4

فعالیت ۵۳۶ نیروگاه خورشیدی در خراسان جنوبی

  • کد خبر : 81197
  • 20 تیر 1401 - 15:46
فعالیت ۵۳۶ نیروگاه خورشیدی در خراسان جنوبی
"مهدی دادگر" با بیان اینکه از ابتدای سال‌جاری تعداد 13 نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس به ظرفیت 160 کیلووات به مجموع نیروگاه‌های فعال استان افزوده شده است، اظهار داشت: استان خراسان جنوبی با داشتن 300 روز آفتابی در سال از مناطق مستعد در زمینه استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی و بادی است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان جنوبی، گفت: تعداد نیروگاه‌های خورشیدی بزرگ و کوچک این استان ۵۳۶ نیروگاه با ظرفیت ۲۴ مگاوات است.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “مهدی دادگر” با بیان اینکه از ابتدای سال‌جاری تعداد ۱۳ نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس به ظرفیت ۱۶۰ کیلووات به مجموع نیروگاه‌های فعال استان افزوده شده است، اظهار داشت: استان خراسان جنوبی با داشتن ۳۰۰ روز آفتابی در سال از مناطق مستعد در زمینه استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی و بادی است.

وی کمک به حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا و کاهش فشار به شبکه‌های توزیع برق را از مزایای استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی دانست و افزود: در حال حاضر تعداد ۴ نیروگاه خورشیدی بزرگ به ظرفیت ۱۸٫۵ مگاوات و تعداد ۵۳۲ نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس به ظرفیت ۵٫۵ مگاوات در این استان فعال است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان خراسان جنوبی به نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ استفاده از انرژی‌های خورشیدی به جای سوخت‌های فسیلی در جامعه اشاره کرد و گفت: این شرکت به نمایندگی از شرکت انرژی‌های تجدید پذیر(ساتبا) آمادگی انعقاد قرارداد ۲۰ ساله خرید تضمینی برق از صاحبان این نیروگاه‌ها را دارد.

وی افزود: انرژی تولیدی نیروگاه‌های کوچک مقیاس از ابتدای سال‌جاری، ۱۸۰۲ مگاوات ساعت بوده و درآمد حاصل از این میزان انرژی بیش از ۴ میلیارد تومان است که به مالکان این نیروگاه‌ها پرداخت شده است.

 

 

نیروگاهیان

دادگر از بهره‌برداری ۱۰ مگاوات از نیروگاه ۵۰ مگاواتی بادی، درح شهرستان سربیشه طی سال‌جاری خبر داد و افزود: علاوه بر این نیروگاه بادی، کلنگ یک نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۲ مگاوات با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ایام دهه فجر سال گذشته در شهرستان خوسف زمین زده شده است.

وی با اشاره به نقش موثر نیروگاه‌های خورشیدی در حفظ پایداری شبکه‌های برق در ایام پیک زمستان و تابستان، تصریح کرد: در این ایام حدود ۷ درصد از پیک بار استان از طریق این نیروگاه‌ها تامین می‌شود که کمک شایانی به تولید برق و کاهش خاموشی ها می‌کند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان خراسان جنوبی انرژی تولید شده توسط نیروگاه‌های کوچک مقیاس از ابتدای طرح را ۲۴٫۷۳ هزار مگاوات ساعت بیان کرد و افزود: مجموع ارزش انرژی تولید شده توسط این نیروگاه‌ها اعتباری بیش از ۴۲ میلیارد تومان است.

وی به تاثیرات زیست محیطی این نیروگاه‌ها در سطح استان نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به تولید ۲۴٫۷۳ هزار مگاوات ساعت انرژی تولید شده توسط نیروگاه‌های کوچک مقیاس، تاکنون از تولید و انتشار حدود ۱۶ هزار تن گاز دی اکسید کربن جلوگیری شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=81197
  • نویسنده : علی رفیعی
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.