3

نیروگاه حرارتی تبریز هیچ نفعی در استفاده از سوخت مازوت ندارد/ مشتقات نفتی به سفره‌های زیرزمینی نیروگاه نفوذ نکرده است

  • کد خبر : 62100
  • 05 آبان 1400 - 11:41
نیروگاه حرارتی تبریز هیچ نفعی در استفاده از سوخت مازوت ندارد/ مشتقات نفتی به سفره‌های زیرزمینی نیروگاه نفوذ نکرده است
سید محسن موسوی، مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان‌شرقی با بیان این مطلب افزود: نیروگاه‌ها بعنوان مرکز تبدیل انرژی هستند و هر سوختی که در اختیار نیروگاه قرار داده شود به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و به شبکه تزریق می‌کنند.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان‌شرقی با اشاره به اخبار منتشره با موضوع آلایندگی محیط‌ زیست توسط نیروگاه تبریز، گفت: این مجموعه هیچ نفعی در استفاده از مازوت ندارد و چه بسا مصرف آن اولین تاثیرات منفی را بر سیستم‌های نیروگاهی و مجموعه پرسنل شاغل در آن می‌گذارد.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه خبری برق حرارتی، سید محسن موسوی، مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان‌شرقی با بیان این مطلب افزود: نیروگاه‌ها بعنوان مرکز تبدیل انرژی هستند و هر سوختی که در اختیار نیروگاه قرار داده شود به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و به شبکه تزریق می‌کنند.
موسوی گفت: نیروگاه تبریز توانایی استفاده از سوخت گاز طبیعی و مازوت را دارد ولی تمامی تجهیزات و سیستم‌های آن بر پایه مصرف سوخت گاز طبیعی برنامه‌ریزی شده است و چه بسا مصرف سوخت مازوت اولین تاثیرات منفی را بر سیستم‌های نیروگاهی و مجموعه پرسنل متخصص شاغل در آن می‌گذارد.
وی با اشاره به اینکه نیروگاه برای تولید و تامین برق منطقه به سوخت نیاز دارد، گفت : نیروگاه حرارتی تبریز برای تداوم تولید ۳۳۰ مگاوات در یک شبانه‌روز به دو میلیون مترمکعب گاز طبیعی و یا معادل آن به دو میلیون لیتر سوخت مازوت نیاز دارد و در صورت تخصیص سهمیه گاز، به هیچ عنوان از سوخت مازوت استفاده نخواهد کرد.

 

نیروگاهیان

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان‌شرقی گفت: متاسفانه اخیرا سهمیه گاز نیروگاه‌های تبریز و سهند از طرف دیسپاچینگ ملی، صفر اعلام شده است و ما مجبور شده‌ایم ضمن انجام تعمیرات اساسی واحدها، تنها یک واحد را در هر یک از نیروگاه‌های تبریز و سهند با سوخت مازوت در مدار داشته باشیم.
موسوی در خصوص واحدهای گازی تحت پوشش این شرکت گفت: واحدهای گازی تبریز و صوفیان در حال حاضر از سوخت گاز طبیعی استفاده می‌کنند و نقشی در آلایندگی محیط‌زیست ندارند.
مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان‌شرقی در خصوص آلایندگی آب‌های زیرزمینی نیروگاه حرارتی تبریز گفت : موضوع آلایندگی آب‌های زیرزمینی نیروگاه حرارتی تبریز مربوط به حوضچه خاکی جنب مخازن سوخت مازوت است که هنگام تخلیه آب موجود در مخازن و لایروبی کف مخازن، مقداری مازوت در حوضچه خاکی تجمیع شده است.
وی ادامه داد: در سال جاری با هماهنگی کارشناسان محیط زیست، گمانه‌ای در زیر حوضچه ایجاد و نمونه‌ای از خاک زیر حوضچه برداشته شده است.
موسوی در ادامه گفت: نمونه برداشته شده توسط محققان دانشگاه صنعتی سهند آنالیز گردید و خاک زیر حوضچه مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه حاصله نشان دهنده عدم نفوذ مشتقات نفتی به خاک و طبیعت آب‌های زیرزمینی بوده و نتیجه آزمایش و آنالیز مربوطه به سازمان محیط زیست نیز ارسال شده است.
وی ادامه داد: هم اکنون در حال جمع‌آوری مازوت موجود از استخر خاکی و انتقال آن به مخزن فلزی تعبیه شده به همین منظور هستیم که متاسفانه بدلیل برودت هوا و افزایش لزجت ضایعات مازوت مورد اشاره، انتقال قطعی به ایام گرم سال موکول شده است ولی ترانشه مورد نیاز در جنب حوضچه ایجاد گردیده و تجهیزات برداشت مازوت آماده انتقال مازوت هستند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=62100
  • نویسنده : بهرام سرمست
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه خبری برق حرارتی

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.