4

مبادله فهرست تاسیسات هسته ای و زندانیان میان پاکستان و هند

  • کد خبر : 13010
  • 11 دی 1398 - 18:38
مبادله فهرست تاسیسات هسته ای و زندانیان میان پاکستان و هند

پاکستان و هند در راستای پیمان منع حمله به تاسیسات و نیروگاه های اتمی یکدیگر، فهرستی از تاسیسات اتمی خود را امروز چهارشنبه و در نخستین روز از سال ۲۰۲۰ مبادله کردند. به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از ایرنا،به گزارش بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان، اسلام آباد و دهلی نو بر اساس بند۲ […]

پاکستان و هند در راستای پیمان منع حمله به تاسیسات و نیروگاه های اتمی یکدیگر، فهرستی از تاسیسات اتمی خود را امروز چهارشنبه و در نخستین روز از سال ۲۰۲۰ مبادله کردند.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از ایرنا،به گزارش بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان، اسلام آباد و دهلی نو بر اساس بند۲ توافقنامه منع حملات علیه تاسیسات هسته ای بین دو کشور در دهم دیماه ۱۳۶۷ شمسی (۳۱ دسامبر ۱۹۸۸)، فهرستی از محل استقرار تاسیسات هسته ای خود را اول ژانویه هر سال با همدیگر مبادله می کنند.

براساس این توافقنامه، این فهرست امروز به طور رسمی به نمایندگان سفارتخانه های پاکستان و هند در محل وزارت امور خارجه دو کشور تحویل شد.

تبادل فهرست تاسیسات هسته ای بین پاکستان و هند حتی در زمانی که روابط فعلی دو کشور پس از نبرد هوایی سال گذشته، تشدید درگیری های مرزی و لغو امتیاز ویژه منطقه کشمیر به سردی گراییده، نیز ادامه یافت.

به نقل از بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان؛ این کشور و هند بر اساس قرارداد جداگانه و دوجانبه؛ فهرستی از زندانیان دو کشور را نیز مبادله کردند.

بر اساس موافقتنامه دسترسی به تسهیلات کنسولی بین دو کشور در اول خرداد ۱۳۸۷(۲۱ می ۲۰۰۸)، اسلام آباد – دهلی نو فهرست زندانیان دو کشور را دوبار در سال رد و بدل می کنند.

در بیانیه امروز آمده است: فهرست ۲۸۲ زندانی هندی شامل ۵۵ غیرنظامی و ۲۲۷ صیاد به نماینده سفارت این کشور در اسلام آباد تحویل داده شد.

با این حال تبادل فهرست زندانیان میان دو کشور در حالی انجام گرفت که تنش ها در نواز مرزی مشترک پاکستان و هند همچنان در وضعیت تشدید قرار دارد.

تنش ها میان پاکستان و هند به عنوان رقیبان سنتی در جنوب آسیا، که با تصمیم دهلی نو برای لغو امتیازات ویژه منطقه جامو و کشمیر، تشدید شده بود، در روزهای اخیر با تصویب لایحه شهروندی در هند که اسلام آباد آن را مغایر با قوانین بین المللی و خطری برای تشدید بحران پناهجویان می داند، وارد مرحله جدیدی شده است.

حدود ۱۵۰ روز پیش دولت هند از تصمیم خود برای لغو خودمختاری نسبی و اختیارات ویژه منطقه جامو و کشمیر خبر داد. طبق اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند، این منطقه به جز در مسائل دفاعی و امور خارجی، در سایر موارد از اختیارات خاص برخوردار بود.

گزارش اخیر رسانه های پاکستان حاکی از نگرانی مقام های سیاسی و نظامی این کشور نسبت به هرگونه وقوع رخداد ناگوار میان پاکستان و هند در نوار مشترک مرزی است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=13010

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.