2

عیب یابی تپ سلکتور تپ چنجرهای قابل قطع زیربار با استفاده از آنالیز گازهای محلول در روغن بهمراه مطالعه موردی

  • کد خبر : 5785
  • 08 تیر 1398 - 1:48
عیب یابی تپ سلکتور تپ چنجرهای قابل قطع زیربار با استفاده از آنالیز گازهای محلول در روغن بهمراه مطالعه موردی

چکیده ترانسفورماتور مهم ترین تجهیز موجود در پست های فشارقوی می باشد که نقش اساسی در تامین انرژی پایدار در شبکه دارد. وقوع هر نوع حادثه و عیب میتواند تامین انرژی را با چالش بزرگ مواجه کند. بر اساس آمار درصد قابل توجهی از عیوب در قسمت تپ چنجر رخ می دهد که در چنین […]

چکیده

ترانسفورماتور مهم ترین تجهیز موجود در پست های فشارقوی می باشد که نقش اساسی در تامین انرژی پایدار در شبکه دارد. وقوع هر نوع حادثه و عیب میتواند تامین انرژی را با چالش بزرگ مواجه کند. بر اساس آمار درصد قابل توجهی از عیوب در قسمت تپ چنجر رخ می دهد که در چنین شرایطی استفاده از روش های مناسب جهت پیشگیری از حوادث و عیوب در این تجهیز ضروری می نماید. انجام تست های عیب یابی مثل تست گازکروماتوگرافی به منظور مشخص کردن گازهای محلول در روغن، میتواند کمک شایانی در شناسایی عیوب داشته باشد. در این مقاله با استفاده از آنالیز گازهای محلول در روغن نحوه شناسایی عیب در تپ سلکتور تپ چنجر قابل قطع زیر بار به همراه مطالعه موردی تشریح شده است.

مقدمه

ترانسفورماتور گران ترین تجهیز موجود در پست های فشارقوی می باشد که از دست دادن این تجهیز می تواند صدمات بسیاری را به تامین انرژی پایدار در شبکه وارد کند. سالیانه تعداد قابل توجهی از ترانسفورماتورها به دلیل عدم انجام تست های عیب یابی دچار حادثه می شوند. عیب هایی که در داخل ترانسفورماتور رخ می دهند، غالبا باعث تولید گاز در روغن می شوند. در چنین شرایطی انجام تست هایی همانند گازکروماتوگرافی میتواند کمک شایانی در شناسایی عیوب انجام دهد.

یک ترانسفورماتور از اجزای مختلفی همچون سیم پیچ ها، هسته ، تپ چنجر، تانک و سایر تجهیزات تشکیل شده است. با توجه به آمارهای موجود[۱]، بیشترین خطاها و عیوب در ترانسفورماتور، در ناحیه تپ چنجر رخ داده است. در نتیجه، اتخاذ روش های صحیح جهت شناسایی عیوب تپ چنجر و جلوگیری از خروج ناخواسته ترانسفورماتور حیاتی می باشد. به منظور تعیین میزان اثربخشی روش گازکروماتوگرافی در تشخیص عیب تپ چتجر بایستی با انواع تپ چنجر و ساختار آنها آشنا شد که در بخش ذیل ارائه شده است.

نویسندگان : محسن حسین خانلو ، سلیمان علیمحمدی

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=5785

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.