2
همراه با دانش‌بنیان‌ها در صنعت آب و برق(4)

نخستین ربات‌های بازرس شبکه‌ فاضلاب در ایران طراحی و تولید شد/ کاهش بار ترافیکی و هزینه‌های حفاری زمین

  • کد خبر : 94886
  • 12 دی 1401 - 1:37
نخستین ربات‌های بازرس شبکه‌ فاضلاب در ایران طراحی و تولید شد/ کاهش بار ترافیکی و هزینه‌های حفاری زمین
"علیرضا هادی" رئیس هیات مدیره شرکت دانش بنیان کاوش مکانیز فن‌آور گفت: ایده و طراحی آن کاملا بر اساس دانش و تخصص مهندسان داخل کشور بومی سازی و اجرا شده است.

یک شرکت دانش‌بنیان داخلی با طراحی و تولید ربات‌های هوشمند بازسازی، رفع عیب شبکه‌های فاضلاب را مکانیزه کرده و بار ترافیکی و هزینه‌های اجتماعی ناشی از حفاری زمین را کاهش داده است.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “علیرضا هادی” رئیس هیات مدیره شرکت دانش بنیان کاوش مکانیز فن‌آور گفت: ایده و طراحی آن کاملا بر اساس دانش و تخصص مهندسان داخل کشور بومی سازی و اجرا شده است.

وی به قابلیت‌های پیشرفته این ربات اشاره کرد و افزود: این ربات‌ها مخصوص شبکه‌های فاضلاب است که لوله‌های فاضلاب در هنگام اجرای پروژه و در زمان بهره‌برداری دچار رسوبات، گرفتگی نباشند و به طور کلی بار شبکه فاضلاب را به خصوص هنگام بارندگی مورد ارزیابی قرار می‌دهد و اینگونه از آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌کند.

هادی ضمن اشاره به عرضه ۶ نسل از این ربات‌ها در صنعت آب و فاضلاب کشور افزود: قیمت این  محصول یک سوم نمونه خارجی است. محصولات خارجی موجود در داخل به علت تحریم‌ها و عدم پشتیبانی قابل استفاده نیستند و ذی‌نفعان می‌توانند این محصول را با قیمت پایین‌تر و خدمات پس از فروش بهتر در داخل تهیه کنند.

این مسئول دانش‌بنیان خاطر‌نشان کرد: خوشبختانه محصول ما در حال تکامل است و نسخه‌های جدیدتر با تکنولوژی پیشرفته‌تر در حال تولید و عرضه است که به صورت هوشمند عمل بارزسی انجام شود.

وی در این رابطه به ساخت‌ربات‌های هوشمند بازسازی نیز اشاره کرد که بعد از عیب‌یابی به رفع عیب و ترمیم می پردازند بدون اینکه نیاز به حفاری باشد و اینگونه بارترافیکی و هزینه های اجتماعی را کاهش می دهند.

 

 

نیروگاهیان

هادی همچنین به بومی‌سازی ربات‌های ایر شوک احیای چاه‌ها اشاره کرد که قابلیت رسوب‌گیری از دیواره‌های چاه‌های کشاورزی را دارند و این رسوبات باعث کاهش برداشت آب از چاه‌ها می‌شود، همچنین در برداشت از لایه‌های عمیق‌تر سبب افزایش مصرف انرژی الکتریکی می‌شوند.

وی با تاکید بر کیفیت و سیر تکاملی نمونه‌های خارجی گفت: شرکت‌های دانش بنیان به حمایت و اعتماد کارفرمایان و شرکت های دولتی نیازمند هستند وقتی در قانون حمایت از تولیدات داخلی وجود دارد، اراده و ریسک پذیری مدیران ارشد را می‌طلبد که به محصولات تولید داخل اعتماد کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=94886
  • نویسنده : مریم حاج‌نوروز نظری
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.