3

نیروگاه شازند امسال یک قطره مازوت نسوزانده است

  • کد خبر : 87954
  • 26 مهر 1401 - 10:37
نیروگاه شازند امسال یک قطره مازوت نسوزانده است
نیروگاه شازند از ابتدای امسال تاکنون یک قطره مازوت استفاده نکرده و در فصل سرما هم سعی بر این است که از مازوت استفاده نشود مگر در جایی که مجبور باشیم و بحث خاموشی خانه‌ها مطرح باشد، از مازوت استفاده می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق منطقه مرکزی کشور گفت: نیروگاه شازند از ابتدای امسال تاکنون یک قطره مازوت استفاده نکرده و در فصل سرما هم سعی بر این است که از مازوت استفاده نشود مگر در جایی که مجبور باشیم و بحث خاموشی خانه ها مطرح باشد، از مازوت استفاده می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه خبری برق حرارتی، علیرضا شیخی مهرآبادی با اعلام این خبر، افزود: مصرف سوخت گاز به نفع نیروگاه است چرا که یک سوخت پاک است و راندمان با سوخت گاز به مراتب بیشتر از مازوت است. اما به دلیل اینکه در فصل سرما محدودیت گاز وجود دارد و سهمیه گاز نیروگاه کاهش پیدا می‌کند و ما مجبور هستیم هر زمان که سوخت گاز نداشته باشیم، با وجود اینکه میلی نداریم از مازوت استفاده کنیم.

وی بیان کرد: نیروگاه شازند در انتخاب نوع سوخت هیچ نقشی ندارد و وزارت نفت باید گاز را در اختیار این واحد صنعتی قرار دهد، نیروگاه هم مانند مردم مطالبه‌گر سوخت گاز است.
مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق منطقه مرکزی کشور ادامه داد: نیروگاه زمانی که گاز هم نداشته باشد برای تولید برق و جلوگیری از خاموشی‌ها مجبور به تولید برق است.
شیخی مهرآبادی در خصوص اجرایی نشدن فیلترینگ در نیروگاه هم گفت: فیلترینگ دود کار منطقی نیست و باید سولفور سوخت قبل از سوختن گرفته شود و آنچه باعث آلایندگی هوا می‌شود، سولفوری موجود در مازوت است و عاقلانه آن است که ابتدا این سولفور از سوخت مازوت گرفته شود بعد سوزانه شود نه اینکه اول سوخته شود و بعد فیلتر شود.
وی اظهار داشت: در خصوص فیلتر دود اقدامات زیادی صورت گرفته است و در دفتر معاون عمرانی استانداری مرکزی نشستی برگزار شد که همه تشکل‌های زیست محیطی و محققان دانشگاهی دعوت شدند تا اگر طرحی برای فیلترینگ مازوت وجود دارد، اعلام شود که هیچ طرح معتبر و دانشگاهی ارائه نشد.

 

 

نیروگاهیان

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق منطقه مرکزی کشور افزود: در هیچ کجای دنیا مگر در کنار دریا و اقیانوس امکان فیلترینگ دود وجود ندارد، زیرا برای فیلترینگ دود نیاز به ۲۰ حلقه چاه عمیق آب است و روزانه ۷۰ کامیون ترکیبات گچی و آهکی غیرقابل استفاده تولید می‌شود.
شیخی مهرآبادی بیان کرد: این موضوع به خودی خود در نیروگاه شازند رد است، زیرا همچین آبی در دشت شازند وجود ندارد و معقول و منطقی آن است که سوخت قبل از سوختن، سولفور زدایی شود و سولفور زدایی سوخت برعهده شرکت نفت است.
وی تصریح کرد: بهترین و معقول‌ترین کار این است که فیلترینگ مازوت ورودی به نیروگاه که با خط لوله از پالایشگاه شازند منتقل می‌شود را فیلتر کرد و وظیفه این مهم با شرکت نفت است.
مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق منطقه مرکزی کشور ادامه داد: در حال حاضر پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند تمام سوخت مازوت نیم درصد سولفور کشتیرانی کشور را تامین می‌کند اما در اختیار نیروگاه قرار نمی‌دهد.
شیخی مهرآبادی بیان کرد: این در حالی است که پالایشگاه در مجاورت نیروگاه قرار دارد اما به نیروگاه مازوت با ۲ و نیم درصد سولفور و به کشتیرانی نیم درصد سولفور می‌دهد.
وی گفت: اگر پالایشگاه شازند مازوت نیم درصد سولفور که به کشتیرانی می‌دهد، در اختیار نیروگاه شازند هم قرار دهد، کل مشکل آلودگی این واحد صنعتی حل می‌شود و مردم باید این مطالبه‌گری را به جای نیروگاه از پالایشگاه داشته باشند.
مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق منطقه مرکزی کشور اضافه کرد: اگر به جای گازی که وارد منازل می‌شود مازوت داده شود، مصرف کننده گناهی ندارد بلکه تولید کننده باید اصلاح کند.
شیخی مهرآبادی اظهار داشت: نیروگاه شازند از ابتدای امسال تاکنون یک قطره مازوت استفاده نکرده و در فصل سرما هم سعی بر این است که از مازوت استفاده نشود مگر در جایی که مجبور باشیم و بحث خاموشی خانه‌ها مطرح باشد، از مازوت استفاده می‌کنیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=87954
  • نویسنده : رسول صادقی
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه خبری برق حرارتی

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.