4
بهره برداری از نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی نرماشیر استان کرمان با حضور معاون وزیر نیرو

معاون وزیر نیرو: کشاورزان برای جلوگیری از قطعی برق چاه های کشاورزی، نیروگاه خورشیدی نصب کنند

  • کد خبر : 131391
  • 27 اردیبهشت 1403 - 11:49
معاون وزیر نیرو: کشاورزان برای جلوگیری از قطعی برق چاه های کشاورزی، نیروگاه خورشیدی نصب کنند
دکتر محمود کمانی، معاون وزیر نیرو در مراسم افتتاح این نیروگاه ۱۰ مگاواتی اظهار کرد: به دلیل غفلت هایی که در مقاطعی رخ داد، درگیر ناترازی انرژی هستیم

به گزارش  پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از ساتبا،  دکتر محمود کمانی، معاون وزیر نیرو در مراسم افتتاح این نیروگاه ۱۰ مگاواتی اظهار کرد: به دلیل غفلت هایی که در مقاطعی رخ داد، درگیر ناترازی انرژی هستیم، بنابراین باید ساخت نیروگاه تجدیدپذیر با سرعت بیشتری اتفاق بیفتد چرا که نیروگاه های حرارتی برای تولید برق به سوخت نیاز دارند و محدودیت دارند.
وی تصریح کرد: به ازای هر کیلووات ساعت برق، یک سوم مترمکعب گاز مصرف می کنیم که اگر آن را با نرخ صادراتی گاز معادل ۳۵ سنت دلار درنظر بگیریم تقریبا عددی بین ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان، هر کیلووات ساعت قیمت تمام شده برق می شود و زمانی که هر کیلووات ساعت برق تجدیدپدیر به قیمت حدود ۳۰۰۰ تومان از مردم خریداری می شود، کاملا برایشان توجیه اقتصادی دارد. بنابراین باید به سرعت به سمت جایگزین کردن نیروگاه های تجدیدپذیر برویم.
کمانی خاطرنشان کرد: منطقه نرماشیر دارای استعداد ویژه و زمین هموار برای ساخت نیروگاه تجدیدپذیر است و از آن سو دوره ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر کوتاه است و امکان پراکندگی در ساخت دارند.
وی مدل های جذاب برای سرمایه گذاری در توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر را برشمرد و خاطرنشان کرد: امکان نصب نیروگاه های خانگی و حمایتی وجود دارد و مردم می توانند برق تولیدی خود را در قالب خرید تضمینی ۲۰ ساله به دولت بفروشند و درامدزایی برای خانواده ها ایجاد می شود.
معاون وزیر نیرو با بیان اینکه مدل ساخت نیروگاه خورشیدی برای بخش کشاورزی تدوین و ابلاغ شده است، اظهار کرد: کشاورزان می توانند برای جلوگیری از قطعی برق چاه های کشاورزی، با استفاده از این ظرفیت و تا ۸۰ درصد توان مورد نیازشان، نیروگاه نصب کنند تا برقشان در دوره پیک برق و طی چهار ماه قطع نشود و طی ۸ ماه برق تولیدی آنان خریداری می شود.
وی ادامه داد: البته تحقق این امر نیاز به پرداخت تسهیلات از سوی بانک هاست که اگر حمایت کنند برای کشاورزان منبع درامد دوم ایجاد می شود و مشکل قطعی برق حل می شود.
کمانی با تاکید بر اینکه احداث این نیروگاه کار جمعی است و از همه برای این کار جمعی تشکر می شود، اظهار کرد: بخش های حاکمیتی با مدلی که تدوین کرده کمک کرده و پرداخت ها به نیروگاه داران توسط دولت به روز شده و بدهی به سرمایه گذاران نداریم که باعث تشویق سرمایه گذاران شده است.
به گزارش روابط عمومی ساتبا، نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۱۰ مگاوات و میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی به ارزش ۷.۵ میلیون یورو در منطقه نرماشیر شهرستان بم استان کرمان با حضور دکتر محمود کمانی، معاون وزیر نیرو به بهره برداری رسید.
این پروژه در مساحت ۱۶ هکتار با استفاده از ظرفیت مدل احداث نیروگاه و عرضه برق تجدیدپذیر در تابلوی سبز بورس انرژی که از سوی سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری برق(ساتبا) تدوین شده، در سال ۱۴۰۱ آغاز شده و برای ۱۰۹ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم فرصت شغلی ایجاد کرده است.
با بهره برداری از این نیروگاه، سالانه از انتشار ۱۳۶۵۱.۳ تن دی اکسید کربن جلوگیری کرده و سبب صرفه جویی در مصرف سوخت، معادل ۵.۶۲ میلیون مترمکعب گاز طبیعی و صرفه جویی در مصرف آب به میزان ۴۳۵۲.۶۰ مترمکعب می شود.
لازم به ذکر است، تاکنون نیروگاه های تجدیدپذیر در قالب ۲۱ ساختگاه به ظرفیت ۱۱۱ مگاوات در استان کرمان به بهره برداری رسیده و ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر در ۱۳۶ ساختگاه به ظرفیت ۲۰۲۳ مگاوات در این استان در حال اجراست.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=131391

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.