2

مدیریت مصرف آب، راهکاری موثر برای عبور از بحران خشکسالی/ همکاری و همراهی مردم لازمه کاهش مصرف آب

  • کد خبر : 88078
  • 27 مهر 1401 - 22:24
مدیریت مصرف آب، راهکاری موثر برای عبور از بحران خشکسالی/ همکاری و همراهی مردم لازمه کاهش مصرف آب
با توجه به محدودیت منابع آب ایران در سال‌های اخیر استفاده بهینه از این منابع و کاهش مصرف آب در دستور کار کلیه سازمان‌ها و نهادها قرار گرفته و از این رو اجرای اقدامات متناسب با مدیریت مصرف آب و پیاده‌سازی بیش از پیش این موضوع در دستگاه‌های مختلف و بخش‌های متنوع مصرف می‌تواند کمک شایانی به کاهش مصرف آب در کشور کند.

مصرف آب شرب در ایران نسبت به الگوی مصرف تعیین شده اختلاف قابل توجهی دارد که با توجه به شرایط سومین خشکسالی پیاپی و شرایط ویژه آب کشور، مدیریت مصرف آب را به یک اصل اساسی برای عبور از این بحران تبدیل کرده است.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، با توجه به محدودیت منابع آب ایران در سال‌های اخیر استفاده بهینه از این منابع و کاهش مصرف آب در دستور کار کلیه سازمان‌ها و نهادها قرار گرفته و از این رو اجرای اقدامات متناسب با مدیریت مصرف آب و پیاده‌سازی بیش از پیش این موضوع در دستگاه‌های مختلف و بخش‌های متنوع مصرف می‌تواند کمک شایانی به کاهش مصرف آب در کشور کند.

اهمیت موضوع مدیریت مصرف در کشور به قدری است که “آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی” رئیس جمهور در ۲۵ مهرماه با اشاره به مسئله خشکسالی در کشور، مدیریت مصرف منابع را مورد توجه قرار داد و وزارت نیرو را مکلف کرد با تبیین دقیق مشکلات و کمبودها مردم را در جریان برنامه‌های این وزارتخانه در زمینه مدیریت و بهینه‌سازی مصرف قرار دهد.

“علی‌اکبر محرابیان” وزیر نیرو نیز روز گذشته با اشاره به سپری شدن دو سال خشک در کشور اظهار کرد: کشور در سال آبی ۹۹ – ۱۴۰۰ رتبه سوم خشکسالی را در طول ۵۰ سال گذشته و سال آبی ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ که شهریورماه به پایان رسید، رتبه یازدهم خشکسالی را داشته است.

وی با اشاره به پیش‌بینی سازمان هواشناسی درخصوص پاییز کم بارش امسال، گفت: بارندگی‌های امسال نسبت به شرایط نرمال ۷۰ درصد کاهش داشته است.

محرابیان افزود: پیش بینی‌های سازمان هواشناسی و مرکز تحقیقات آب هم نشان می‌دهد که میزان بارش‌های پاییز ۵۰ درصد کمتر از شرایط نرمال خواهد بود؛ البته وضعیت بارندگی مهرماه نشان می‌دهد که پیش‌بینی‌ها تقریبا درست بوده است.

 

 

نیروگاهیان

وزیر نیرو ادامه داد: در این شرایط موضوع مهم مدیریت مصرف است که باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم؛ بر روی سد‌ها و آب‌های زیرزمینی جدول دقیق منابع و مصارف استخراج کردیم و مسئولان حوزه‌های وزارت نیرو برنامه‌ریزی‌های دقیقی را با رعایت اصول علمی استخراج کرده‌اند و تلاش می‌کنیم که این اعداد و ارقام دقیق رعایت شود.

وی ادامه داد: برای رعایت اعداد مصرف لازم است مدیریت مصرف در همه بخش‌ها صورت بگیرد و باید مطابق این جدول مصارفمان را تنظیم کنیم.

بر این اساس، نصب کنتور در هر واحد برای پایش میزان مصرف آب و شناسایی فعالیت‎ها و مکان‌های پر مصرف، اجتناب از باز گذاشتن شیر آب در مواقع غیر ضروری و نصب شیر‌های زمان‌دار، اجتناب از شستشوی سطوح با فشار زیاد و شلنگ، بررسی مرتب تاسیسات برای جلوگیری از نشتی، نصب سردوش‌های کاهنده مصرف یا تنظیم کننده جریان روی سر دوش، جایگزینی شستشوی دستی با ماشین های ظرفشویی و لباسشویی و استفاده از آنها با ظرفیت کامل و غیره از جمله راهکارهای مدیریت مصرف در بخش خانگی است که با رعایت این موارد می‌توانیم به فکر ذخایر آب کشور باشیم.

تلاش‌ها و اقدامات وزارت نیرو در دولت مردمی سیزدهم به خاطر مدیریت مطلوب تولید و مصرف بخش آب و همچنین برق نشان داد این وزارتخانه ظرف یک سال گذشته در بخش برق به نحوی برنامه‌ریزی کرد که مشکلی در بخش تأمین وجود نداشت و باید در موضوع تنش آبی که در حال حاضر با آن‌ها مواجه هستیم تدابیر ویژه‌ای را اتخاذ کنیم.

قطع به یقین برنامه‌ریزی‌های وزارت نیرو به شکلی تنظیم می‌شود که از کمبود و تنش‌های آبی پیشگیری شود، هرچند که تحقق این موضوع نیازمند همکاری و همراهی جدی مردم است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=88078
  • نویسنده : امیررضا آزاده
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.