0

همت وزارت نفت برای حفظ محیط‌زیست با افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها

  • کد خبر : 132721
  • 15 خرداد 1403 - 11:02
همت وزارت نفت برای حفظ محیط‌زیست با افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها
همه کشورها در هر منطقه جغرافیایی با توجه به مزیت طبیعی، فنی و اقتصادی خود از منابع مختلفی مانند سوخت‌های فسیلی، منابع تجدیدپذیر، انرژی هسته‌ای و منابع آبی برای تولید برق بهره می‌برند

به گزارش  پایگاه خبری نیروگاهیان به نقل از  اقتصادآینده نیوز، همه کشورها در هر منطقه جغرافیایی با توجه به مزیت طبیعی، فنی و اقتصادی خود از منابع مختلفی مانند سوخت‌های فسیلی، منابع تجدیدپذیر، انرژی هسته‌ای و منابع آبی برای تولید برق بهره می‌برند. در ایران هم به‌دلیل مزیت دسترسی به سوخت‌های فسیلی، از این نوع انرژی‌ به‌عنوان محور تولید برق استفاده می‌شود.

بااین‌حال، مشکل اصلی این شیوه در تولید برق، آلودگی‌های ناشی از سوختن مواد هیدروکربوری است؛ اما گاز طبیعی کمترین آلودگی را میان سوخت‌های فسیلی دارد و با توجه به قیمت مناسب آن نسبت به سوخت‌های مایع در کشورهای با مزیت دسترسی به این حامل انرژی، گزینه مناسبی برای توسعه صنعت برق است. به همین دلیل، سیاست توسعه گازرسانی به نیروگاه‌ها در سال‌های اخیر همسو با افزایش تولید گاز در ایران شتاب گرفت.

اتصال ۲۰ نیروگاه به شبکه گاز در دولت سیزدهم

تاکنون ۱۰۶ نیروگاه کشور به شبکه گاز طبیعی متصل شده که از این تعداد، ۲۰ نیروگاه از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون گازرسانی شده است.

از سویی، در روزهای گرم سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، برخلاف تجربه‌های پیش از آن، از انتشار جدول‌های خاموشی و بی‌برقی خبری نبود و وزارت نفت و صنعت گاز همراه و همیار وزارت نیرو بودند، به‌طوری که تابستان پارسال ۹۳درصد سوخت نیروگاه‌ها (با افزایش ۱۶درصدی نسبت به زمان مشابه سال ۱۴۰۱) از گاز طبیعی تأمین شد.

افزایش ۱۱درصدی گازرسانی به نیروگاه‌ها در سال ۱۴۰۲

گازرسانی به نیروگاه‌ها در بسیاری از روزهای سرد سال ۱۴۰۲ (با اینکه بخش خانگی و تجاری در اولویت است) افزایشی بود و شرکت ملی گاز ایران حتی در مواقعی بیش از تعهد مصوب به نیروگاه‌ها گاز می‌داد که سبب کمک به کاهش آلودگی هوا هم می‌شد، تا جایی که اعلام شد از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان دی‌ماه نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن، ۱۴درصد گاز بیشتر به نیروگاه‌ها تحویل شده است.

سرانجام، مجموع اقدام‌ها و برنامه‌ریزی‌های دوساله وزارت نفت و صنعت گاز سبب شد پارسال گازرسانی به نیروگاه‌ها ۱۱درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته باشد.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://nirogahian.ir/?p=132721

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام های مبنی بر شکایت ، اعتراض ، وقوع جرم و ... بدلیل وابسته نبودن این پایگاه خبری به نهادهای دولتی و لزوم پیگیری این موارد از طریق نهادهای ذیربط مانند قوه قضاییه و ... قابل انتشار و قابل استناد نمی باشد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.