3

موافقت‌نامه ده ساله انتقال برق ازبکستان به افغانستان

  • کد خبر : 31386
  • 08 شهریور 1399 - 10:19
موافقت‌نامه ده ساله انتقال برق ازبکستان به افغانستان
افغانستان بخش عمده برق مورد نیاز را از کشورهای همسایه وارد می‌کند. ماه پیش، شرکت برق افغانستان (برشنا) اعلام کرد تاجیکستان به دلیل کمبود آب، صادرات برقش را به افغانستان از ۳۵۰ مگاوات به ۴۰ مگاوات کاهش داده که تامین برق ولایت‌های شمالی، شرقی و کابل را متاثر کرده ‌است.

دیروز جمعه ۷ سنبله/شهریور، محمد حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه افغانستان در راس هیاتی در تاشکند با عبدالعزیز کاملوف، وزیر خارجهٔ ازبکستان دیدار کرد.در بیانیه وزارت خارجه افغانستان آمده که دو کشور برای “امضای قرارداد انتقال برق میان شرکت برشنا و وزارت انرژی ازبکستان” و گسترش همکاری‌های تجارتی به توافق رسیده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از ساعت ۲۴، افغانستان بخش عمده برق مورد نیاز را از کشورهای همسایه وارد می‌کند. ماه پیش، شرکت برق افغانستان (برشنا) اعلام کرد تاجیکستان به دلیل کمبود آب، صادرات برقش را به افغانستان از ۳۵۰ مگاوات به ۴۰ مگاوات کاهش داده که تامین برق ولایت‌های شمالی، شرقی و کابل را متاثر کرده ‌است.

احمد خالد علمی، سفیر افغانستان در تاشکند افزود انتقال برق از طریق خط برق سرخان- پلخمری خواهد بود. او همچنین گفت ازبکستان در حال سرمایه‌گذاری در تولید انرژی است و قرار است واردات برق از ازبکستان به۴۵۰ مگاوات برق برسد. او افزود دو کشور علاقمندند تجارت بین خود را تا یک میلیارد دلار برسانند که در حال حاضر حدود ۶۰۰ میلیون دلار در سال است.

مشکلات تاجران افغان در ازبکستان

آقای اتمر در دیدار با بازرگانان و سرمایه‌گذاران افغان مقیم ازبکستان وعده داد که درباره رفع مشکلات تجاری آنها با مقام‌های ازبکستان صحبت کند.در خبرنامه وزارت خارجه آمده که شماری از تاجران و سرمایه گذاران در این دیدار گفتند “تولیداتِ ازبکستان می‌تواند بدیلی مناسب‌تر و ارزان‌تر در مقایسه با تولیدات‌ سایر کشورها، برای بازارهای افغانستان باشد.”آنها خواستار رفع مشکلات‌ بانکی، گمرکی، حمل و نقل، اقامت، رفت‌وبرگشت در شرایط قرنطینه و توزیع پاسپورت‌های خاص شدند.

نیروگاهیان

در سفر یک روزه هیات افغانستان به تاشکند شماری از مقام‌ها از جمله محمد شاکر کارگر، رئیس دفتر رئیس جمهوری، یما شمس، وزیر ترانسپورت و فواید عامه، عبدالکریم ملکیار، سرپرست وزارت صنعت و تجارت، احمد داود نورزی، رئیس شرکت برشنا و عبدالباری صدیقی، رئیس خط آهن افغانستان نیز حضور دارند.

به گفته سفیر افغانستان در تاشکند، یکی از اهداف سفر سرپرست وزارت خارجه اجماع منطقه‌ای در روند صلح است. در بیانیه وزارت خارجه نیز روند صلح از موضوع‌های گفتگوی وزیران خارجه ازبکستان و افغانستان عنوان شده است. در ماه آگست/اوت سال گذشته، ملا عبدالغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر در سفری به ازبکستان با عبدالعزیز کاملوف، وزیر امور خارجه و عصمت ایرگاشیف، نماینده ویژه رئیس جمهوری این کشور دیدار کرده بود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=31386

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.