5

نیروگاه مشهد ۵۷ ساله شد

  • کد خبر : 65064
  • 11 آذر 1400 - 14:44
نیروگاه مشهد ۵۷ ساله شد
این نیروگاه در سال ۱۳۴۳ هجری خورشیدی با نصب و راه‌اندازی دو دستگاه دیزل هر کدام به قدرت سه مگاوات و یک دستگاه دیزل به قدرت پنج مگاوات ساخت مرلیس کشور انگلستان نصب و راه‌اندازی شد.

۵۷ سال پیش در چنین روزهایی از آذرماه، نیروگاه مشهد در زمینی به وسعت ۴۳ هکتار در شرق مشهد مقدس و در جوار بارگاه منور حضرت رضا(ع) رسما تاسیس شد.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از پایگاه خبری برق حرارتی، این نیروگاه در سال ۱۳۴۳ هجری خورشیدی با نصب و راه‌اندازی دو دستگاه دیزل هر کدام به قدرت سه مگاوات و یک دستگاه دیزل به قدرت پنج مگاوات ساخت مرلیس کشور انگلستان نصب و راه‌اندازی شد.
در سال ۱۳۴۶ دو واحد بخاری الین ساخت کشور اتریش هر کدام به ظرفیت ۱۲.۵ مگاوات به عنوان دومین نیروگاه حرارتی ایران بهره‌برداری شد و با بهره‌برداری از این دو واحد ظرفیت نیروگاه مشهد به  ۳۶ مگاوات رسید که پیک  مصرف برق آن زمان شهرستان مشهد ۱۰ مگاوات بود.
در ادامه با طرح‌های توسعه‌ای در سال‌های ۱۳۵۱ و ۱۳۵۲ دو واحد اشکودا ساخت کشور چکسلواکی سابق هر کدام به ظرفیت  ۶۰ مگاوات و در سال ۱۳۵۷،۱۳۵۶ با ساخت دو واحد گازی ۷۹ مگاواتی ساخت براون باوری کشور آلمان و همچنین در سال ۱۳۵۱ و ۱۳۶۳ با ساخت دو واحد ۱۸.۷۵ مگاواتی آلستوم ساخت مشترک کشور فرانسه و آمریکا مجموعه نیروگاه مشهد به حدود ۳۴۰ مگاوات افزایش پیدا کرد.

 

نیروگاهیان

نیروگاه مشهد اکنون با قدرت ۳۲۸ مگاوات و سهم تولیدی آن از کل تولید نیروی برق خراسان ۶ درصد است. در حال حاضر نیروگاه مشهد شامل دو واحد بخاری الین، دو واحد بخاری اشکودا، دو واحد گازی بی بی سی و دو واحد گازی آلستوم است. واحد شماره یک الین به دلیل حادثه اور اسپید توربین در سال ۱۳۶۲ قابل بهره‌برداری نمی‌باشد ولی واحد شماره  دو الین علی‌رغم عمر زیاد همچنان در حال تولید برق است.
امید است با توجه به فرسودگی واحدها با نصب و راه‌اندازی واحد‌های جدید در نیروگاه مشهد که موجب افزایش راندمان و تولید خواهد شد، نیاز خط ۶۳ ، ۱۳۲ و ۲۰ کیلوولت شهرستان مشهد نیز برای سال‌های آینده تامین گردد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=65064
  • نویسنده : رسول صادقی
  • ارسال توسط :
  • منبع : پایگاه خبری برق حرارتی

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.