8

نقش ترانسفورماتورهای کم تلفات AC و CC در حفظ محیط زیست

  • کد خبر : 5409
  • 26 خرداد 1398 - 14:52
نقش ترانسفورماتورهای کم تلفات AC و CC در حفظ محیط زیست

چکیده اهمیت ترانسفورماتورها در صنعت برق و شبکه های صنعتی، برکسی پوشیده نیست. امروزه یکی از ملزومات اساسی در انتقال و توزیع الکتریکی در جهان ترانسفورماتورها، می باشند .ترانسفورماتورها در اندازه ها و توان های مختلفی جهت تغییر سطح ولتاژ الکتریکی به منظور کاهش تلفات ولتاژ در فرآیند انتقال و توزیع انرژی الکتریکی به کار […]

چکیده

اهمیت ترانسفورماتورها در صنعت برق و شبکه های صنعتی، برکسی پوشیده نیست. امروزه یکی از ملزومات اساسی در انتقال و توزیع الکتریکی در جهان ترانسفورماتورها، می باشند .ترانسفورماتورها در اندازه ها و توان های مختلفی جهت تغییر سطح ولتاژ الکتریکی به منظور کاهش تلفات ولتاژ در فرآیند انتقال و توزیع انرژی الکتریکی به کار میروند.

به دلیل ورود تعداد بسیار زیاد ترانسفورماتورهای توزیع در شبکه و درصد تلفات بالای آنها نسبت به ظرفیت شان ، بررسی و کاهش تلفات آنها اهمیت بسیاری دارد به گونه ای که در صورت اصلاح طراحی و ساخت این ترانسفورماتور ها و کاهش تلفات آنها می توان به صرفه جویی بالایی در مصرف انرژی الکتریکی دست یافت. امروزه امکان طراحی و ساخت ترانسفورماتور های توزیع با تلفات پایین فراهم شده است ولی علیرغم اینکه توانایی طراحی و ساخت این ترانسفورماتورها در داخل کشور وجود دارد متاسفانه به دلیل قیمت بالاتر این ترانسفورماتورها در مقایسه با ترانسفورماتورهای موجود تاکنون در کشور ما مورد توجه قرار نگرفته اند . در این مقاله مقایسه ای بین ترانسفورماتور های معمولی با ترانسفورماتورهای استاندارد جدید AC′ و CC′ صورت گرفته است سپس با توجه به اینکه بخشی از انرژی الکتریکی تولیدی نیروگاه ها در ترانسفورماتورها به هدر می روند و میزان این تلفات تابعی است از تلفات بارداری و بی باری آنها در این مقاله به بررسی نقش بکار گیری ترانسفورماتور با تلفات داخلی کم ( َCC وَ AB )در سلامت و حفظ محیط زیست پرداخته شده است.

مقدمه

هزینه سنگین سرمایه گذاری احداث نیروگاه ها و شبکه های انتقال و توزیع برق و محدود بودن منابع مالی باعث گردیده تا توجه ویژه ای به مصرف بهینه انرژی معطوف گردد . جهت بهبود میزان بهره وری از ظرفیت موجود راهکارهای مختلفی پیشنهاد می گردد همچون اصلاح ضریب بار ، کاهش اوج مصرف و انتقال آن به دره های منحنی بار شبکه ، اعمال مدیریت مصرف و استفاده از تجهیزات با راندمان بالا و تلفات پایین و…به دلیل تعداد بسیار زیاد ترانسفورماتور های توزیع در شبکه و اینکه درصد تلفات آنها نسبت به ظرفیت شان نسبتا بالا است ، در صورت اصلاح طراحی و ساخت این ترانسفورماتور ها و کاهش تلفات بی باری و تلفات بارداری و بی باری ترانسفورماتورها بستگی به موادی دارد که در ساخت آنها مورد استفاده قرار می گیرند. به عبارت دیگر گرچه با بهره گیری از مواد خاص امکان تقلیل تلفات داخلی ترانسفوماتورها میسر می باشد اما چون این چنین اقدامی سبب افزایش قیمت تمام شده و فروش آنها می گردد، همیشه از دیدگاه اقتصادی موجه نمی باشد. بر این اساس شرکت های برق با توجه به نوع مصرف ارزش انرژی الکتریکی و تلفات در محل نصب و قیمت ترانسفورماتورها تلاش می نمایند با انتخاب ظرفیت مناسب نسبت به بهینه سازی تلفات داخلی آنها اقدام نمایند. طبیعی است هر چه تلفات ترانسفورماتورها کاهش یابد از دیدگاه بهینه سازی تلفات مناسب می باشد اما چون این اقدام باعث افزایش سرمایه گذاری تأسیسات و تجهیزات شبکه های برق رسانی می گردد، همواره نمی تواند به عنوان یک راه حل منطقی مورد توجه قرار گیرد.

نویسندگان : ایرج والیزاده ، حاجی رضا تیموری ، حمید طهماسبی خو

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=5409

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.