2
یادداشت/

«فن بازار صنعت برق» پلی میان سه جامعه بزرگ شرکت‌های فناور، دانش‌بنیان‌ها و دانشگاهیان

  • کد خبر : 116442
  • 26 آبان 1402 - 20:20
«فن بازار صنعت برق» پلی میان سه جامعه بزرگ شرکت‌های فناور، دانش‌بنیان‌ها و دانشگاهیان
کشور ما با توجه به برنامه‌های توسعه خود و همچنین تلاش برای تولید و توسعه دانش و فناوری، برای شتاب دادن به روند توسعه اقتصادی و صنعتی خود نیازمند تبادل فناوری‌های درون‌زا و برون‌زا (داخل و خارج کشور) است.

پیوند دانشگاه و صنعت در کشور در سال‌های گذشته چندان قابل توجه نبود است و در جشنواره فن بازار صنعت برق در نظر بوده است تا هم‌رسانی میان سه جامعه بزرگ و تخصصی صنعت برق و انرژی، جامعه بزرگ شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان و جامعه استادان دانشگاهی و دانشجویان اجرایی شود.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه خبری برق حرارتی، علی عیسی‌پور، مدیرکل فناوری و بومی‌سازی نیروگاه‌های شرکت مادرتخصصی برق حرارتی در یادداشتی به مناسبت برپایی نخستین جشنواره و فن بازار تخصصی صنعت برق ایران نوشت: امروزه فناوری نقش بسیار مهمی در توسعه جوامع بشری یافته است. به همین دلیل سیاست‌ها و سازوکارهای مختلفی برای خلق، توسعه، تبادل، اشاعه و بکارگیری آن بکار گرفته می‌شود.

یکی از این شیوه‌های جدید که در برخی کشورها به ویژه کشورهای جنوب‌شرقی آسیا رواج یافته فن بازار است. فن بازار سازوکاری تکامل یافته در زمینه انتقال، تبادل یا خرید و فروش فناوری است که با کمک شیوه‌ها و خدمات مختلفی که به کار می‌گیرد، ضمن تسهیل تبادلات فناوری، زیرساخت‌های لازم و خدمات پشتیبانی متنوعی را به عرضه‌کنندگان و متقاضیان فناوری عرضه می‌دارد.

کشور ما با توجه به برنامه‌های توسعه خود و همچنین تلاش برای تولید و توسعه دانش و فناوری، برای شتاب دادن به روند توسعه اقتصادی و صنعتی خود نیازمند تبادل فناوری‌های درون‌زا و برون‌زا (داخل و خارج کشور) است.

در این میان فن‌بازار می‌تواند با استفاده از توانایی‌های نظری و بالقوه خود، هم در تحریک و ترغیب تولید و عرضه‌کنندگان فناوری مثمرثمر باشد و هم در ایجاد بستر مناسب و قابل اطمینان برای متقاضیان فناوری مؤثر واقع شود. فن بازار به عنوان یکی از اجزای نظام ملی نوآوری می‌تواند بخشی از سیاست‌ها و اقدامات مورد نیاز برای توسعه صنعتی کشور را محقق سازد.

هر چه بازار فناوری‌های داخلی فعال‌تر باشد، انگیزه و تقاضا برای تولید و بهره‌برداری از فناوری‌های بومی در کشور افزایش خواهد یافت و کشش تقاضا می‌تواند موتور محرکی برای تولید علم و فناوری‌های کاربردی‌تر در کشور شود. تحریم‌ها فاصله بین فناوری‌های داخلی با صنعت‌گران را کاهش داده است و واحدهای تولیدی به دانش بومی و متخصصان داخلی در سال‌های گذشته گرایش جدی‌تری پیدا کردند.

در صنعت نیروگاهی طی سال گذشته بیش از ۹۱ درصد قطعات و لوازم یدکی نیروگاه‌ها ساخت داخل شده‌اند که بیش از ۵۰ درصد این قطعات توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته شده است.

 

 

نیروگاهیان

فن بازار می‌تواند صاحبان فناوری (نظیر مراکز تحقیقاتی دولتی، مراکز تحقیقاتی و صنایع پیشرفته دفاعی، دانشگاه‌ها و…) را تشویق کند تا به منظور مشارکت در توسعه ملی، به شکل فعالی در این عرصه وارد شده و از منافع آن نیز برخوردار شوند.

پیوند دانشگاه و صنعت در کشور چندان در سال‌های گذشته قابل توجه نبود. در این جشنواره در نظر است تا هم‌رسانی میان سه جامعه بزرگ و تخصصی صنعت برق و انرژی، جامعه بزرگ شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان و جامعه استادان ارجمند دانشگاهی و دانشجویان، طی برنامه‌های مختلف و متنوع جهت تحقق اهداف یاد شده اجرایی شود.

حضور دانشگاهیان در فن بازار علاوه بر آشنایی نزدیک آن‌ها با قطعات و تجهیزات مختلف، می‌تواند سبب ایجاد انگیزه و امیدواری برای انجام خدمات مهندسی در حوزه صنعت برق در همه سطوح برای آنها شود. واضح است که فن بازار به تنهایی فاقد کارایی کافی برای ارتقای فعالیت‌های توسعه فناوری است. در این میان وظیفه دولت‌ها ایجاد ساز و کارهای حمایتی و تسهیل کننده برای خلق، توسعه، کسب، انتقال و جابجایی، تبادل، بکارگیری، اشاعه و تجاری‌سازی فناوری‌های مناسب در چارچوب سیاست‌های تعیین شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=116442
  • نویسنده : رسول صادقی
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه خبری برق حرارتی

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.