4

قطعه ۳ خط انتقال آب سد عباس‌آباد “بانه” به بهره‌برداری رسید

  • کد خبر : 60382
  • 12 مهر 1400 - 21:41
قطعه ۳ خط انتقال آب سد عباس‌آباد “بانه” به بهره‌برداری رسید
رسول‌پور اظهار کرد: سد عباس‌آباد ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای اتمام این پروژه ۴۷۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است و در صورت تأمین اعتبار لازم، این پروژه تکمیل خواهد شد.

پروژه قطعه سه خط انتقال آب سد عباس‌آباد به تصفیه‌خانه شماره یک “بانه” به بهره‌برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “اسعد رسول‌پور” معاون طرح توسعه شرکت آب منطقه‌ای کردستان در آئین افتتاح پروژه قطعه سه خط انتقال آب سد عباس‌آباد به تصفیه‌خانه شماره یک بانه که با حضور نماینده مردم شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی، فرماندار بانه و جمعی از مدیران این شهرستان برگزار شد، گفت: آب شرب شهرهای بانه، بوئین، آرمرده و کانی سور و تعدادی از روستاها، از دو سد عباس‌آباد با ظرفیت ۱۴ میلیون مترمکعب و سد بانه با ظرفیت چهار میلیون مترمکعب تأمین می‌شود.
وی افزود: با توجه به اینکه سدهای بانه گنجایش زیادی دارند تا افق ۱۵ ساله به لحاظ ذخیره‌سازی آب مشکلی نداریم و در صورتی که آب رودخانه چومان نیز به تصفیه خانه بوئین تخصیص یابد، آب شرب بانه تا افق ۳۰ ساله تأمین می‌شود.
رسول‌پور اظهار کرد: سد عباس‌آباد ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای اتمام این پروژه ۴۷۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است و در صورت تأمین اعتبار لازم، این پروژه تکمیل خواهد شد.
وی ادامه داد: برای اجرای قطعه سه خط انتقال آب سد عباس‌آباد به تصفیه خانه شماره یک بانه ۲۱ کیلومتر در مسیر لوله گذاری صورت گرفته است.
معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای کردستان خاطرنشان کرد: این پروژه در سال ۱۳۹۱ در سه قطعه شروع شد؛ قطعه نخست از سد عباس تا شهر بوئین به طول ۱۰ هزار و ۵۰۰ متر و قطر ۷۰۰ میلی‌متر لوله فولادی اجرا و در سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید.
وی اضافه کرد: قطعه دوم خط رفت ایستگاه پمپاژ شهر بوئین به مخزن پنج هزار مترمکعبی تپه عثمان‌آباد و تصفیه خانه شماره ۲ انتقال می‌یابد.
رسول‌پور با بیان اینکه با اجرای این پروژه ۵۰ لیتر آب به ظرفیت تصفیه‌خانه اضافه می‌شود، عنوان کرد: قطعه سوم خط انتقال به طول ۶۵۰۰ متر از مخزن پنج هزار لیتری عثمان آباد تا تصفیه خانه شهر بانه با لوله ۴۰۰ اجرا شد که پیمانکار قبلی عملیات اجرایی، چهار کیلومتر این پروژه را انجام داد و حوضچه و ابنیه‌های فنی توسط پیمانکار جدید اجرا شد.

 

نیروگاهیان

این مسئول ادامه داد: با توجه به ظرفیت محدود سد بانه حدود ۱۸۰ لیتر در ثانیه آب به تصفیه خانه انتقال داده می شود و تاکنون از ۱۳۰ لیتر ظرفیت مانده تصفیه‌خانه، استفاده نشده است.
وی گفت: تاکنون برای خط انتقال آب سد عباس‌آباد به تصفیه خانه ۴۵۰ میلیارد ریال هزینه شده که ۱۰۰ میلیارد ریال در سال‌های گذشته هزینه شده و برای تکمیل این پروژه ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.
رسول‌پور افزود: اسنادی به پیمانکار ارائه می‌شود ۴۵ درصد افت دارد و تلاش شده که ۶۰ درصد اعتبارات نقدی از محل ماده ۱۰ و ۱۲ تامین شود، در صورت تأمین بخشی از اعتبارات به صورت نقدی خط انتقال چهار هزار و ۵۰۰ کیلومتری خط رفت نیز انجام می‌شود و برای این منظور ۲۰۰ میلیارد ریال نقدینگی نیاز است.
وی ادامه داد: ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ایستگاه پمپاژ و خط انتقال قطعه شماره ۲ و سه هزار میلیارد ریال نیز برای تصفیه خانه با ظرفیت ۵۵۰ لیتر، اعتبار مورد نیاز است.
“انور کریمی‌کانی” مدیر اداره منابع آب شهرستان بانه، در ابتدای این مراسم، گفت: رفع مشکلات آب این شهرستان از دغدغه‌های مدیران و متولیان بخش آب این شهرستان است و در این راستا تلاش‌ها و اقدامات جهادی خوبی صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه رفع معارض و حل مشکلات این پروژه با همکاری فرمانداری، مراجع قضائی و انتظامی صورت گرفته، افزود: این پروژه دارای مشکلات حقوقی و مالی فراوان بود که به لطف همت مسئولان شهرستان بانه و تلاش‌های زودهنگام شرکت‌های پیمانکار و مشاور، ظرف مدت دو ماه خط انتقال آب سد عباس‌آباد به تصفیه‌خانه بانه، به بهره‌برداری رسید.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=60382
  • نویسنده : کامران سهرابی
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.