3

مصرف مازوت هیچ مزیت مالی برای نیروگاه‌ها ندارد/ نیروگاه‌های تهران در ۱۰ سال گذشته مازوت دریافت نکرده‌اند

  • کد خبر : 118297
  • 14 آذر 1402 - 15:28
مصرف مازوت هیچ مزیت مالی برای نیروگاه‌ها ندارد/ نیروگاه‌های تهران در ۱۰ سال گذشته مازوت دریافت نکرده‌اند
شرکت مادرتخصصی برق حرارتی پیرو مطلب مندرج در روزنامه آفتاب یزد با عنوان"مازوت‌سوزی به دلیل نداری" در جوابیه‌ای با اشاره به اظهار نظر یک عضو شورای شهر تهران درباره آلودگی هوای تهران ناشی از مازوت‌سوزی نیروگاه‌های پایتخت، تاکید کرده است که نیروگاه‌های تهران نزدیک به ۱۰ سال است که مازوت دریافت نمی‌کنند.

سوخت‌ گاز، گازوئیل و مازوت با یک نرخ ثابت به تمامی نیروگاه‌های حرارتی عرضه می‌شود. لذا مصرف مازوت نه تنها هیچ مزیتی مالی برای نیروگاه‌ها ندارد بلکه نیروگاه‌ها را درگیر تبعات ناشی از خوردگی تجهیزات می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه خبری برق حرارتی، شرکت مادرتخصصی برق حرارتی پیرو مطلب مندرج در روزنامه آفتاب یزد با عنوان”مازوت‌سوزی به دلیل نداری” در جوابیه‌ای با اشاره به اظهار نظر یک عضو شورای شهر تهران درباره آلودگی هوای تهران ناشی از مازوت‌سوزی نیروگاه‌های پایتخت، تاکید کرده است که نیروگاه‌های تهران نزدیک به ۱۰ سال است که مازوت دریافت نمی‌کنند.

در این جوابیه آمده است: از این رو اظهار نظر در خصوص مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های استان تهران به استناد آمار مصرف و تحویل سوخت که ماهانه به ارگان‌های نظارتی (شورای عالی امنیت ملی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و  وزارت اطلاعات)ارائه می‌شود، نامعتبر است.

نیروگاه‌های موجود در استان تهران شامل نیروگاه‌های طرشت، بعثت و ری هر سه از سوخت گاز استفاده می‌کنند. نیروگاه‌های دیگر شامل شهدای پاکدشت(دماوند) و پرند نیز به دلیل ماهیت سیکل‌ترکیبی بودن اساسا قابلیت مصرف مازوت را ندارند.

شایان ذکر است تاکنون درباره انتقال مازوت انباشته در نیروگاه‌های اصفهان و بعثت تهران مکاتبات زیادی بین شرکت برق حرارتی و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی صورت گرفته است؛ چرا که طی بیش از ۱۰ سال گذشته این دو نیروگاه تک سوز بوده و از سوخت گاز برای تولید برق استفاده می‌کنند. همچنین سایر نیروگاه‌های استان تهران نیز اساسا قابلیت مصرف مازوت را ندارند. از این رو مجدد مساله مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های تهران طی امسال و سال‌های گذشته تکذیب می‌شود.

آنچه در حال حاضر تهران در حوزه آلودگی هوا با آن درگیر است، کاهش ضریب تخلیه آلودگی هوای تهران به دلیل سرد شدن هوا، افزایش تعداد خودرو و عدم بازنشستگی خودروهای فرسوده و در نتیجه افزایش مصرف بنزین است.

شایان ذکر است براساس «سیاهه انتشار» که مرجع اصلی و غیرمنتفع از حوزه سوخت نیروگاهی است و توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست منتشر می‌شود، میزان آلودگی منابع ثابت و متحرک به تفکیک مشخص شده است و براساس آن، سهم منابع متحرک در آلودگی هوای تهران ۵۹ درصد است در حالی که در بخش منابع ثابت، سهم نیروگاه‌ها ۳.۸ درصد از کل آلایندگی شهر تهران است.

همانگونه که در گزارش مذکور نیز اشاره شده است داریوش گل‌عیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط‌زیست اظهارات سوده نجفی، عضو شورای شهر تهران درخصوص مصرف مازوت در نیروگاه‌های تهران را تکذیب کرده است و بر مساله نقش خودروها در آلودگی هوا تاکید کرده است.

همچنین جلیل سالاری‌نسب، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در نشست خبری خود یک روز پس از اظهارات عضو شورای شهر تهران با اشاره آخرین وضعیت مصرف سوخت در نیروگاه‌های تهران، اظهار داشت: در استان تهران به هیچ وجه مصرف مازوت در نیروگاه‌ها صورت نمی‌گیرد و هر کسی ادعا می‌کند حتما خبرنگاران از او مستندات بخواهند. به گفته این مقام مسئول گازوئیل مورد استفاده در نیروگاه‌های تهران نیز استاندارد یورو است و میزان گوگرد آن کمتر از ۱۰ ppm است.

درخصوص مطالب ذکر شده در این گزارش به نقل از معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصر قند در مجلس شورای اسلامی درباره قانون هوای پاک به اطلاع می‌رساند در حال حاضر هیچ تکلیف قانونی مستقیمی ذیل قانون هوای پاک و آیین‌نامه‌های آن به طور اختصاصی برای وزارت نیرو تعریف نشده است.

لازم به ذکر است در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ هیات دولت ماده ۲۳ آیین نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی‌ها(موضوع ماده ۲ قانون هوای پاک) را مورد تجدید نظر قرار داد و براساس آن شرکت پالایش نفت موکلف گردید تا با اجرای طرح ارتقای کیفیت نفت کوره مطابق استاندارد ملی اقدام نماید تا در صورت مصرف مازوت در نیروگاه‌های بخاری آسیب به مراتب کمتری به محیط زیست وارد شود.

 

 

نیروگاهیان

این بدین معناست که مساله نصب فیلتراسیون در اگزوز خروجی بویلر نیروگاه‌ها که علاوه بر مصرف حجم عظیمی از آب، پسماندهای گچی تولید می‌کرد و دفن آن در خاک آسیب‌های به مراتب زیادتر از انتشار مازوت در هوا را داشت، از قانون مذکور حدف شده است.

در خصوص اظهارت معین‌الدین سعیدی درباره “اقدام به تعدیل هزینه‌ها در وزارت نیرو ” و ارتباط آن با مصرف مازوت ذکر این نکته ضروری است که سوخت‌های گاز، گازوئیل و مازوت با یک نرخ ثابت به همه نیروگاه‌های حرارتی عرضه می‌شود لذا مصرف مازوت نه تنها هیچ مزیت مالی برای نیروگاه‌ها ندارد بلکه نیروگاهها را درگیر تبعات ناشی از خوردگی تجهیزات نیز می‌کند.

خاطرنشان می‌گردد شرکت برق حرارتی آمادگی دارد تا در صورت لزوم و درخواست هر ارگان نظارتی، اسناد و مدارک مربوط به عدم مصرف مازوت در نیروگاه‌های تهران را در اختیار آنان قرار دهد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=118297
  • نویسنده : رسول صادقی
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه خبری برق حرارتی

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.