3
دفتر محیط زیست اروپا مطرح کرد

نگرانی‌های تامین انرژی در زمستان پیش روی اروپا / کشور‌های اروپایی اقدامات سختگیرانه‌تری را برای مدیریت مصرف اتخاذ کنند

  • کد خبر : 110211
  • 28 مرداد 1402 - 14:26
نگرانی‌های تامین انرژی در زمستان پیش روی اروپا / کشور‌های اروپایی اقدامات سختگیرانه‌تری را برای مدیریت مصرف اتخاذ کنند
زمستان سال گذشته با همه دشواری‌هایی که برای کشور‌های اروپایی در حوزه تامین انرژی به همراه داشت، در سایه برخی عوامل همانند دمای نسبتاً معتدل و نیز افزایش تعرفه برق مدیریت شد و اروپایی‌ها آنچنان که پیش‌بینی می‌شد در این حوزه با چالش جدی رو به رو نشدند.

مدیریت نسبتاً مطلوب تامین انرژی برق و گاز اروپا در زمستان سال گذشته که علی رغم جنگ روسیه و اوکراین رقم خورد، برای بسیاری این سوال را ایجاد کرده است که آیا اروپایی‌ها در فصل سرد سال پیش رو نیز موفق می‌شوند وضعیت بحرانی تامین انرژی را با کمترین آسیب سپری کنند؟

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، زمستان سال گذشته با همه دشواری‌هایی که برای کشور‌های اروپایی در حوزه تامین انرژی به همراه داشت، در سایه برخی عوامل همانند دمای نسبتاً معتدل و نیز افزایش تعرفه برق مدیریت شد و اروپایی‌ها آنچنان که پیش‌بینی می‌شد در این حوزه با چالش جدی رو به رو نشدند.
با این وجود بسیاری از کارشناسان و اندیشکده‌ها عقیده دارند که زمستان پیش رو با آنچه که در سال گذشته رقم خورد تفاوت دارد و از این رو باید کشور‌های اروپایی برنامه‌های متفاوت و سختگیرانه‌تری در این رابطه اتخاذ کنند.
در همین رابطه دفتر محیط زیست اروپا (EEB) به تازگی در گزارشی ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت تامین انرژی کشور‌های اروپایی در فصل زمستان پیش رو اشاره کرد که بررسی‌ها نشان می‌دهد تنها نیمی از کشور‌های اتحادیه اروپا برای مدیریت مصرف انرژی در فصل زمستان اقدامات اجباری صرفه‌جویی در نظر گرفته‌اند که این رویه می‌تواند این قاره را در ماه‌های سرد سال با چالش‌های جدی رو به رو کند.
در این گزارش اشاره شده است که بین برنامه‌های مدیریت مصرف برق و گاز کشور‌های اتحادیه اروپا تفاوت‌های قابل توجهی وجود دارد و تنها ۱۴ کشور از ۲۷ کشور عضو این اتحادیه به منظور کاهش مصرف انرژی از برنامه‌های اجباری و الزام آور برای بخش‌های مختلف خود استفاده می‌کنند.
دفتر محیط زیست اروپا در گزارش خود با تقدیر از کشور‌هایی همانند آلمان و ایتالیا که به دلیل وابستگی بسیار شدید به واردات گاز روسیه برنامه‌های جامع و موثری با هدف جلوگیری از مصرف بی‌رویه مشترکان در زمستان سال گذشته اجرایی کردند، افزود: برخی کشور‌های کمتر وابسته به گاز روسیه مانند فرانسه و اسپانیا نیز با اقدامات سختگیرانه خود به مدیریت مطلوب انرژی در این قاره کمک کردند.
در ادامه این گزارش به کشور‌هایی مانند لوکزامبورگ، اتریش، مالت و کشور‌های شمال اروپا و اروپای شرقی اشاره شده است که اقدامات نسبتاً ضعیفی در حوزه مدیریت مصرف انرژی مشترکان خود اجرا کردند و همچنین کشور‌هایی مانند بلغارستان، رومانی و لتونی عملاً هیچ‌گونه اقدامی برای کاهش مصرف گاز و برق اجرایی نکردند.
دفتر محیط زیست اروپا از کشور پرتغال به عنوان تنها کشوری یاد کرده است که به طور شفاف در مورد عملکرد برنامه‌های مدیریت مصرف انرژی خود گزارش می‌دهد و در این رابطه با ایجاد کمیته نظارتی نسبت به تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز اقدام می‌کند.
دیوید سابادین، کارشناس ارشد سیاست آب و هوا و انرژی در دفتر محیط زیست اروپا با توجه به همین وضعیت در بیانیه‌ای هشدار داد که کشور‌های اروپایی نباید روند کاهشی تقاضای انرژی در زمستان سال گذشته که باعث مدیریت مطلوب وضعیت بحرانی انرژی در اروپا شد را به عنوان عادی بودن شرایط تلقی کنند.
سابادین با اشاره به عواملی مانند نقش دمای معتدل هوا و افزایش قیمت انرژی در زمستان سال گذشته که کاهش میزان مصرف انرژی موثر بود، تاکید کرد که اجرای برنامه‌های اجتماعی مناسب در حوزه صرفه جویی مصرف انرژی باید برای فصل سرد پیش رو مدنظر دولت‌های اروپایی قرار گیرد.

 

 

نیروگاهیان

بر اساس این گزارش دولت‌های اروپایی برای اینکه در زمستان پیش رو با مشکل جدی در حوزه تامین و مصرف انرژی رو به رو نشوند، باید اقدامات جسورانه تری را اجرایی کنند و تنها از مسیر افزایش تعرفه برق که هزینه‌های بحران انرژی را بر دوش آسیب پذیرترین شهروندان می‌اندازد، در پی مدیریت مصرف انرژی نباشند.

از جمله اقدامات جسورانه‌ای که این دفتر پیشنهاد داده است می‌توان به کاهش اجباری مصرف گاز و برق برای مشاغل بخش خصوصی و دولتی و نیز بخش عمومی اشاره کرد که علاوه بر اجرای عدالت می‌تواند برنامه‌های کاهش مصرف را برای شهروندان قابل اعتمادتر و قابل پذیرش‌تر جلوه دهد.

ترجمه و تنظیم: رضا رحیمی

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=110211
  • نویسنده : رضا رحیمی
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.