4
یادداشت؛

نقش فرسودگی تجهیزات و تاسیسات بر روی هزینه تولید برق

  • کد خبر : 80169
  • 07 تیر 1401 - 13:44
نقش فرسودگی تجهیزات و تاسیسات بر روی هزینه تولید برق
فرسودگي شبكه‌هاي انتقال و توزيع و عدم نوسازي و بهينه‌سازي سيستم‌ها در بخش‌هاي انتقال و توزيع و همچنين عدم نوسازي و بهينه‌سازي نيروگاه‌ها و فرسودگي واحدهای نیروگاهی قديمي طي سال‌هاي گذشته، يكي از دلايل عمده بالا رفتن هزينه توليد برق از مبدا تا مصرف كننده براي وزارت نيرو شده است.

فرسودگی شبکه‌های انتقال و توزیع و نیروگاه‌های قدیمی و عدم نوسازی و بهینه‌سازی سیستم‌ها در بخش‌های انتقال و توزیع و واحدهای نیروگاهی طی سال‌های گذشته، یکی از دلایل عمده بالا رفتن هزینه تولید برق از مبدا تا مصرف کننده برای وزارت نیرو شده است.

محسن بنی اسدزاده، مدیر امور بهره‌برداری نیروگاه زرند: صنعت برق یکی از صنایع استراتژیک در هر کشور محسوب می‌گردد و این صنعت استراتژیک جزو زیر ساخت حیاتی و بنیادین سایر صنایع آن کشور است که به دلیل ضرورت نیاز به مصرف برق در زندگی روزمره و فرآیندهای تولید و مصرف، صنعت برق نقش مهم و بسزایی در توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی آن کشور ایفا می‌کند.

در حقیقت انرژی برق سبب رشد کیفی زندگی تمام انسان‌ها در تمام جوامع شده است و تولید پایدار و مستمر برق توسط تولید و تامینکنندگان برق در دنیای امروز که نیاز مصرف به برق رشد کرده، رابطه مستقیمی با توسعه پایدار و رونق و جهش کیفی زندگی بشری را داشته و دارد.

یکی از مهمترین چالش‌هایی که امروزه صنعت برق کشور ما با آن مواجه بوده و عدم رفع این چالش بدون شک در سال‌های آتی می‌تواند سبب بروز مشکلاتی جبران‌ناپذیر برای صنعت برق و به دنبال آن جامعه مصرف کننده انرژی گردد، هزینه بالای تولید، انتقال وتوزیع برق است که این اتفاق به دلایل متعددی گریبان صنعت را گرفته است.

فرسودگی شبکه‌های انتقال و توزیع و عدم نوسازی و بهینه‌سازی سیستم‌ها در بخش‌های انتقال و توزیع و همچنین عدم نوسازی و بهینه‌سازی نیروگاه‌ها و فرسودگی واحدهای نیروگاهی قدیمی طی سال‌های گذشته، یکی از دلایل عمده بالا رفتن هزینه تولید برق از مبدا تا مصرف کننده برای وزارت نیرو شده است.

رشد روز افزون تکنولوژی در صنعت برق موجب شده است که عدم حرکت پا به پای برق کشورمان هم قدم با این رشد در صنعت دنیا، مشکلاتی از قبیل عدم انتقال و تامین به موقع قطعه مورد نیاز مطابق با تکنولوژی به روز و موجودی بازارها در بخش صنایع تولید، توزیع و انتقال برق را به همراه داشته باشد و صنعت برق به دلیل این عدم همراهی با دنیا با مشکل جدی مواجه شده است. خوشبختانه با حمایت و توجه ویژه به ساخت داخل توسط مدیران صنعت تا حدودی در طی چند سال گذشته این موضوع جبران گردید اما هنوز هم نیازمند تلاش و همت بیشتری در این زمینه هستیم.

 

نیروگاهیان

عدم ایجاد سیکل‌ترکیبی نیروگاه‌های گازی و توقف احداث نیروگاه‌های جدید فسیلی و تجدیدپذیر طی سال‌های گذشته به دلیل پایین بودن راندمان، واحدهای گازی در رشد هزینه‌های صنعت برق و افزایش قیمت تولید برق نقش اثرگذاری داشته است.

حدود ۳۰ درصد از ظرفیت تولید برق کشور ما مربوط به نیروگاه‌های گازی است که اساسا این واحدها به دلیل هزینه سرمایه‌گذاری کمتر برای عبور از پیک مصرف برق مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. با توجه به اینکه راندمان این نیروگاه‌ها معادل ۴۰ تا ۴۳ درصد است، می‌توان با تبدیل قسمتی از این نیروگاه‌ها به سیکل‌ترکیبی که دارای راندمان ۶۰ تا ۶۳ درصد هستند، راندمان کلی نیروگاه‌های تولید برق را به طور میانگین افزایش داد که این تغییر راندمان به طور مستقیم بر قیمت نهایی تولید برق در کشور تاثیرگذار خواهد بود.

صنعت برق با ایجاد سیکل‌ترکیبی نیروگاه‌های گازی و حمایت بیشتر از ساخت داخل جهت بهینه‌سازی و نوسازی تاسیسات موجود براساس تکنولوژی‌های جدید و به روز دنیا در بخش تولید، انتقال و توزیع و همچنین استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر و جدید فسیلی می‌تواند معضل هزینه بالای تولید برق را تا حد زیادی کاهش داده و برق با قیمت مناسب‌تری را به بازار مصرف ارائه کند که طبیعتا این اتفاق سبب حضور قوی‌تر صنعت برق در بورس انرژی جهت تامین نیاز مشتریان گردیده و می‌تواند جهت تامین برق پایدار و مستمر که وظیفه اصلی تامین‌کنندگان برق و همچنین نیاز مصرف‌کنندگان است، ایفای نقش کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=80169
  • نویسنده : مرجان عبداللهی
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه خبری برق حرارتی

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.