5

نصب فیلتراسیون در نیروگاه شازند نیازمند حفر ۲۰ چاه عمیق آب است/ تولید روزانه ۷۰ کامیون پسماند مضر گچی با نصب فیلتر در نیروگاه

  • کد خبر : 65735
  • 20 آذر 1400 - 13:43
نصب فیلتراسیون در نیروگاه شازند نیازمند حفر ۲۰ چاه عمیق آب است/ تولید روزانه ۷۰ کامیون پسماند مضر گچی با نصب فیلتر در نیروگاه
عیلرضا شیخی با تاکید بر اینکه همزمان با افت فشار گاز در نقاط سردسیری کشور و کاهش سهمیه گاز این نیروگاه ناچار به استفاده از سوخت مازوت برای تولید برق مورد نیاز مشترکان شده‌ایم، افزود: این نیروگاه نقشی در انتخاب سوخت ندارد و آنچه وزارت نفت در اختیار مجموعه قرار بدهد باید از آن استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق منطقه مرکزی با اشاره به عواقب زیست محیطی نصب فیلتراسیون در نیروگاه شازند، گفت: نصب این تجهیزات در نیروگاه نیازمند حفر ۲۰ حلقه چاه عمیق آب و تخلیه روزانه ۷۰ کامیون ترکیبات مضر آهکی و گچی است.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه خبری برق حرارتی، عیلرضا شیخی با تاکید بر اینکه همزمان با افت فشار گاز در نقاط سردسیری کشور و کاهش سهمیه گاز این نیروگاه ناچار به استفاده از سوخت مازوت برای تولید برق مورد نیاز مشترکان شده‌ایم، افزود: این نیروگاه نقشی در انتخاب سوخت ندارد و آنچه وزارت نفت در اختیار مجموعه قرار بدهد باید از آن استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه این نیروگاه هیچگونه تمایلی برای استفاده از سوخت مازوت ندارد، گفت: در استان مرکزی صنایع متعددی وجود دارد ولی همواره موج انتقادات برای آلودگی هوا به سمت این نیروگاه است.
مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق منطقه مرکزی با اشاره به اینکه بارها به محیط‌ زیست مراجعه کرده و نامه‌نگاری شده تا درصد سهم آلایندگی نیروگاه را در میان سایر صنایع استان مشخص کنند، اضافه کرد: از محیط زیست خواسته شده است تا در این زمینه پروژه تحقیقاتی تعریف و اجرا شود و نیروگاه نیز به میزان سهم خود هزینه این طرح را پرداخت خواهد کرد ولی تاکنون پاسخ رسمی در این خصوص دریافت نشده است.
وی خاطرنشان کرد: طبق اعلام مسئولان محیط زیست از ابتدای سال تاکنون هوای شهر اراک حدود ۱۲۳ روز آلاینده بوده است اما این نیروگاه طی هشت ماهه نخست امسال به هیچ عنوان از مازوت استفاده نکرده است.
شیخی با تاکید بر اینکه عوامل دیگر آلودگی هوای اراک پشت نام نیروگاه پنهان شده‌اند، خاطرنشان کرد: پس بایستی مشخص گردد در آن بازه چه بخش‌ها و صنایعی نقش عمده‌ای در آلودگی هوا داشته‌اند. متاسفانه عده‌ای مصرف سوخت مازوت در نیروگاه شازند را عامل اصلی آلودگی هوا می‌دانند اما این نیروگاه تنها ظرف چند روز اخیر شروع به مازوت‌سوزی کرده است. پس طی هشت ماهه نخست امسال که نیروگاه مازوت مصرف نکرده چرا باید ۱۲۳ روز هوای اراک این چنین آلوده باشد.

 

نیروگاهیان

*لزوم اختصاص مازوت کم سولفور به نیروگاه شازند
وی خواستار اختصاص مازوت کم سولفور به این نیروگاه شد و افزود: هم اکنون در پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند چنین مازوتی برای استفاده در بخش کشتیرانی تولید می‌شود که طی مکاتبات و جلسات متعدد خواستار اختصاص این نوع مازوت به نیروگاه شازند شده‌ایم. در حال حاضر سولفور مازوت مصرفی در نیروگاه حدود ۲.۵ درصد است ولی سولفور مازوت تولیدی پالایشگاه شازند برای بخش کشتیرانی نیم درصد بوده و دارای آلایندگی کمتری است.
مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق منطقه مرکزی با تاکید بر اینکه موضوع فیلتراسیون بایستی در مبدا انجام شود، گفت: قبل از اینکه سوخت بخواهد وارد نیروگاه شده و پس از سوزاندن و تبدیل به دود بخواهیم آن را فیلتر کنیم، بایستی در پالایشگاه سولفور آن گرفته شود.

*فیلتراسیون سوخت باید در مبدا انجام شود
شیخی با تاکید بر اینکه نصب فیلتراسیون در نیروگاه شازند نیازمند حفر ۲۰ حلقه چاه عمیق آب، خاطرنشان کرد: نصب چنین تجهیزاتی نیازمند تامین مقادیر بسیار زیادی منابع آبی است که با توجه به وضعیت خشکسالی در کشور تحقق چنین امری تنها برای نیروگاه‌های موجود کنار دریا و رودخانه‌های بزرگ امکان‌پذیر است.
وی اضافه کرد: از طرفی با نصب فیلتراسیون در نیروگاه روزانه ۷۵ کامیون ترکیبات مضر گچی و آهکی در مجموعه تولید می‌شود که این میزان پسماند و نحوه دفن آن یک معضل زیست‌محیطی است. بنابراین در تلاشیم تا فیلتراسیون در پالایشگاه‌ها و پیش از تحویل سوخت مازوت به نیروگاه‌ها انجام شود.
مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق منطقه مرکزی با تاکید بر اینکه استفاده از مازوت علاوه بر مسائل زیست‌محیطی، باعث افزایش هزینه‌های تعمیرات واحدهای این نیروگاه می‌شود، گفت: استفاده از این سوخت موجب کاهش راندمان و خوردگی اجزای بویلرهای نیروگاه می‌شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=65735
  • نویسنده : رسول صادقی
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه خبری برق حرارتی

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.