از جمله تکمیل سدهای مخزنی دالکی و خاییز و طرح‌های بهبود در شبکه‌های آبیاری جهت افزایش راندمان مصرف در این حوضه در حال اجرا است.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “مهرزاد احسانی” در حاشیه بازدید از طرح‌های توسعه منابع آب و شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر افزود: جلب مشارکت مردم در طرح‌های توسعه آب ضروری است.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط آبی کشور، آبیاری از روش‌های غرقابی باید به سوی آبیاری مدیریت شده حرکت کند.
احسانی افزود: طرح شرکت آب منطقه‌ای بوشهر در خصوص اصلاح روش‌های آبیاری نخیلات دشتستان که منجر به کاهش دور آبیاری، جلوگیری از تنش آبی درختان و کاهش مصرف آب می‌شود ایده‌ای بسیار جذاب است.
وی تصریح کرد: طرح‌هایی مثل پایلوت ۱۷۰ هکتاری که تا کنون اجرایی شده باید مورد ارزیابی مستمر قرار گیرد تا نقاط قوت و ضعف آن برای طرح‌های آینده تبدیل به کتابچه راهنما شود.
وی با تاکید بر ضرورت توجه به پیچیدگی‌های فنی و اجتماعی این طرح بزرگ گفت: مسیر اجرای این طرح بسیار پیچیده خواهد بود، چرا که آبیاری تحت فشار در مناطق دارای مالکیت مشاعی، کارکرد کمتری دارد. اگر همکاری و مشارکت مردم در یک سطح وسیع انجام نشود، در روند ایجاد آبیاری تحت فشار اختلال ایجاد خواهد شد.
وی بیان کرد: به منظور دستیابی به نتایج بهتر از اجرای این طرح می‌بایست عملیات اجرایی به صورت منطقه‌ای و ناحیه بندی شده عمل کرد تا قدم‌ها را با اطمینان بیشتری برداشت.
رئیس حوضه آبریز رودخانه زهره، جراحی و حوضه‌های جنوبی کشور از سد دالکی بازدید و در جلسه کارگاهی و بررسی میدانی، روند پیشرفت این پروژه را مورد ارزیابی قرار داد.
در ادامه، سد رییسعلی دلواری به عنوان بزرگترین تامین کننده آب کشاورزی شهرستان دشتستان، شبکه آبیاری دالکی، ایستگاه پمپاژ نخلستان، ایستگاه پمپاژ حاج مهدی، پایلوت ۱۷۰ هکتاری اصلاح شیوه‌های آبیاری نخیلات دشتستان و شرکت بهره برداری از شبکه‌های آبیاری و زهکشی استان بوشهر مورد بازدید قرار گرفت.

 

نیروگاهیان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر در نشست پایانی روز اول بازدید اظهار کرد: در حال حاضر یک سد مخزنی (رییسعلی دلواری)، ۴ سد انحرافی و ۴ ایستگاه پمپاژ، تاسیسات تامین و انحراف آب جهت پوشش ۷ شبکه آبیاری و زهکشی استان بوشهر به وسعت بیش از ۳۲ هزار هکتار است.
“علی محمدی” افزود: بر اساس برآوردهای موجود، بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار اصله نخل تحت پوشش این شبکه‌های آبیاری است و جهت تامین حقابه کامل کشاورزی و زراعت در شبکه‌های آبیاری استان بوشهر سالانه ۶۸۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش بارش‌ها، تنها ۵۱ درصد از نیاز آبی شبکه‌های آبیاری استان بوشهر تامین می‌شود و راهکارهایی از جمله تکمیل سدهای مخزنی دالکی و خاییز و طرح‌های بهبود در شبکه‌های آبیاری جهت افزایش راندمان مصرف در این حوزه در حال اجرا است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر تصریح کرد: بهره‌وری آبیاری در روش‌های غرقابی بسیار پایین است، به طوری که هم اکنون جهت تولید یک کیلوگرم خرما بیش از ۳۵۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود و این در حالی است که میانگین تولید به ازای هر اصله نخل نیز به زیر ۳۰ کیلوگرم کاهش یافته است.
محمدی بیان کرد: به همین منظور طرح اصلاح شیوه‌های آبیاری نخیلات دشتستان با همکاری وزارت جهاد کشاورزی در حال انجام است.
وی اظهار کرد: در این طرح، تامین آب پایدار، انتقال آب و اجرای شبکه اصلی شامل خطوط درجه ۱ و ۲ بر عهده شرکت آب منطقه‌ای بوشهر است و اجرای شبکه‌های فرعی، اصلاح واریته‌های غیر اقتصادی، اصلاح نخیلات موجود و ایجاد تشکل‌های آب بران از جمله وظایف جهاد کشاورزی استان است.
محمدی گفت: دو شبکه آبیاری سعدآباد با وسعت ۲۴۰۰ هکتار و آبپخش-کلل به وسعت ۷۷۰۰ هکتار به عنوان پایلوت اجرای این طرح انتخاب شده‌اند که هم اکنون آبیاری در این دو شبکه به صورت کاملا سنتی غرقابی و با راندمان بسیار پایین انجام می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر عنوان کرد: مشارکت مردم و جلب حداکثر همکاری ذینفعان و بهره‌برداران، عامل اصلی موفقیت طرح‌های مدیریت مشارکتی منابع آب است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=50902
  • نویسنده : محمدرضا جهانشاهی
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.