1

معافیت واردات برق ایران؛ ابزار آمریکا برای نزدیکی با دولت جدید عراق

  • کد خبر : 24195
  • 20 اردیبهشت 1399 - 19:54
معافیت واردات برق ایران؛ ابزار آمریکا برای نزدیکی با دولت جدید عراق
اهمیت مسئله امنیت انرژی بیش از آن است که آمریکا بتواند از تامین برق عراق از مسیر ایران جلوگیری کند، اما تعاملات ماه‌های گذشته مقامات آمریکا و عراق نشان از فشار فراوان بر مسئولان عراقی برای قطع ارتباط با ایران در حوزه انرژی داشت. حال پس از تشکیل دولت و دریافت رای اعتماد کابینه جدید، آمریکا به امید کسب وجهه مثبت میان مقامات و مردم عراق، در حالی که هنوز حدود ۲۰ روز تا پایان معافیت ۳۰ روزه آخر باقی مانده، اعطای معافیت ۴ ماهه برای واردات انرژی از ایران را مطرح کرده است.

در حالی که هنوز حدود ۲۰ روز از دوره معافیت قبلی عراق در زمینه واردات برق و گاز ایران باقی مانده، وزارت خارجه آمریکا خبر از اعطای معافیت ۴ ماهه داده است. اقدامی که با توجه جایگاه امنیت انرژی در جهان امروز، فرصت طلبی آمریکا در برقراری روابط نزدیک با دولت جدید عراق را نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل اززارش مقاومتی نیوز بر اساس اعلام سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، سه روز پیش مایکل پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگوی تلفنی با مصطفی الکاظمی نخست وزیر جدید عراق، تشکیل دولت جدید را به وی تبریک گفت و درباره موضوعات گوناگون صحبت کرد. پمپئو در این گفتگوی تلفنی از معافیت ۱۲۰ روزه واردات برق عراق از ایران سخن گفت و اعطای این معافیت را نشانه تمایل برای کمک به فراهم کردن شرایط مناسب جهت موفقیت دولت جدید و در راستای حمایت از آن عنوان کرد.

نیروگاهیان

آمریکا در عراق با دست پس می‌زند و با پا پیش می‌کشد

معافیت‌های ۱۲۰ و ۹۰ روزه آمریکا در دوره‌های پیشین به ۴۵ روز و سپس به ۳۰ روز تقلیل پیدا کرده بود. دو معافیت ۳۰ روزه اخیر که کوتاه‌ترین بازه زمانی را دارا بودند، به شرط اعلام برنامه‌های عملی دولت عراق برای استقلال از واردات برق و گاز ایران اعطا شده بود.

البته اهمیت مسئله امنیت انرژی بیش از آن است که آمریکا بتواند از تامین برق عراق از مسیر ایران جلوگیری کند، اما تعاملات ماه‌های گذشته مقامات آمریکا و عراق نشان از فشار فراوان بر مسئولان عراقی برای قطع ارتباط با ایران در حوزه انرژی داشت.

حال پس از تشکیل دولت و دریافت رای اعتماد کابینه جدید، آمریکا به امید کسب وجهه مثبت میان مقامات و مردم عراق، در حالی که هنوز حدود ۲۰ روز تا پایان معافیت ۳۰ روزه آخر باقی مانده، اعطای معافیت ۴ ماهه برای واردات انرژی از ایران را مطرح کرده است.

اینکه مقامات آمریکایی برای جلب رضایت و همکاری کابینه جدید عراق، معافیت واردات انرژی را وسیله قرار داده‌اند، خود نشان از اهمیت مسئله امنیت انرژی دارد. در این میان مقامات ایرانی نیز باید با هوشیاری و درک شرایط پیش‌رو ارتباط ایران و عراق در حوزه انرژی را مستحکم‌تر از پیش نمایند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=24195

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.