نویسنده : محمدرضا طالبزاده – شرکت توزیع نیروی برق جنوب شرق تهران
ﭼﻜﻴﺪﻩ ﻣﻘﺎﻟﻪ : ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺍﻟﮕﻮﻫﺎی ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻣﺼﺮﻓﻲ ، ﻭﺿﻊ ﻗﻮﺍﻧﻴﻦ ﻣﻨﺎﺳﺐ ، ﺗﺸﻮﻳﻖ ﻭ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﺍﺯ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﻣﺼﺮﻑ ﺑﻬﻴﻨﻪ ، ﺍﻳﺠـﺎﺩ ﺍﻟﺰﺍﻣﺎﺕ ﺳﺎﺯﻣﺎنی ﻭ ﻓﻨﻲ ﻭ ﻣﺎلی، ﺍﺟﺮﺍی ﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺕ ﻭﺁﻣﻮﺯﺷﻬﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺍﺯ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﻭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎﺋﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﺨﺶ ﺍﻧـﺮﮊی ﻭ ﺑـﺎ ﺗﻮﺟـﻪ ﺑـﻪ ﻧﻴﺎﺯﻫﺎی ﻛﻨﻮنی ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻭ ﺿﺮﻭﺭﺕ ﺗﻘﺎﺿﺎی ﺁﻥ ﻣﻴﺒﺎﻳﺴﺖ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﻴﺮﺩ.ﺍﺯ ﺳﻮی ﺩﻳﮕﺮ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺍﻟﮕـﻮی ﺭﻓﺘـﺎﺭی ﻣﺼـﺮﻑ ﻛﻨﻨـﺪﮔﺎﻥ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﻭ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺗﻮﻟﻴﺪی ﻫﺮ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ، ﻣﺒﻨﺎﺋﻲ ﺑﺮﺍی ﺳﻴﺎﺳﺘﮕﺰﺍﺭی ﻫﺎ ﻭ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﻋﻤﻠﻴﺎﺗﻲ ﻭ ﺍﺳﺘﺮﺍﺗﮋﻳﻚ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻫﻢ ﻓﺮﺁﻳﻨﺪ ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ ﺑﺮﺍی ﺍﺭﺯﻳﺎبی ﺍﺛﺮ ﺑﺨﺸﻲ ﺁﻥ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﺤﺴﻮﺏ می ﺷﻮﺩ.
ﺑﺪﻳﻬﻲ ﺍﺳﺖ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻫﺮ ﻧﻮﻉ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺩﺭ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻫﺎی ﻣﺼﺮﻑ ﻛﻨﻨﺪﻩ ، ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻣﺼﺮﻓﻲ ﺁﻧﺎﻥ می ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺑـﺮﺍی ﺗﺮﻭﻳﺞ ﺗﻮﺻﻴﻪ ﻫﺎی ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻣﺼﺮﻑ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺍﻧﺮﮊی ، ﻻﺯﻡ ﺍﺳﺖ ﺍﻟﮕﻮی ﻣﺼﺮﻓﻲ ﻣﺸﺘﺮﻛﻴﻦ ﺷﺎﻣﻞ : ﻭﺿـﻌﻴﺖ ﺁﮔـﺎﻫﻲ ﻭ ﻧﮕـﺮﺵ ﻭ ﺭﻓﺘـﺎﺭ ﻣﺼﺮﻓﻲ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﻴﺮﺩ ﻭ ﺑﺎ ﺩﺭﻙ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﻋﻴﻨﻲ ﻣﺼﺮﻑ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ، ﺭﺍﻫﻜﺎﺭ ﻭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﺪﻭﻳﻦ ﻭ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺷﻮﺩ.
ﻟﺬﺍ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺷﺎﺧﺼﻬﺎﺋﻲ ﻛﻪ ﺍﻭﻻ ﻣﺪﻝ ﻣﺼﺮﻑ ﺭﺍ ﺗﻌﻴﻴﻦ می ﻧﻤﺎﻳﺪ ﻭ ﺛﺎﻧﻴﺎ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﺭﻭﻧﺪ ﻣﺼﺮﻑ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺯﻣﺎﻥ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﻫﻨﺪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺒﺪﺍ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎ ﻭ ﻫﻢ ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﻣﻘﺼﺪ ﺍﺭﺯﻳﺎبی ﻣﻮﺛﺮ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﻮﺩ.