3

نیاز به الگوی جدید برای کشت؛ ۱۵ درصد آب کشور بیهوده هدر می‌رود

  • کد خبر : 89316
  • 15 آبان 1401 - 22:34
نیاز به الگوی جدید برای کشت؛ ۱۵ درصد آب کشور بیهوده هدر می‌رود
روزنامه همشهری امروز نوشت: گزارش رسمی وزارت نیرو نشان می‌دهد از مصرف سالانه ۹۸میلیارد و ۱۰۰میلیون مترمکعب آب در کشور، 89.6درصد در بخش کشاورزی، 8.5درصد در بخش شرب و 1.9درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود. 

کشت مازاد بر نیاز در بخش کشاورزی که از آن به عنوان ضایعات بخش کشاورزی یاد می شود و همچنین اتلاف مواد غذایی سالانه، باعث هدررفت ۱۵ میلیارد مترمکعب آب می شود که معادل ۱۵ درصد مصرف آب سالانه کشور است.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، روزنامه همشهری امروز نوشت: گزارش رسمی وزارت نیرو نشان می‌دهد از مصرف سالانه ۹۸میلیارد و ۱۰۰میلیون مترمکعب آب در کشور، ۸۹٫۶درصد در بخش کشاورزی، ۸٫۵درصد در بخش شرب و ۱٫۹درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود.
تاب‌‌آوری آبی ایران با ادامه شیوه کنونی مصرف چه در بخش آب شرب و چه در بخش کشاورزی ممکن نیست و با افزایش برداشت آب از منابع آب‌های زیرزمینی، شاهد بحرانی‌تر شدن وضعیت و البته فرونشست زمین خواهیم بود. در چنین شرایطی ضرورت دارد تا دولت و شورای‌عالی آب هرچه زودتر، الگوی جدید کشت را نهایی و ابلاغ کند.، البته تجربه ثابت کرده نگاه‌های بخشی به منابع آبی حتی با مصوبات محکم، باعث تشدید خطر آبی می‌شود و از این جهت، اصلاح سازوکار مصرف آب در بخش کشاورزی باید به‌نحوی صورت گیرد که فعالان این بخش در هماهنگی با وزارت نیرو و جهادکشاورزی، با تغییر الگوی کشت، از میزان مصرف آب بکاهند.

 

 

نیروگاهیان

بنا بر این گزارش با گذشت ۴۵روز از فصل پاییز، ایران با پدیده کم‌بارشی شدید و البته خشکسالی فزاینده مواجه است و تردید نباید کرد که همه در برابر این بحران پیش رو مسئولیت سنگین داریم. چنان‌که کشت محصولات آب‌بر، به‌معنای صادرات آب گران با قیمت ارزان است و ضرورت دارد تا از کشاورزی سنتی دست برداریم و محصولاتی بکاریم که کمتر آب مصرف شود.
بر اساس گزارش وزارت جهادکشاورزی، اتلاف مواد غذایی سالانه باعث هدررفت ۱۵میلیارد مترمکعب منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی در بخش کشاورزی می‌شود، یعنی هر سال ۱۸درصد آب بخش کشاورزی بیهوده مصرف می‌شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=89316
  • نویسنده : مریم حاج‌نوروز نظری
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.