5

هفت هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده می‌شود

  • کد خبر : 75003
  • 24 فروردین 1401 - 17:43
هفت هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده می‌شود
سال گذشته ۶ هزار قرارداد همکاری در حوزه های مختلف با شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین با داشتن ۱۵ هزار مشترک برق منعقد شد که چهار هزار و ۸۰۰ مشترک پاداش همکاری دریافت کردند.

مدیرکل دفتر مدیریت انرژی و برنامه ریزی امور مشتریان شرکت توانیر گفت: امسال در حوزه واحدهای جدید حرارتی ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات، تولید نیروگاه‌های برق آبی چهار هزار و در حوزه نیروهای خورشیدی و بادی نیز ۵۰۰ مگاوات به مدار تولید برق کشور افزوده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از ایرنا، عبدالامیر یاقوتی روز چهارشنبه در نشست با مدیران واحدهای صنعتی استان قزوین جهت مدیریت بهینه مصرف برق در تابستان، اظهار داشت: میزان برق مورد نیاز تابستان امسال با توجه به افزایش پنج درصدی مشترکان برق طی یک سال گذشته به ۷۰ هزار مگاوات پیش بینی شده که ۴.۴۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

یاقوتی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۶ درصد برق تولیدی کشور در بخش صنعت مصرف می شود، افزود: ۱۹ هزار مگاوات برق این حوزه در شهرک های صنعتی مصرف می شود که برای عبور از زمان اوج مصرف لازم است تا شهرک های صنعتی کشور ۳۳ درصد برق مصرفی خود را از ۱۵ اردیبهشت تا ۱۵ شهریورماه از ساعت ۱۰ تا ۱۸ مدیریت کنند.

وی ادامه داد: در حوزه کشاورزی نیز به میزان سه هزار و ۷۰۰ مگاوات نیازمند همکاری این حوزه در ساعات ۱۰ تا ۱۵ یا ۱۳ تا ۱۸ در بازه زمانی ۱۵ اردیبهشت تا ۱۵ شهریورماه هستیم و در حوزه اداری و تجاری نیز به میزان یک هزار مگاوات تا ساعت ۱۳ در مدت زمان یاد شده باید صرفه جویی صورت گیرد.

این مسوول حوزه انرژی با اشاره به مناطق شانزده‌گانه مدیریت برق کشور، خاطرنشان کرد: یکی از این مناطق مدیریت برق زنجان و قزوین است که سال گذشته میزان مصرف آن هزار و ۸۰۰ مگاوات بود که برای امسال این میزان به هزار و ۹۰۰ مگاوات خواهد رسید.

مدیرکل دفتر مدیریت انرژی و برنامه ریزی امور مشتریان شرکت توانیر خاطرنشان کرد: سال گذشته تراز تولید برق کشور ۵۳ هزار مگاوات و نیاز مصرف کنندگان ۶۷ هزار و ۱۲ مگاوات بود که کمبود ناشی از این مساله با همکاری واحدهای مختلف صنعتی، کشاورزی، تجاری و خانگی جبران شد.

این مسوول اضافه کرد: این در حالی است که متوسط تولید واحدهای حرارتی، تجدیدپذیر و تولید پراکنده در کشور طی همین مدت ۴۹ هزار مگاوات بوده است.

وی، کاهش نزولات آسمانی و ذخایر آبی پشت سدها، گرمای زودرس و رشد نامتعارف مصرف برق، تاخیر در تعمیرات نیروگاه ها، مدیریت ناصحیح منابع آبی و همچنین توسعه نیافتن ظرفیت نیروگاهی کشور را از جمله مهمترین دلایل کاهش تولید برق کشور عنوان کرد.

یاقوتی با اشاره به کمبود ۱۲ هزارمگاوات برق مورد نیاز کشور در سال گذشته، تاکید کرد: بخش عمده ای از کمبودها با همکاری واحدهای تولیدی و صنعتی به میزان ۶ هزار مگاوات، بخش کشاورزی به میزان سه هزار مگاوات و ادارت و دستگاه های اجرایی به میزان یک مگاوات مرتفع شد.

 

 

نیروگاهیان

مدیرکل دفتر مدیریت انرژی و برنامه ریزی امور مشتریان شرکت توانیر گفت: ۴۰ میلیون مشترک برق در کشور وجود دارد که در صورت صرفه جویی هر یک از آنها در مصرف یک لامپ ۱۰۰ واتی، چهار هزار مگاوات برق به ظرفیت کشور افزوده خواهد شد.

به گفته این مسوول حوزه انرژی، هم اکنون ۱۰ میلیون مشترک پرمصرف برق در کشور وجود دارد که اگر بخشی از آنها مصرف متناسبی داشته باشند، کشور ما نه تنها کمبودی در این حوزه نخواهد داشت بلکه افزایش تولید برق را نیز شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: سال گذشته به دلیل گرمای زودرس و وجود مشکلاتی در حوزه گاز، نیروگاه های تولید برق مجبور به ادامه فعالیت خود شدند و به همین جهت کارهای تعمیراتی آنها به فصل بهار کشیده شد که با خروج آنها از مدار تولید، کشور با مشکلاتی در این حوزه روبه رو گردید که خوشبختانه با همکاری بخش صنعت توانستیم بخش عمده ای از این کمبودها را مرتفع کنیم.

در پایان این مراسم از ۱۰ شرکت صنعتی همکار که سال گذشته در حوزه مدیریت بهینه مصرف با شرکت توزیع نیروی برق همکاری داشتند تجلیل شد.

سال گذشته ۶ هزار قرارداد همکاری در حوزه های مختلف با شرکت توزیع نیروی برق استان قزوین با داشتن ۱۵ هزار مشترک برق منعقد شد که چهار هزار و ۸۰۰ مشترک پاداش همکاری دریافت کردند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=75003
  • ارسال توسط :
  • منبع : ایرنا

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.