7

مصرف سوخت گاز نیروگاه نکا باید به ۱۰۰ درصد برسد

  • کد خبر : 8077
  • 18 مهر 1398 - 16:49
مصرف سوخت گاز نیروگاه نکا باید به ۱۰۰ درصد برسد

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت : مصرف سوخت گاز نیروگاه نکا باید به ۱۰۰ درصد برسد معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: با انجام پیگیری‌ها و مکاتبه‌های لازم با مسوولان وزارت‌خانه‌های نفت و نیرو تاکید کردیم که باید مصرف سوخت گاز نیروگاه نکا به […]

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت : مصرف سوخت گاز نیروگاه نکا باید به ۱۰۰ درصد برسد

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: با انجام پیگیری‌ها و مکاتبه‌های لازم با مسوولان وزارت‌خانه‌های نفت و نیرو تاکید کردیم که باید مصرف سوخت گاز نیروگاه نکا به صد در صد برسد.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از خبرگزاری فارس، سوخت مصرفی نیروگاه مازوت است که مقرون به صرفه تراز گاز طبیعی است اما آلودگی بسیار فراوانی برای روستاها و شهرهای اطراف ایجاد کرده و اکثراوقات دود سیاه رنگ و خاکستری غلیظی آسمان روستاها را دربرمی‌گیرد که ناشی از سوختن مازوت است.

اثرات سوخت مازوت در بعضی از روزها به‌صورت ذرات سیاه رنگ بروی خودروها و محصولات کشاورزی مشهود است و این مطلب تنها گوشه‌ای از خسارتی است که به چشم دیده می‌شود و اثرات مخرب آن بر روی بدن انسان بماند که خود جای بحث کارشناسی دارد.

نکته مهم دیگر اینکه در روزهای ابری و بارانی مصرف مازوت به حداکثر می‌رسد که باتوجه به اهمیت این موضوع باید پیگیری شود؛ چرا به جای مصرف گازطبیعی از مازوت استفاده می‌کنند و اینکه چرا محیط زیست و انسان‌ها را فدای اقتصاد می‌کنند.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران که اعلام کرده بود: برای همه واحدهای صنعتی و نیروگاهی برنامه مدیریت و پایشی در دستور کار داریم که با انجام نمونه‌برداری و پایش‌های مستمر نتایج این آزمایش‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

محمودعلی رکنی افزود: این نیروگاه قبلا صد در صد از سوخت مازوت استفاده می‌کرده که الان مصرف سوخت مازوت آن به ۲۰ درصد و گاز طبیعی به ۸۰ درصد رسیده ولی هدف این است سوخت این نیروگاه را صد در صد به گاز طبیعی برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر استفاده این نیروگاه از گاز طبیعی را به صد در صد برسانیم در این صورت آلودگی کمتر بوده که این موضوع به‌صورت جدی درحال پیگیری است و در این زمینه نیز مکاتبه‌های متعددی برای تامین گاز طبیعی انجام شده است و تا زمانی که این واحد نیروگاهی از سوخت مازوت استفاده می‌کند مطابق با استانداردهای زیست‌محیطی نیست.وی در ادامه پیگیری‌هایش اظهار کرد: با انجام پیگیری‌ها و مکاتبه‌های لازم با مسوولان وزارت‌خانه‌های نفت و نیرو تاکید کردیم که باید مصرف سوخت گاز این نیروگاه به صد در صد برسد.

معاون محیط زیست مازندران با اشاره به تکنولوژی ۵۰ سال گذشته این نیروگاه اشاره کرد که با استانداردهای روز خیلی فاصله دارد، تاکید کرد: باید تکنولوژی این نیروگاه بروز شود که در صورت تحقق این مهم بسیاری از چالش‌ها برطرف خواهد شد.

رکنی گفت: باتوجه به نارضایتی مردم و باران‌های اسیدی هشدارهای لازم داده شده که باید این مشکل در سریع‌ترین زمان ممکن حل شود.

مدیرعامل شرکت گاز مازندران اظهار کرد: میزان سوختی که در اختیار کل نیروگاه‌ها در سطح کشور در نظر گرفته می‌شود براساس دستورالعمل شرکت ملی گاز ایران است و نمی‌توانیم مقدار سوخت یک خط را خالی کنیم بلکه براساس برنامه‌یزی شرکت ملی گاز ایران است که در این زمینه مکاتبه‌های مختلفی با شرکت ملی گاز ایران صورت گرفته و حداکثر همکاری را در این زمینه در دستور کار دارند.

طبق بررسی‌های به عمل آمده از سوی کارشناسان نیروگاه نکا، با پیگیری‌هایی که در طول سال‌های اخیر صورت گرفته سوخت گاز این نیروگاه به ۸۰درصد رسیده ولی معمولا فصل سرد که سال می‌رسد براساس تجربه‌های سال‌های گذشته احتمال سوخت ۱۰۰ درصدی به نیروگاه وجود ندارد که باید از هم‌اکنون پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

اما موضوعی که دغدغه است اینکه سوخت مازوت برای تجهیزات نیروگاه نیز مطلوب بوده و خود مسؤولان نیروگاه نیز تمایلی به مصرف مازوت ندارند که لازم است مسؤولان استانی و کشوری به‌ویژه سازمان محیط زیست در این زمینه ورود جدی پیدا کرده و نیروگاه نکا از این قضیه جدا کند تا در زمستان تخصیص ۱۰۰درصدی گاز به این نیروگاه صورت گیرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=8077

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.