3

«مصرف بی‌رویه خانگی» عامل اصلی کم‌آبی در کشور/ آموزش چاره‌ساز است

  • کد خبر : 99314
  • 24 اسفند 1401 - 2:20
«مصرف بی‌رویه خانگی» عامل اصلی کم‌آبی در کشور/ آموزش چاره‌ساز است
بر اساس یافته‌های این تحقیق ۹۰.۵ درصد از شهروندان تهرانی حاضر در نمونه آماری از بحران کم آبی در کشور مطلع هستند و تنها ۹.۵ درصد ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند.

مخاطبان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) در یک نظرسنجی تلفنی، مصرف بی‌رویه آب را نسبت به ۱۴ عامل مشخص‌شده دیگر، عامل بحران‌ساز کم‌آبی در کشور می‌دانند و همچنین راهبرد اصلی مقابله با این بحران را «اطلاع‌رسانی به موقع و آموزش کافی» دانسته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)،در حالی که مشارکت‌کنندگان در نظرسنجی از میان ۱۴ عامل مشخص شده؛ «مصرف بی‌رویه در بخش خانگی» را بیشتر در بحران آب دخیل می‌دانند، «اطلاع‌رسانی و آموزش» را هم از میان راهکارهای دهگانه موثرتر ارزیابی کرده‌اند.به گزارش گروه نظرسنجی ایرنا، بیش از ۲ دهه است که ایران به دلایلی چون خشکسالی و کاهش شدید بارندگی و همچنین بالا رفتن میزان مصرف با بحران کم آبی مواجه است و تهران به عنوان پرجمعیت‌ترین کلان‌شهر در کانون این بحران قرار دارد. به دلیل اهمیت موضوع اداره‌ کل پژوهش و بررسی‌های خبری ایرنا از رهگذر نظرسنجی دیدگاه شهروندان تهرانی را در این باره جویا شده است.
این نظرسنجی به صورت تلفنی و طی روزهای ۲۰ تا ۲۹ دی ماه ۱۴۰۱ انجام شده است.

بر اساس یافته‌های این تحقیق ۹۰.۵ درصد از شهروندان تهرانی حاضر در نمونه آماری از بحران کم آبی در کشور مطلع هستند و تنها ۹.۵ درصد ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند. جامعه آماری این پیمایش شامل تمامی شهروندان بالاتر از ۱۸ سال ساکن مناطق ۲۲ گانه شهر تهران است. حجم نمونه این تحقیق ۵۶۴ نفر بوده که به صورت تصادفی ساده انتخاب شده است.

همچنین ۷۲.۳ درصد از پاسخ‌گویان معتقدند که مردم به میزان «کم» و «خیلی کم» بحران خشکسالی و کم آبی را در کشور جدی می‌گیرند. ۲۷.۷ درصد نیز بر این باورند که این بحران از سوی مردم به میزان «خیلی زیاد»، «زیاد» و «تاحدودی» جدی گرفته می‌شود.

از میان شرکت‌کنندگان در نظرسنجی ایرنا ۹۲.۸ درصد اعلام کرده‌اند که «خیلی زیاد»، «زیاد» و «تاحدودی» نگران وضعیت آب در کشور هستند و در مقابل ۷.۲ درصد نیز گفته‌اند نگرانی اندکی در این مورد دارند.

بر اساس نتایج به دست آمده؛ ۹۵.۵ درصد از پاسخ‌گویان اعلام کرده‌اند که «خیلی زیاد» و «زیاد» در مصرف آب صرفه جویی می‌کنند و ۴.۵ درصد نیز به عدم صرفه‌جویی کافی در مصرف آب اذعان داشته‌اند.

در بخش دیگری از یافته‌های این نظرسنجی ترتیب عوامل موثر بر ایجاد بحران آب در کشور مشخص شده است که مطابق آن «مصرف بی‌رویه آب در بخش خانگی» با ۱۷ درصد و «خشکسالی و کاهش بارش برف و باران» با ۱۶ درصد دو عامل اصلی محسوب می‌شوند.
کم‌کاری مسئولان در زمینه دیپلماسی آب (۱۴‌درصد)، کشت محصولات پرمصرف (۱۱ درصد)، استفاده از روش‌های سنتی آبیاری در بحش کشاورزی (۱۰ درصد) از جمله دیگر دلایل مورد اشاره است.

همچنین مشارکت‌کنندگان در این نظرسنجی ایرنا راهکارهایی نیز برای مقابله با بحران کم آبی در کشور ارائه داده‌اند که در آن میان «اطلاع‌رسانی و آموزش» با ۱۹ درصد در اولویت نخست را کسب کرده است.

«صرفه جویی در مصرف خانگی» و «مدیریت در بخش کشاورزی» هر کدام با ۱۸ درصد در رده بعدی قرار دارند.

 

 

نیروگاهیان

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=99314
  • نویسنده : مریم حاج‌نوروز نظری
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.